آیا رژیم غذایی پگان (Pegan) سالم است و باید آن را امتحان کرد؟

رژیم غذایی پگان
رژیم غذایی پگان
خانه سلامت و پزشکی آیا رژیم غذایی پگان (Pegan) سالم است و باید آن را امتحان...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

آیا رژیم غذایی پگان Pegan سالم است و باید آن را امتحان کرد؟

رژیم غذایی پگان یا Pegan داغترین ترند رژیم غذایی در حال حاضر است ، اما آیا رژیم سالمی است؟در ادامه این مطلب از یزد نیوز بخوانید.

رژیم Pegan جدیدترین روند غذایی سالم است که در بین اقشار مختلف از محبوبیت قابل توجهی برخوردار شده است . این رژیم منحصر به فرد ؛ توسط دکتر مارک هایمن ، دکتر M.D ایجاد شده است و بهترین رژیم های غذایی سرخپوشان و وگان را با هم ترکیب می کند.

بهتر است بداند که  رژیم غذایی سرخپوشان عادت های غذایی عصر پارینه سنگی (که شامل خوردن گوشت است) را دنبال می کند در حالی که گیاهخواران از تمام محصولات حیوانی  خودداری می کنند.

بنابر موارد اختلاف این دو ؛ آیا ترکیب این دو رژیم می تواند امکان پذیر باشد ؟

رژیم Pegan چیست؟

رژیم پگان ترکیبی از رژیم های سرخپوشان و وگان است که گفته می شود در مبارزه با چاقی و بیماری های مرتبط با چاقی کمک می کند.

دکتر مارک هایمان ، مدیر مرکز پزشکی کلینیک کلیولند و نویسنده کتاب باکس ۱۰ روزه Detox Cook Solutions ، در سال ۲۰۱۵ با این مفهوم آشنا شد که ممکن است کاملاً متناقض به نظر برسد ولی در حقیقت رژیم  سرخپوشان و رژیم های وگان به دلیل استفاده  از رژیم غذایی استاندارد آمریکایی در  بیشتر موارد با یکدیگر مشترک هستند.

وقتی در رژیم پگان هستید ، مجبور نخواهید شد گوشت (یا سایر محصولات حیوانی) را رها کنید و یا مصرف کربوهیدرات خوب را (مانند رژیم کتوژنیک) محدود کنید .

رژیم غذایی پگان
رژیم غذایی پگان

رژیم پالئو مصرف گوشت را محدود می کند (زیرا در دوران پارینه سنگی مردم مجبور بودند برای خوردن گوشت شکار کنند) و اجازه مصرف لبنیات (زیرا مفهوم اهلی کردن حیوانات برای شیر و فرآورده های شیر هنوز عملی نشده بود) را نمی دهد .

نشان داده شده است که دانه ها ، حبوبات و غذاهای فرآوری شده تأثیر مفیدی بر بیماران دیابت نوع ۲ و خطر بیماریهای قلبی عروقی دارد. با این حال ، این رژیم ها نواقص دیگری را که باید برطرف شود را ایجاد کرد.

برخی تحقیقات تغذیه ای نشان داد که کودکان مدرسه ای که رژیم غذایی گیاهخواری را دنبال می کنند ، از نظر آمینواسیدهای ضروری ، ویتامین B12 ، ویتامین D ، ریبوفلاوین ، آهن ، کلسیم ، روی و فیبر رژیم غذایی کمبود داشتند.

بنابراین ، منطقی بود که دو رژیم غذایی با اعتماد به نفس و سالم را ترکیب کنید تا علاقه مندان اینگونه رژیم ها هیچکدام از پروتئین ها ، اسیدهای آمینه ، ویتامین ها و مواد معدنی که از منابع غذایی حیوانات و گیاهان تامین می شوند را از دست ندهند.

رژیم غذایی پگان
رژیم غذایی پگان

اصول رژیم غذایی Pegan

غذاهای کم GL را انتخاب کنید شاخص گلیسمیک (GI) شماره ای است که بسته به توانایی آن در افزایش سطح گلوکزدرخون ، به یک ماده غذایی داده می شود. بارگلیسمی (GL) یک ماده غذایی با ضرب کردن شاخص گلیسمی آن بامقدارکربوهیدرات آن محاسبه می شود (اندازه بخش نیز در بار گلیسمی درنظرگرفته می شود). هرچه GI یک غذا پایین ترباشد باعث کاهش قند خون بعد ازغذا می شود.

آجیل

غذاهایی مانند آجیل ، حبوبات ، سبزیجات ، میوه های کم گوارش ، قهوه سیاه و چای سبز وچربی های سالم مصرف کنید ( چربی های سالم چربی های اشباع نشده و غیر اشباع هستند). آنها به کاهش التهاب ، افزایش وزن ناشی از التهاب و بیماری های قلبی عروقی کمک می کنند

ماهی

مصرف ماهی های چرب (ماهی خال مخالی ، ماهی قزل آلا و ماهی تن) ، آووکادو ، آجیل ، دانه ها ، روغن زیتون ، روغن آووکادو و روغن دانه کتا را در سبد غذایی خود قرار دهید .

خوردن یک غذای گیاهی را در تغذیه خود قرار دهید . سبزیجات منبع عالی فیبر در رژیم غذایی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر گیاهان دارویی هستند که سلامتی شما را بهبود می بخشد و شما را از بیماری های مختلف محافظت می کند حدود  ۸۰٪  از بشقاب خود را با سبزیجات پر کنید. سبزیجات مختلف با رنگ (عمدتاً تیره) مصرف کنید.

از چغندر ، هویج ، کلم ، اسفناج ، فلفل قرمزو زرد ، کلم بنفش ، بوک چوی ، پیازچه ، کدو ، و فلفل سبزاستفاده و مصرف کنید.

گوشت

مصرف بخش غذایی گوشت را کنترل کنید. رژیم غذایی پگان به این رژیم غذایی اجازه می دهد تا گوشت مصرف کنند ، اما بیش از حد آن می تواند مضر باشد. به گفته هایمن ، “یک قانون خوب این است که حدود ۲۵ درصد از بشقاب خود ( به اندازه یک کف دست )  را با یک غذای سرشار از پروتئین پر کنید.

مصرف سبزیجات و مصرف گوشت خود را کنترل کنید و تعادل در آن را حفظ نمایید .

در رژیم غذایی پگان از مصرف لبنیات پرهیز نموده و از آب میوه تازه به جای شیر و روغن زیتون / نارگیل به جای آن استفاده نمایید .همچنین مصرف حبوبات مانند عدس ، مغزها ، لوبیا باید محدود باشد.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید