مجلس وعظ آیت الله شهید صدوقی -دهه ۴۰یزد

مجلس وعظ آیت الله شهید صدوقی -دهه ۴۰یزد
خانه یزد شناسی یزد قدیم مجلس وعظ آیت الله شهید صدوقی -دهه ۴۰یزد
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0
مجلس وعظ آیت الله شهید صدوقی -دهه ۴۰یزد

مجلس وعظ آیت الله شهید صدوقی

دهه ۴۰یزد

تاریخ یزد

  بیشتر ببینید : مجموعه ای از عکسهای قدیمی استان یزد

مجلس وعظ آیت الله شهید صدوقی

مجلس وعظ آیت الله شهید صدوقی -دهه ۴۰یزد – شبستان در حال ساخت ملا اسماعیل

مسجد ملااسماعیل در سال ۱۲۲۲ ق توسط یکی از علمای یزدی به نام آخوند ملااسماعیل عقدایی در عهد سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شد که مشتمل برمسجد و مدرسه می باشد.

 این مسجد دارای شبستان با سی دو ستون و گنبدی وسیع است که قطر دهانه ان ۷۵/۱۵ متر می رسد و تقریبا با دهانه ی ایوان یکی است.

سردر ورودی با شبستان بزرگ گنبد دار دو طنبی قرینه ستون دار است. ایوان بلند و گنبد دو پوشش آن با مقرنس کاری آجری که تلفیق آجر با کاشی به صورت مقرنس زیبایی و با شکوه این بنا جلوه خاصی بخشیده است.

این مسجد از آجر و خشت خام با ملات گل و گچ ساخته شده و از تزئینات ظریف کاشیکاری به دور است

ولی تزئینات سدرها بیشتر با آجر انجام شده و تنها شبکه های کاشیکاری غرفه ها و کتیبه دور گنبد که مربوط به دوران متاخر می باشد.

این مسجد به سبب ایوان وسیع و طنبی های ستون دار و شبستان غربی زمستانی که دارای ۳۲عدد ستون با دهنه وسیع است و ایوان گنبد دار دقیقا۱۷.۷۵ متر است از همان زمان ساخت زبانزد عام و خاص بود. سردر بلند با مقرنس کاری آجری در مسجد دارای شکوه خاصی می باشد.

گنبد دوپوشه پیازی شکل حوض خانه وسیع ستون دار با درهای اُرسی نقش بندی شده و صفه های قرینه سازی شده صحن مسجد و غلام گردشی های آن زیبایی خاص به آن بخشیده است که می توان آن را از شاهکارهای معماری ایران در سده ی سیزدهم هجری دانست.

چهارمین شهید محراب، آیت الله صدوقی در سال ۱۳۶۱ در این مسجد به شهادت رسید



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید