برج کبوترخانه میبد ؛ شاهکار معماری ایرانی در دوره قاجاریه

خانه دیدنی های یزد برج کبوترخانه میبد ؛ شاهکار معماری ایرانی در دوره قاجاریه
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0
اطلاعات تکمیلی برج کبوترخانه میبد
شهر : میبد
آدرس : میبد، بلوار بسیج، جنب فرمانداری
نوع جاذبه گردشگری : تاریخی
ساعت بازدید : از ساعت ۸ تا ۱۷
روز بازدید : همه روزه
هزینه بلیط گردشگران ایرانی : ۲۵۰۰۰ تومان
هزینه بلیط گردشگران خارجی : ۱۵۰,۰۰۰ IRR

 

به معرفی یکی دیگر از شاهکارهای معماری ایرانی، یعنی برج کبوترخانه میبد ، ساخته شده در دوره قاجاریه می پردازیم. با یزدنیوز همرا باشید.

برج کبوترخانه میبد

معماری کبوترخانه

در برج کبوترخانه میبد، کبوترها در لانه های ۲۰ در ۲۰ سانتی متری، که به شکل مدور و منظم در کنار هم ساخته شده است، در سه طبقه زندگی می کردند. چهار برجک و یک برج میانی روی سقف در جهت ورود و خروج کبوتران قرار داشته و رنگ تند مقرنس‌ها عامل جذب پرندگان بوده است.این برج روزگاری آشیانه ۴ هزار کبوتر بوده است.
نکته جالب این است، این برج به گونه ای طراحی شده است که همانند دژ نظامی در برابر ورود همه دشمنان کبوتر یعنی پرندگان شکارچی مانند قوش، جغد، کلاغ و پرندگان مهاجم مقاوم و نفوذ ناپذیر باشد. در اطراف برج نوارهای گچی وجود دارد که مانع بالارفتن مار از دیوار می‌شود.

برج کبوترخانه میبد

برج کبوترخانه میبد از بیرون به صورت برجی مدور و آراسته به نقش‌های ویژه و از داخل به صورت شش ضلعی با طاق‌های جناغی است. این برج دارای پوشش گنبدی شش ضلعی است که اطراف آن دارای تزئیناتی از گچ است. در بام برج نیز ۴ ستون کوچک با ارتفاع یک و نیم متر و شبیه به میل راهنما وجود دارد.

برج کبوترخانه میبد

این آشیانه چنان زیبا و با نظم ساخته شده که در تابستان باد راحت می توانسته جریان داشته باشد و فضا را بسیار خنک می کرده و در زمستان گرم و از وزش بادهای سرد محلی در امان بوده است.

نظر جهانگرد مشهور فرانسوی درباره کبوترخانه ها

جهانگرد فرانسوی که در روزگار صفوی از ایران دیدن کرده‌ است، می گوید: «به باور من ایران کشوری است که بهترین کبوترخانه‌های جهان در آنجا ساخته می‌شود. این کبوترخانه‌ های عظیم، شش بار بزرگ‌ تر از بزرگ‌ ترین پرورشگاه‌ های پرندگان ماست».

برج کبوترخانه میبد در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۶۴ به شماره ۱۶۹۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید