هلو؛ خواص شگفت انگیز هلو برای پوست و مو و سلامت بدن

خانه سلامت و پزشکی هلو؛ خواص شگفت انگیز هلو برای پوست و مو و سلامت بدن
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

شروع فصل تابستان نشانی از فرا رسیدن میوه آبدار هلو است. هلو علاوه بر طعم خوشمزه اش چیزهای بیشتری درون خود دارد. هلو سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد شیمایی است و مزایای زیر را برای بدن شما به همراه دارد.

در ادامه این مطلب از یزدنیوز به بررسی خواص هلو خواهیم پرداخت.

خواص هلو
خواص هلو

 

خواص هلو برای سلامتی

 

فواید هلو برای بیماری های قلبی عروقی

هلو به علت داشتن آهن و ویتامین k در حفظ سلامت قلب موثر است. از آنجایی که ویتامین k مانع از لخته شدن خون میشود بنابراین ما را در برابر بیماری های مختلف قلبی محافظت میکند. آهن یک ماده ضروری برای تشکیل گلبول های قرمز است. این ماده خون را سالم نگه میدارد و مانع از کم خونی ناشی از کمبود آهن میشود. لیکوپن و لووتین موجود در هلو خطر ابتلا به بیماریهای قلبی را کاهش میدهد. همچنین هلو شامل پتاسیم و الکترولیت میباشد که با تنظیم فشار خون و حفظ تعادل مایع موجب کنترل ضربان قلب و مانع از سکته مغزی میشوند.

خواص هلو برای سرطان

هلو دارای مقدار زیادی از آنتی اکسیدانها به خصوص اسید کلروژنیک است؛ این ماده که در پوست و گوشت آن قرار دارد به عنوان ماده ای با خاصیت ضد سرطان شناخته شده است. همچنین هلو یک منبع غنی از ویتامین A است که باعث جلوگیری از سرطان ریه میشود.

مزایای هلو در سلامت چشم

هلو منبع خوبی از بتا کاروتن است؛ این ترکیب در بدن به ویتامین A تبدیل میشود. ویتامین A برای سلامتی شبکیه، یک ماده ضروری محسوب میشود و کمبود آن باعث ضعیف شدن چشم میشود. بنابراین، مصرف هلو یک راه عالی جهت تأمین میزان بتا کاروتن برای حفظ سلامتی چشم است.

مزایا و خواص هلو برای سم زدایی

یکی از مزایای هلو کمک به دفع سموم بدن است. مقدار زیاد پتاسیم و فیبر خطر ابتلا به زخم معده، التهاب و بیماری های مرتبط با کلیه را کاهش میدهد. هلو همچنین در درمان مشکلات گوارشی مانند گاستریت و کولیت مفید است. در چین از چای هلو به عنوان یک درمان طبیعی جهت سم زدایی و پاکسازی کلیه استفاده میشود. هلو با کمک به از بین بردن کرم های معده باعث درمان اختلالات معده میشود.

خواص و فواید هلو در تسکین استرس

در مجارستان هلو را به علت تواناییش در از بین بردن استرس و اضطراب به عنوان «میوه آرامش» مینامند. این میوه باعث برگرداندن آرامش به ذهن میشود؛ به ویژه گل این میوه برای درمان بی قراری بسیار مفید است.

فواید و مزایای هلو برای سلامت دندان

هلو همچنین شامل فلوراید و مقدار کمی کلسیم است که ترکیبات موجود در دندانها و استخوانها هستند. موادهای معدنی مانند آهن و فلوراید مانع از ایجاد حفره درون دندان و دیگر مشکلات دندانی میشوند. بنابراین مصرف هلو میتواند به درمان بیماریهای استخوانی و بسیاری از مشکلات دندان کمک کند.

فواید و خواص هلو در کاهش وزن

هلو دارای میزان کمی کالری و فاقد چربی است؛ لذا یک میوه مناسب برای کاهش وزن محسوب میشود. علاوه بر این، حاوی قندهای طبیعی است که میزان قند خون و انسولین را افزایش نمیدهد. بنابراین گنجاندن این میوه درون وعده های غذایی با سوزاندن چربی اضافی موجود در بدن به شما در لاغر شدن کمک میکند.

مزایای دیگر هلو برای سلامتی

هلو دارای اثرات دیورتیک و ملین است که سبب تسکین دردهای ناشی از نقرس و رماتسیم میشود. به علت فعالیتهای آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی اش مانع از رشد غدد میشود. فیتوشیمیایی های موجود درون هلو که به عنوان فنول ها شناخته میشوند میتوانند با دیابت های مربوط به چاقی مبارزه کنند. چای دارویی که از پوست و برگ درخت هلو درست می¬شود، در درمان برونشیت مزمن، سرفه و گاستریت موثر است.

فواید هلو برای پوست

از آنجایی که هلو دارای آنتی اکسیدانها و مواد مغذی مورد نیاز پوست است، لذا در مراقبت از پوست نقش مهمی دارد. فواید هلو برای پوست به شرح زیر است.

مزایای هلو در از بین بردن سلولهای مرده

هلو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که این ویتامین برای پوست بسیار مفید است. با مالش یک تکه هلو به عنوان ماسک بر روی پوست صورت باعث از بین رفتن سلولهای مرده پوست شده و آنزیمهای موجود در آن باعث تغذیه و شاداب سازی پوست میشود.

خاصیت ضد پیری هلو

ویتامین C موجود در هلو یک آنتی اکسیدان بسیار قوی است که روند پیری را کند کرده و در نتیجه باعث کاهش چین و چروکها، خطوط و لکه های صورت میشود. هلو اغلب در ماسکهای ضد پیری صورت استفاده میشود. این میوه باعث بسته شدن منافذ پوست و جوان سازی پوست های خسته میشود.

خواص هلو در مرطوب کنندگی قوی

وجود ویتامین های A و C در هلو آن را به یک مرطوب کننده خوب برای پوست های خشک تبدیل کرده است. اگر شما دارای پوستی خشک هستید، می توانید مخلوطی از هلو و انگور را به صورت خمیر درآورده و برای مدتی بر روی پوست خود قرار داده و سپس با آب آشامیدنی آن را بشویید. این کار نه تنها پوست شما را مرطوب میکند، بلکه آن را نرم و لطیف نیز میکند. مالیدن مقداری آب هلو بر روی پوست صورت باعث روشن شدن پوست میگردد. هلو همچنین می تواند در وسایل آرایشی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین ویتامین های A و C به بازسازی بافت پوست کمک میکنند.

فواید هلو در حفاظت در برابر اشعه فرابنفش

به علت وجود ویتامین C، A و K، بتا کاروتن، پتاسیم، منیزیم و سلنیوم، هلو از پوست شما در برابر اشعه ماورای بنفش مضر محافظت میکند. برای درمان آفتاب سوختگی میتوانید این میوه را جوشانده و سپس آن را با چنگال خوب هم زده و بر روی پوست خود قرار دهید. همچنین با استفاده از پوست این میوه میتوانید پوست خود را به خوبی پاکسازی کنید.

خواص التیام بخشی هلو

زمانی که خراش یا زخمی بر روی پوست ایجاد شده باشد، پروتئینهای موجود در هلو باعث ترمیم بافت میشوند. مصرف منظم این میوه باعث بهبود ایمنی بدن و در نتیجه مانع از عفونت های پوستی می شود.

فواید و خواص هلو برای جلوگیری از ریزش مو

هلو به علت داشتن مقدار زیادی مواد مغذی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها، باعث نرمی وسلامت موهای شما میشود. اثرات مثبت هلو بر روی پوست سر مانع از ریزش موی شما میشود.

مزایا و فواید هلو برای پاک کنندگی پوست

این میوه اغلب در ماسک های سر برای درمان مشکلات پوست سر استفاده میشود. کثیفی پوست سر میتواند منجر به ریزش مو شود. استفاده موضعی از هلو به فرم ماسک مو باعث تمیز شدن پوست سر شما و همچنین براقی و نرمی موهایتان میشود.

ارزش غذایی هلو

در هر 100 گرم از هلو:

انرژی: 39 کیلو کالری
کربوهیدرات: 54/9 گرم
پروتئین: 91/0 گرم
کلسترول: 0 میلی گرم
فیبر: 5/1 گرم
ویتامین C: 6/6 میلی گرم
پتاسیم: 190 میلی گرم

بیشتر بخوانید: خواص شگفت انگیز انگور برای سلامتی



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید