آیا میدانید خواص بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی و زیبایی چقدر زیاد است؟

خواص بی نظیر تخم شربتی
خواص بی نظیر تخم شربتی
خانه سلامت و پزشکی آیا میدانید خواص بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی و زیبایی چقدر...
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نظرات:0

خواص بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی و زیبایی

اگر بخواهیم یکی از موهبت های طبیعی را به شما پیشنهاد دهیم ، حتما تخم شربتی یک گزینه مناسب خوهاد بود. آیا میدانید خواص بی نظیر تخم شربتی برای سلامتی و زیبایی چقدر زیاد است؟ در این مطلب از یزد نیوز با این مزایا آشنا شوید و آن را در روز حتما مصرف نمایید.

تخم شربتی چیست ؟

تخم شربتی گیاهی خودرو، یک ساله و شبیه به ریحان ولی با برگ‌ها و تخم‌های ریزتر است. ساقه‌های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی است. این گیاه در اوایل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید.

خواص بی نظیر تخم شربتی
خواص بی نظیر تخم شربتی

تخم این گیاه سیاه است و وقتی‌که در آب ریخته شود بلافاصله حالتی خمیری و لعاب‌دار در آب ایجاد می‌کند که بسیار لغزنده است و رنگش متمایل به رنگ خاکستری می‌شود.

تخم شربتی به علت داشتن ترکیبات لعاب‌دار به‌صورت محلول در آب (شربت) استفاده می‌شود. لعاب این دانه‌ها پس از جذب آب به صورت ژله‌ای درمی‌آید که می‌تواند برای رفع عطش مورد استفاده قرار گیرد.

‍ مشخص شده که تخم شربتی حاوی یکسری ترکیبات پلی فنولی و آنتی اکسیدانی مانند آنتوسیانین‌ها و بتأسیسترول است. همچنین طبق برخی تحقیقات پیشگیری از دیابت نوع دو ، سرطان و خاصیت ضد باکتریایی برای این گیاه گزارش شده‌است.

شربت تخم شربتی

شربت تخم شربتی از نوشیدنی‌های سنتی ایران است که بیشتر در فصل گرما و به‌صورت خنک مصرف می‌شود. این شربت از ترکیب آب، تخم شربتی، شکر، گلاب و یخ تهیه می‌شود. همچنین می‌توان زعفران نیز به آن افزود.

خوردن تخم شربتی در آب یکی از بهترین روش‌ها برای کم کردن وزن میباشد. شربت تخم شربتی علاوه بر رفع تشنگی برای متعادل نگهداشتن فشارخون و لاغر شدن بسیار مؤثر است. تخم شربتی در تسکین ورم معده یا دیگر ناراحتی‌های گوارشی مؤثر است..

خواص و مزایا

طبع تخم شربتی گرم و خشک بوده و تخم شربتی آهن بالای دارد و برای پاکسازی شریان ها بسیار مناسب است. از نظر خواص می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نشاط آور
  • تقویت قلب
  • تقویت معده سرد و رفع درد آن
  • شیر افزا
  • قاعده آور و تنظیم کننده عادت ماهیانه
  • افزایش تعریق و ادرار

از روغنی که با خرد کردن تخم‌های شربت به دست می‌آید، برای درمان عفونت‌هایی مانند زخم، بریدگی، عفونت مثانه،انواع عفونت پوست و… استفاده می‌شود.

از تخم شربتی برای درمان ناراحتی‌های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده‌ها استفاده می‌شود.

این شربت، خلق و خوی فرد را بهتر می کند، همچنین خستگی مفرط ذهنی، تنش‌های عصبی، افسردگی، میگرن و مالیخولیا«کابوس های هنگام خواب» را نیز برطرف می‌کند.

از آن جا که تأثیر ضد اسپاسمی دارد، سیاه سرفه را برطرف می‌کند.

در کشور چین، از تخم شربتی برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می‌شود.

این دانه‌های ریز سیاه رنگ می‌توانند میزان قند خون را تنظیم کنند؛ بنابراین شما را از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در امان نگه می‌دارد.

تخم شربتی با دفع مواد زائد بدن از طریق روده‌ها به عملکرد خوب آن‌ها کمک می‌کند.

مصرف تخم شربتی در دوره شیردهی، سبب زیاد شدن شیر مادر می‌شود ولی در مصرف آن نباید زیاده روی شود.

همچنین تخم شربتی در موارد زیر بسیار مفید و در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار است.

خواص بی نظیر تخم شربتی
خواص بی نظیر تخم شربتی

کاهش وزن با تخم شربتی

تخم‌های شربتی، سرشار از فیبر هستند، بنابراین شما را به‌مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند و از هوس‌های غذایی جلوگیری می‌کنند.

شما می‌توانید برای کنترل اشتهایتان از آنها به‌عنوان یک میان‌وعده قبل از غذای اصلی استفاده کنید. برای این منظور کافی است آنها را به یک کاسه‌ ماست اضافه کنید یا مقداری از آنها را روی سالاد میوه بپاشید.

درمان کننده دردهای معده و گوارش

تخم شربتی برای درمان ناراحتی های گوارشی مانند درد معده، نفخ، یبوست، سوءهاضمه و بی نظمی کارکرد روده ها استفاده می شود.

در کشور چین، از آن برای درمان عفونت، درد معده، گزیدگی مار و حشرات و پایین آوردن دمای بدن استفاده می شود. تخم شربتی فیبر غذایی فوق العاده ای دارد و به همین دلیل، برای گوارش و درمان بافت های گوارشی عالی است.

درمان یبوست و نفخ

تخم‌های شربتی، بدن را به‌طور طبیعی سم‌زدایی می‌کنند و باعث تنظیم حرکات روده می‌شوند. برای رفع یبوست می توانید یک قاشق غذاخوری تخم شربتی را از شب قبل خیس کرده و صبح ناشتا با دو لیوان آب ولرم میل کنید.

این نوشیدنی به‌عنوان یک پاک‌کننده‌ی معده عمل می‌کند. تخم‌های شربتی حاوی روغن‌های فرّاری هستند که به ازبین ‌بردن گاز و نفخ دستگاه گوارش کمک می‌کنند و برای هضم مفید هستند.

منبع گیاهی چربی امگا ۳

تخم شربتی حاوی میانگین ۲.۵ گرم چربی در هر ۱ قاشق غذاخوری (۱۳ گرم) می باشد. این مقدار با توجه به شرایط مختلف رشد گیاه متفاوت است. حدود نیمی از این مقدار چربی ؛ ۱۲۴۰ میلی گرم در هر قاشق غذاخوری   را نوعی چربی امگا ۳ به نام آلفا لینولنیک اسید تشکیل می دهد.

تنها ۱ قاشق غذاخوری تخم شربتی می تواند بیشتر یا حتی همه نیاز روزانه بدن به آلفا لینولنیک اسید را تامین می کند.

ضد استرس و افسردگی

گفته می شود که تخم شربتی دارای خواص آرام بخش قوی بوده که با کاهش استرس و اضطراب به بهبود خلق و خوی افراد و درمان افسردگی کمک می کند.همچنین منیزیم موجود در تخم شربتی با کاهش سطح کورتیزول خون به رفع خستگی و درمان بی خوابی کمک می کند.

ضد آفتاب طبیعی

مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان های موجود در تخمه شربتی به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی پوست را در برابر اشعه UV نور خورشید محافظت کرده و خطر آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

ماسک تخم شربتی برای پوست صورت

یک قاشق چای خوری تخم شربتی را در یک قاشق چای خوری روغن نارگیل خیس کنید و بگذارید یک ساعت بماند، این ماسک را بر روی پوست صورت بمالید و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند.

روشن کننده رنگ پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب موجود در تخم شربتی، چربی پوست را کنترل کرده و با پاک سازی پوست به روشن تر شدن و درخشان تر شدن رنگ پوست صورت کمک می کند.

ماسک روشن کننده پوست صورت

یک قاشق چای خوری دانه های ریحان را آسیاب کنید و با یک قاشق چای خوری آب و یک قاشق غذا خوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. این ماسک را دو بار در هفته استفاده کنید.

جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و فلاونوئید های موجود در تخم شربتی با از بین بردن رادیکال های آزاد به رفع چین و چروک پوست و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید