ویتامین سی معجزه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن

Food is source of vitamin C. Various natural food rich in vitamins. Useful food for health and balanced diet. Prevention of avitaminosis. Small cutting board with name of vitamin C. Top view
خانه سلامت و پزشکی ویتامین سی معجزه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

ویتامین سی معجزه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن

این روزها همه جا حرف از ویروس کرونا است.ویروسی ناشناخته که هنوز روش انتقال و درمان آن کاملا مشخص نشده است. شستشوی دست ها و بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدن ، تنها کارهایی است که به شدت توصیه میشود. اما چکونه باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنیم تا از خطر ویورس کرونا در امان باشیم؟ در ادامه این مطلب از یزد نیوز با ویتامین سی معجزه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا شوید.

ویتامین سی معجزه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
ویتامین سی معجزه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین c

ویتامین سی یکی از بهترین انتخاب ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد.

ویتامین C یک ویتامین ضروری محسوب می‌شود، به این معنی که بدن نمی‌تواند آن را در خود تولید کند. این ماده مغذی نقش‌های بسیاری بر عهده دارد و با فواید سلامت مختلفی پیوند خورده است.

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات از جمله پرتقال، توت فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای، بروکلی، کیل و اسفناج وجود دارد.

مقادیر مورد نیاز

مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای ویتامین C برای زنان ۷۵ میلی گرم و برای مردان ۹۰ میلی گرم است.

در شرایطی که معمولا توصیه می‌شود ویتامین C از رژیم غذایی دریافت شود، افراد بسیاری برای تامین نیاز‌های خود از مکمل‌ها نیز استفاده می‌کنند.

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که می‌تواند سیستم دفاع طبیعی بدن را تقویت کند.

آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. آن‌ها این کار را با محافظت از سلول‌ها در برابر مولکول‌هایی مضر به نام رادیکال‌های آزاد انجام می‌دهند.

هنگامی که میزان رادیکال‌های آزاد زیاد می‌شود، این می‌تواند موجب وضعیتی به نام استرس اکسیداتیو شود که با بسیاری از بیماری‌های مزمن پیوند خورده است.

مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین C بیشتر می‌تواند سطوح آنتی اکسیدانی خون را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. این به سیستم دفاع طبیعی بدن برای مبارزه با التهاب کمک می‌کند.

چگونگی عملکرد ویتامین در بدن

یکی از دلایل اصلی مصرف ویتامین C تقویت ایمنی بدن است، زیرا این ماده مغذی در قسمت‌های بسیاری از سیستم ایمنی نقش دارد.

نخست، ویتامین C تولید گلبول‌های سفید خون به نام لنفوسیت‌ها و فاگوسیت‌ها را افزایش می‌دهد که به محافظت از بدن در برابر عفونت کمک می‌کنند.

دوم، ویتامین C به عملکرد موثرتر این گلبول‌های سفید خون کمک می‌کند، در شرایطی که از آن‌ها در برابر آسیب بالقوه مولکول‌های مضر، مانند رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.

سوم، ویتامین C یک بخشی اساسی از سیستم دفاعی پوست است. این ماده مغذی به طور فعال به پوست منتقل می‌شود که در آن می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و به تقویت سد‌های دفاعی پوست کمک کند.

همچنین، مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین C ممکن است دوره بهبود زخم را کوتاه کند.

افزون بر این، سطوح پایین ویتامین C با برخی پیامد‌های سلامت پیوند خورده است.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به ذات الریه معمولا دارای سطوح پایین ویتامین C هستند و مصرف مکمل‌های ویتامین C نشان داده است که مدت زمان بهبودی بیماری را کاهش می‌دهد.

ویتامین سی معجزه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن
ویتامین سی معجزه ای برای تقویت سیستم ایمنی بدن

منابع ویتامین سی

جعفری تازه

جعفری تازه یکی از چاشنی‌های مملو از ویتامین سی است.

گیاه‌های تازه مانند جعفری به‌ خاطر طعم خوب و فوایدشان برای سلامتی، چاشنی خیلی خوبی برای غذاها هستند. جعفری تازه مملو از ویتامین سی است و یک قاشق غذاخوری از آن ۹ درصد از میزان مصرف روزانه توصیه‌ شده این ویتامین را تأمین می‌کند و همچنین منبع فوق‌العاده‌ای برای پتاسیم، کلسیم، منیزیم، ویتامین A و ویتامین های گروه B است. میزان مصرف:‌ یک قاشق غذاخوری جعفری تازه حاوی ۵٫۱۲ میلی‌گرم ویتامین سی (%۹ میزان لازم مصرف روزانه) و ۱ کالری است.

فلفل قرمز

فلفل تند منبع خوبی برای ویتامین سی به شمار می‌رود.

فلفل‌های تند مختلفی وجود دارد که از میان آن‌ها فلفل‌ قرمز و سبز منبع خوبی برای ویتامین سی به شمار می‌روند. یک عدد فلفل قرمز تند به‌ اندازه‌ی ۱۰۸ درصد میزان لازم مصرف روزانه ویتامین سی را در خود جای داده است. این نوع سبزی تند همچنین سرشار از ویتامین A، ویتامین K و منگنز است. میزان مصرف:‌ یک عدد فلفل قرمز حاوی ۶۴٫۶۷ میلی‌گرم ویتامین سی (%۱۰۸ میزان لازم مصرف روزانه) و ۱۸ کالری است.

کلم بروکلی

بروکلی سرشار از ویتامین سی است.

اگر می‌خواهید در فصل سرما با تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان خود را از شر آنفولانزا و سرماخورگی مصون بدارید، کلم بروکلی یکی از بهترین گزینه‌هاست، در حالی‌که اغلب ما هیچ‌وقت به این جنبه‌ی کلم بروکلی فکر نکرده‌ایم. یک پیمانه کلم بروکلی ریزشده خام می‌تواند ۸۱٫۱۸ میلی‌گرم ویتامین C به شما بدهد که معادل ۱۳۵ درصد میزان لازم مصرف روزانه این ویتامین است. میزان مصرف:‌ یک پیمانه کلم بروکلی حاوی ۸۱٫۱۸ میلی‌گرم ویتامین سی (%۱۳۵ میزان لازم مصرف روزانه) و ۳۱ کالری است.

کیوی

کیوی مملو از ویتامین سی است.

میوه‌ی شیرین و خوشمزه‌ی کیوی با اینکه کوچک است، ولی چنان به‌ صورت فشرده‌ای مملو از آنتی‌اکسیدان‌هایی چون ویتامین C است که با مصرف یک عدد کیوی در روز، می‌توانید به اندازه‌ی ۱۴۱ درصد از مصرف لازم روزانه‌ی ویتامین سی خود را تأمین کنید. کیوی‌های آب‌دار را به‌ عنوان میان‌وعده، آب‌میوه‌ یا سالاد در رژیم غذایی خود بگنجانید تا سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. میزان مصرف:‌ یک عدد میوه‌ی کیوی حاوی ۸۴٫۳۶ میلی‌گرم ویتامین سی (%۱۴۱ میزان لازم مصرف روزانه) و ۵۶ کالری است.

آناناس

آناناس دارای مقادیر زیادی از ویتامین سی است.

میوه‌ی استوایی آناناس می‌تواند طعم دلنشین و مواد مغذی را به غذاها، سالاد میوه، آب‌میوه و اسموتی خود ببخشد، مخصوصا اگر در ماهی‌تابه همراه با میگو یا ژامبون به‌ سبک چینی، سریع تفت داده و مرتبا هم‌زده شود. یک پیمانه آناناس به‌ اندازه‌ی ۱۳۱ درصد از میزان مصرف روزانه‌ی ویتامین C بدن را تأمین می‌کند و همچنین به تقویت استخوان، تسکین آرتروز و بهبود گوارش نیز کمک می‌کند. میزان مصرف:‌ یک پیمانه آناناس حاوی ۷۸٫۸۷ میلی‌گرم ویتامین سی (%۱۳۱ میزان لازم مصرف روزانه) و ۸۳ کالری است.

گوجه‌ فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین سی است.

اغلب افرادی که به مواد مغذی خوراکی‌ها اهمیت می‌دهند، گوجه‌ فرنگی را تنها به‌ عنوان معدن لیکوپن می‌شناسند که خصوصیات آنتی‌اکسیدانی دارد. البته یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های گوجه فرنگی ویتامین C است، به‌ طوری که یک گوجه‌ی متوسط می‌تواند نیمی از ویتامین C مصرف روزانه‌ی ما را تأمین کند، در حالی که تنها ۲۸ کالری دارد و از این بابت می‌توان روی سلامت آن خیلی حساب باز کرد. میزان مصرف:‌ یک عدد گوجه‌فرنگی حاوی ۲۸٫۷۸ میلی‌گرم ویتامین سی (%۴۸ میزان لازم مصرف روزانه) و ۲۸ کالری است.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید