ذرت؛ اطلاعات شگفت انگیز درباره ارزش غذایی ذرت و خواص آن برای سلامتی

خانه سلامت و پزشکی ذرت؛ اطلاعات شگفت انگیز درباره ارزش غذایی ذرت و خواص آن برای...
زمان مطالعه: 5 دقیقه
نظرات:0

ذرت یکی از غلاتی است که پس از گندم بیشترین میزان کشت را دارد. زادگاه آن قاره آمریکاست و منبع خوبی برای فیبر است. ذرت خواص شگفت انگیزی برای بدن دارد که ادامه این مقاله از یزد نیوز به بررسی خواص و حتی مضرات آن میپردازیم.

ذرت و خواص آن برای سلامتی
ذرت و خواص آن برای سلامتی

تاریخچه ذرت

ذرت از قرن‌ها پیش یعنی چیزی حدود 8000 سال پیش در آمریکای مرکزی توسط مردم سرخ‌پوست آمریکا کشت می‌شد. اما تا سال ۱۴۹۲ میلادی (سال کشف آمریکا) در قاره آسیا، اروپا و آفریقا به عنوان یک گیاه زراعی شناخته شده نبود.

نام لاتین ذرت از یکی از قبایل سرخپوستی آمریکا به نام marisi mahig گرفته شده است و به آن maize یا corn گفته میشود. در فارسی نیز به ذرت، بلال و جواری معروف است.

ذرت و بلال
ذرت و بلال

ذرت کبابی که به صورت ارگانیک باشد دارای مواد مغذی زیادی است که برای بدن مفید بوده و سرشار از فیبر و آنتی اکسیدانها نیز میباشد.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشت مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده با مواد شیمیایی از ذرت است.

مشکل این است که تقریبا تمامی ذرتهای موجود در سوپر مارکت های استاندارد آمریکایی امروزه دستکاری ژنتیکی شده است.

بنابر این هنگام خرید باید به ارگانیک بودن آن دقت کرد. در ادامه خواص ذرت ارگانیک را بررسی میکنیم.

خواص ذرت برای سلامتی

1. سرشار از آنتی اکسیدان ها

ذرت سرشار از آنتی اکسیدان است. انواع مختلف رنگ دانه های ذرت به انواع مختلف ترکیبات گیاهی و ارزش غذایی ذرت اشاره دارند. محبوب ترین نوع ذرت، ذرت زرد به ویژه منبع خوبی از آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی، از جمله لوتئین و زاکسنتین است.

انواع دیگر آنتی اکسیدان های موجود در ذرت مانند آنتوسیانین ها، پروتوکاتوچوئیک اسید و اسید هیدروکسی بنزو، بتا کاروتن، اسید کافئیک و اسید فرولی است.
آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی، نوعی که در ذرت فراوان است، برای بهبود سیستم ایمنی بدن و دفاع از چشم ها و پوست در برابر استرس اکسیداتیو بسیار مفید است.

اگر چه بسیاری از آنتی اکسیدان ها حساس به گرما هستند و ممکن است در طول پخت و پز از بین بروند، اما با منجمد کردن ذرت به آرامی میتوان درصد بالایی از ارزش غذایی ذرت، به خصوص آنتی اکسیدان های مفید آن را حفظ کرد.

2.سرشار از فیبر

در ذرت نسبت فیبر نامحلول به محلول بسیار بالاست. فیبر نامحلول نوعی از فیبر است که در سراسر دستگاه گوارش حرکت می کند و جذب نمی شود و متابولیزه می شود و به سلامت دستگاه گوارش کمک میکند.

فیبر محلول نیز، به قسمت پایین روده بزرگ ما می رسند که به حفظ باکتری های مفید روده کک میکند. در کل استفاده از ذرت برای جلوگیری از سرطان روده بزرگ بسیار مفید است.

3. منبع خوبی برای کربوهیدرات ها

ذرت نشاسته زیادی دارد که یک نوع کربوهیدرات پیچیده است و به بدن انرژی میبخشد. بر خلاف کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند ماکارونی که برای مدت طولانی به بدن ما انرژی نمیدهند، غذاهایی مانند ذرت که دارای نشاسته و فیبر بالا هستند، برای کنترل سطح قند خون مفید هستند.

علاوه ر فیبر ذرت سرشار از پروتئین است که به استفاده درست از کربوهیدرات در بدن کمک میکند. فیبر و پروتئین با هم به ما کمک می کنند و از طریق کنترل دستگاه گوارش به جلوگیری از نوسانات شدید قند خون کمک می کنند.

4. فاقد گلوتن

گرچه ذرت معمولا همراه با دانه های دیگر در دسته حبوبات گروه بندی می شود و به روش های مشابه استفاده می شود اما بر خلاف دیگر حبوبات حاوی گلوتن نیست.

گلوتن چیست؟ گلوتن ماده ای است که مصرف آن با بسیاری از علائم منفی همراه است، از جمله مسائل گوارشی مثل نفخ، اسهال، یبوست، خستگی و مشکلات پوستی.

از آنجا که گلوتن برای بسیاری از افراد حساسیت زا است، آرد ذرت یا خود ذرت جایگزین مناسبی برای استفاده در رژیم غذایی روزانه است.

5. افزایش طول عمر و سلامت کلی

امروزه چاقی، فشار خون بالا و مقاومت به انسولین در میان جوامع بومی که در آمریکای شمالی زندگی می کنند و از رژیم های سنتی خود دور شده اند، بسیار زیاد است.

طبق گزارش سال 2007 منتشر شده در مجله غذایی دارویی، تغییر در الگوهای غذایی این جمعیت ها به منظور مصرف بیشتر غذاهای با کالری بالا، شکر، آرد تصفیه شده و نوشیدنی های شیرین، خطرات بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد.

محققان بر این باورند که بازگشت به الگوهای غذای سنتی می تواند به کاهش این بیماری ها و ایجاد تعادل بین کالری و مواد مغذی مفید کمک کند. محصولات ارگانیک مانند ذرت و حبوبات سرشار از آنتی اکسیدان بوده و برای بیماریهایی مانند فشار خون نیز مفید هستند.

این غذاها همچنین برای سلامت قلب مفید بوده و قند خون را نیز کنترل می کنند. بنابر این جایگزین کرن غذاهای ارگانیکی مانند ذرت در رژیم غذایی با جلوگیری از بیماریها به سلامت کلی بدن و افزایش طول عمر کمک خواهد کرد.

هشدار؛ مواردی که بهتر است از خوردن ذرت پرهیز کنید!
1. هنگامی که اصلاح ژنتیکی شده است

این موضوع در آمریکا بیشتر صدق میکند اما باید به آن توجه داشت. امروزه به ویژه در آمریکا 80 درصد ذرت عرضه شده در بازار اصلاح ژنتیکی شده و ارگانیک نیست.

ذرت پس از سویا دومین ماده ای است که بیشترین میزان اصلاح روی آن انجام میشود.

دانه های واقعی ذرت در آزمایشگاه قبل از کاشت اصلاح می شوند، با این هدف که در مقابل عوامل تخریب از جمله علف های هرز، حشرات و جوندگان مقاوم باشد.

اساسا، هدف از تغییرات ژنتیکی ایجاد محصولاتی است که دارای مکانیزم دفاع داخلی در برابر مواردی است که به طور معمول آنها را تهدید می کند.

حال نگرانی هایی که این نوع مواد غذایی ایجاد میکنند عبارتند از:

تغییرات محیط زیست
افزایش مقاومت در برابر آنتی بیوتیک
مشکلات سیستم هورمونی (سیستم غدد درون ریز)
اختلالات سیستم تولید مثل
افزایش علائم پیری

2. اگر سیستم گوارشی حساسی دارید

گرچه ذرت بدون گلوتن است و در اصل جز دسته حبوبات نیست، اما ممکن است سیستم گوارش شما را تحریک کند و باعث ایجاد گرفتگی در معده شود، به ویژه اگر از سایر آلرژی های غذایی معمول یا سندرم روده قلیا رنج می برید.
یکی از دلایلی که ممکن است باعث ایجاد ناراحتی در معده شود این است که ذرت غنی از فیبر است و میتواند برای شما مفید باشد اما همچنین دارای سلولز است که نوعی فیبر است که روده انسان نمیتواند به راحتی تجزیه کند. بنابراین برخی از افراد هنگام مصرف برخی مواد غذایی پر از فیبر ناراحتی هایی را تجربه می کنند. یکی از راه های ممکن برای رفع این شکل ترکیب آن با مواد دیگر، پوره کردن آن یا جویدن طولانی تر است.

ارزش غذایی ذرت

مواد مغذی موجود در یک عدد ذرت بزرگ:

کالری: 123
پروتئین: 5 گرم
چربی: 2 گرم
فیبر: 4 گرم
کربوهیدرات: 27 گرم
تیامین: 0.1 میلی گرم
ویتامین ب شش: 0.1 میلی گرم
فولات: 19.5 میلی گرم
ویتامین سی: 3 میلی گرم
پتاسیم: 158 میلی گرم
منیزیم: 18.3 میلیگرم
فسفر: 47.2 میلی گرم

در ادامه بخوانید : خواص شگفت انگیز هلو



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید