فندق؛ 7 خاصیت شگفت انگیز فندق برای سلامت قلب و مغز و بدن انسان

خاصیت شگفت انگیز فندق برای سلامت قلب و مغز و بدن
خاصیت شگفت انگیز فندق برای سلامت قلب و مغز و بدن
خانه سلامت و پزشکی فندق؛ 7 خاصیت شگفت انگیز فندق برای سلامت قلب و مغز و...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

بعضی از مردم تمایلی به خوردن آجیل ندارند، زیرا بر این باورند که آجیل باعث دریافت بیش از حد چربی و کالری میشود. اما این باور غلط است. آجیل هنگامی که در اندازه مناسب سرو می شود، می تواند پروتئین، فیبر، چربی اشباع نشده و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم دیگر را برای بدن فراهم کند.

در این مقاله از یزدنیوز میخواهیم از بین مغزیجات آجیل به بررسی خواص فندق بپردازیم. فندق حاوی ترکیباتی است که می تواند به درمان بسیاری از بیماریها از جمله بیماری های قلبی و دیابت کمک کند، عملکرد مغز را تقویت کند و حتی مصرف درست آن باعث کاهش وزن نیز میشود.

فندق؛ 7 خاصیت شگفت انگیز فندق برای سلامت قلب و مغز و بدن
فندق؛ 7 خاصیت شگفت انگیز فندق برای سلامت قلب و مغز و بدن

تاریخچه فندق

قدمت کشت فندق در منطقه دریای سیاه ترکیه حداقل مربوط به 2300 سال پیش است. ترکیه هنوز هم صادر کننده اصلی فندق در جهان است. با توجه به نسخه های خطی چینی در دوران باستان، فندق به عنوان نوعی دارو و تونیک استفاده میشده است.

امروزه، فندق در شمال غربی اقیانوس آرام و بسیاری از نقاط دیگر جهان نیز کشت میشود و تقاضای این محصول به طور چشمگیری افزایش یافته است.

 

خاصیت شگفت انگیز فندق برای سلامت قلب و مغز و بدن
خاصیت شگفت انگیز فندق برای سلامت قلب و مغز و بدن

 

خواص فندق برای سلامتی

 

  1. بهبود سلامت قلب

فندق به غیر از اینکه منبع خوبی برای فیبر است، حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع نیز هست که باعث کاهش کلسترول نوع بد (DLD) و افزایش کلسترول نوع خوب (HDL) میشود. فندق همچنین حاوی مقدار قابل توجهی منیزیم است که میزان کلسیم و پتاسیم را تنظیم کرده و برای تنظیم فشار خون بسیار مفید است.  

  1. کنترل و بهبود دیابت

هنگام برنامه ریزی برای رژیم غذایی دیابتی، تمرکز بر روی انتخاب چربی های مضر، چربی های ترانس و یا چربی های اشباع بسیار مهم است. گنجاندن فندق در رژیم غذایی باعث افزایش چربی های خوب و کاهش کلسترول در بدن میشود. منیزیم موجود در فندق نیز بسیار برای درمان دیابت مفید است.

  1. سرشار از آنتی اکسیدان

فندق دارای بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی است که آنتی اکسیدان های قوی هستند. آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد در بدن را از بین می برند و به جلوگیری از بیماری های زیادی از جمله سرطان و بیماری های قلبی کمک می کند. فندق یک منبع عالی ویتامین E نیز هست که به کاهش پیری و بیماری کمک می کند و باعث کاهش التهاب می شود. فندق همچنین سرشار از منگنز است که درست است که آنتی اکسیدان نیست، اما نقش مهمی در عملکرد آنزیم ها دارد.

  1. بهبود عملکرد مغز

فندق  با توجه به سطوح بالای ویتامین E، منگنز، تیامین، فولات و اسید های چربی که دارد باعث بهبود عملکرد مغز میشود. میزان زیاد ویتامین E با کاهش سن شناختی ارتباط مستقیم دارد و همچنین می تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماری های ذهنی مانند آلزایمر، زوال عقل و پارکینسون داشته باشد.  

  1. کمک به جلوگیری از سرطان

 آنتی اکسیدانهای موجود در فندق برای مقابله با سرطان بسیار مفید است.

مطالعات نشان داده اند که ویتامین E که در فندق فراوان است برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات، پستان، روده بزرگ و ریه، و نیز جلوگیری از رشد جهش ها و تومورها بسیار مفید است. منگنز موجود در فندق نیز خاصیت ضد سرطانی دارد.

  1. مبارزه با چاقی

تیامین موجود در فندق نقش مهمی در سرعت بخشیدن به متابولیسم بدن دارد. فندق کمک می کند که کربوهیدرات ها به گلوکز تبدیل شوند تا انرژی بدن تامین شود. تیامین موجود در فندق نیز در تولید گلبول های قرمز موثر است  که باعث حفظ انرژی مطلوب بدن میشود.

شواهد نشان می دهد که منگنز موجود در فندق به دلیل توانایی آن در بهبود آنزیم های گوارشی باعث کاهش وزن در افراد چاق میشود.

پروتئین، فیبر و ترکیبات چرب فندق نیز باعث میشود تا زمان بیشتری احساس سیری کنید که خود منجر به لاغر شدن میشود.

  1. بهبود سلامت پوست و مو

 

مقدار زیاد ویتامین E موجود در فندق می تواند با حفظ رطوبت و کشش باعث شود پوست و موی سالمی داشته باشید. قابلیت های آنتی اکسیدانی ویتامین E نیز می تواند از آسیب اشعه های UV و سیگار و سایر مواردی که می تواند موجب سرطان پوست یا پیری زودرس شودجلوگیری کند. فندق همچنین باعث بهبود گردش خون و کاهش التهاب می شود. ویتامین E همچنین به درمان زخم، آکنه و چین و چروک نیز کمک می کند.

 

بیشتر بخوانید: ریزش مو؛ شش ویتامین لازم برای جلوگیری از آن و کمک به رشد سریع مو

 

ارزش غذایی فندق

 

 

مواد مغذی موجود در یک اونس فندق (28 گرم):

 

 کالری: 176
 کربوهیدرات: 4.7 گرم
 پروتئین: 4.2 گرم
 چربی: 17 گرم
 فیبر: 2.7 گرم
 منگنز: 1.7 میلیگرم
 مس: 0.5 میلی گرم
 ویتامین E:  4.2 میلی گرم
 تیامین: 0.2 میلی گرم
 منیزیم:  45.6 میلی گرم
 ویتامین B6: 0.2 میلی گرم
 فولات: 31.6 میکروگرم
 فسفر: 81.2 میلیگرم
 آهن: 1.3 میلی گرم
 ویتامین K: 4 میکروگرم
 پتاسیم: 190 میلی گرم
 روی: 0.7 میلی گرم
 
فندق همچنین حاوی مقادیر زیادی ویتامین C، نیاسین و کلسیم است.
 

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید