آنچه باید درباره افسردگی بدانید – 12 دلیل افسردگی زنان و مردان

آنچه باید درباره افسردگی بدانید - 12 دلیل افسردگی زنان و مردان
آنچه باید درباره افسردگی بدانید - 12 دلیل افسردگی زنان و مردان
خانه سلامت و پزشکی آنچه باید درباره افسردگی بدانید – 12 دلیل افسردگی زنان و مردان
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نظرات:1

یزد نیوز : اختلال افسردگی فصلی (اس­ای­دی) بیش­تر به اندوه زمستانه مرتبط است و حدود ۵% امریکایی­ها را مبتلا می­کند.

آنچه باید درباره افسردگی بدانید - 12 دلیل افسردگی زنان و مردان
آنچه باید درباره افسردگی بدانید – 12 دلیل افسردگی زنان و مردان

دلیل افسردگی 1 : تابستانی

اما برای کمتر از ۱% این افراد، این نوع افسردگی در تابستان ظاهر می­شود. دکتر آلفرد لوی، استاد روان­پزشکی دانشگاه بهداشت و علوم اورگون در پورتلند می­گوید افسردگی هوای گرم زمانی ظاهر می­شود که بدن “تاخیری در تطبیق با فصل­های جدید” تجربه کند.

بدن به جای بیدار شدن و لذت بردن از طلوع آفتاب، اوقات سختی در تطبیق خود دارد که ممکن است به خاطر عدم تعادل در ترکیب شیمیایی مغز و هورمون ملاتونین باشد.

مطلب مرتبط: خواص گردو برای رفع افسردگی

دلیل افسردگی ۲ : سیگار کشیدن

گرچه یک نوع سناریوی مرغ یا تخم ­مرغ است، اما مدت­ها است که سیگار کشیدن به افسردگی ارتباط داده می­شود:

افرادگی که مستعد افسردگی هستند بیش­تر احتمال دارد این عادت را کسب کنند.

با این وجود، می­دانیم نیکوتین فعالیت انتقال­دهنده­های عصبی را در مغز تحت­تاثیر قرار می­دهد، که منجر به سطوح بیش­تری از دوپامین و سروتونین می­شود (که مکانیسم عمل داروهای ضدافسردگی نیز هست).

این امر ممکن است طبیعت اعتیادآور مواد مخدر، و نوسانات اخلاقی که ترک آن به دنبال دارد، هم­چنین دلیل ارتباط افسردگی با ترک سیگار را توضیح دهد. پرهیز از سیگار- و دوری از دخانیات- می­تواند به تعادل مواد شیمایی مغز کند.

آنچه باید درباره افسردگی بدانید - 12 دلیل افسردگی زنان و مردان
آنچه باید درباره افسردگی بدانید – 12 دلیل افسردگی زنان و مردان

دلیل افسردگی ۳ : بیماری تیروئید

وقتی تیروئید، غده­ی پروانه­شکل جلوی گردن، هورمون تیروئیدی کافی تولید نکند، کم­کاری تیروئید نامیده می­شود، و افسردگی یکی از علائم آن است. این هورمون چندکاره است، اما یکی از وظایف اصلی آن عمل کردن به عنوان یک انتقال­دهنده­ی عصبی و تنظیم سطوح سروتونین است. اگر علائم افسردگی تازه­ای تجربه می­کنید- همراه با حساسیت به سرما، یبوست و خستگی- یک آزمایش تیروئید می­تواند بی­خطر باشد. کم­کاری تیروئید با دارو قابل درمان است.

دلیل افسردگی ۴: عادت­های ناسالم خواب

تعجبی ندارد که محرومیت از خواب می­تواند منجر به زودرنجی شود، اما می­تواند خطر ابتلا به افسردگی را نیز افزای دهد.

مطالعه­ای در ۲۰۰۷ دریافت زمانی­که شرکت­کنندگان سالم از خواب محروم می­شدند، پس از مشاهده­ی تصاویر ناراحت­کننده، بیش­تر از همتایان خود که خوب استراحت کرده بودند، فعالیت مغزی داشتند و همان­گونه که یکی از نویسندگان این مطالعه ذکر می­کند مشابه واکنش بیماران افسرده است.

دکتر متیو ادلاند، مدیر مرکز درمانی شبانه­روزی ساراسوتا در فلوریدا و نویسنده­ی قدرت استراحت می­گوید “اگر نخوابید، زمان تجدید قوا (سلول­های مغزی) نخواهید داشت، عملکرد مناسب مغز متوقف می­شود، و یکی از عوامل بسیاری که می­تواند به آن منجر شود افسردگی است”.

دلیل افسردگی ۵ : اضافه ­بار فیسبوکی

در اتاق­های چت و سایت­های شبکه­های اجتماعی بیش از حد وقت می­گذرانید؟ اکنون تعدادی از مطالعات نشان می­دهند این امر، به ویژه در کودکان و نوجوانان، امر می­تواند با افسردگی در ارتباط باشد.

معتادان اینترنتی ممکن است با تعامل انسانی واقعی و عدم مصاحبتو هم­نشینی دست­به­گریبان هستند، و ممکن است نگرشی غیرواقع­گرایانه به دنیا داشته باشند.

برخی از کارشناسان حتی آن را “افسردگی فیسبوکی” می­نامند.

در مطالعه­ای در ۲۰۱۰، محققان دریافتند حدود ۱.۲% افراد بین ۱۶ تا ۵۱ مقدار بی­اندازه­ای زمان برخط سپری کرده بودند، و نرخ افسردگی متوسط تا شدید بیش­تری داشتند. با این حال، محققان متوجه شدند مشخص نیست آیا استفاده­ی مفرط از اینترنت منجر به افسردگی می­شود یا احتمال دارد آدم­های افسرده بیش­تر از اینترنت استفاده کنند.

آنچه باید درباره افسردگی بدانید - 12 دلیل افسردگی زنان و مردان
آنچه باید درباره افسردگی بدانید – 12 دلیل افسردگی زنان و مردان

دلیل افسردگی ۶ : پایان یک فیلم یا نمایش تلویزیونی

وقتی چیز مهمی، مانند یک نمایش تلویزیونی، فیلم، یا بازسازی خانه­ای به پایان می­رسد، می­تواند در برخی افراد سبب افسردگی شود. در ۲۰۰۹، برخی از طرفداران آواتار احساس افسردگی و حتی میل به خودکشی را گزارش کردند چون دنیای داستانی فیلم واقعیت نداشت. واکنش مشابهی در پاسخ به بخش­های پایانی فیلم هری پاتر نیز وجود داشت.

دکتر امیلی مویرگوسه، استادیار ارتباطات دانشگاه ایالت اوهایو، در کلمبوس می­گوید “وقتی آدم­ها اساسا برای همراهی (فرار از تنهایی) به تماشای برنامه­ها می­نشینند دچار پریشانی می­شوند”. مویرگوسه در مورد آواتار گمان می­کند آدم­ها “در روایتی غرق می­شوند و زندگی واقعی و مسائل خودشان را فراموش می­کنند.”

مطلب مرتبط: خواص موز برای رفع افسردگی

دلیل افسردگی ۷: جایی­که زندگی می­کنید

می­توانید بحث بی­پایانی به راه بیندازید که زندگی شهری بهتر است یا زندگی روستایی. اما تحقیقات نشان داده است آدم­هایی که در مناطق شهر زندگی می­کنند نسبت به کسانی که در مناطق روستایی زندگی می­کنند، ۳۹% خطر اختلالات خلقی بیش­تری دارند. مطالعه­ای در سال ۲۰۱۱ در مجله­ی نیچرتوضیحی برای این گرایش ارائه می­کند: ساکنان شهر فعالیت مغزی بیش­تری در ناحیه­ای از مغز دارند که استرس را تنظیم می­کند. و سطوح بالاتر استرس می­تواند منجر به اختلالات روانی شود.

سطوح استرس در کشورها و ایالات نیز متفاوت است. برخی ایالت­ها نرخ استرس بالاتری دارند و ملت­های مرفه نسبت ملت­های کم­درآمد نرخ استرس بالاتری دارند. حتی ارتفاع از سطح دریا هم ممکن است در آن نقشی داشته باشد، چرا­که خطر خودکشی همراه با افزایش آن بیش­تر می­شود.

دلیل افسردگی ۸ : انتخاب­های خیلی زیاد

تعداد فراوان گزینه­های در دسترس- چه کرم صورت باشد، یا غلات صبحانه و حتی وسایل الکترونیک- می­تواند طاقت­فرسا باشد. طبق گفته­ی برخی روا­ن­پزشکان این امر برای خریدارانی که نخستین چیزی را برمی­دارند که نیازشان را رفع می­کند، مسئله­ای نیست. با این حال، برخی آدم­ها با به حداکثر رساندن یا بررسی جامع گزینه­هایشان، به فراوانی انتخاب­ها در جست­وجوی بهترین جنس پاسخ می­دهند. تحقیقات نشان می­دهد این سبک مواجه با کمال­گرایی و استرس در ارتباط است.

دلیل افسردگی ۹ : جای خالی ماهی در رژیم غذایی

دریافت اندک اسیهای چرب امگا۳، که در سالمون و روغن­های گیاهی یافت می­شود، ممکن است با خطر بیش­تر ابتلا به افسردگی در ارتباط باشد. مطالعه­ای در فنلاند در ۲۰۰۴ ارتباطی میان مصرف ماهی و افسردگی در زنان یافت، اما در مردان به این نتیجه نرسید. این اسیدهای چرب، انتقال­دهنده­های عصبی مانند سروتونین را تنظیم می­کنند، که می­تواند دلیل این ارتباز را روشن سازد. مکمل­های روغن ماهی نیز می­تواند مفید باشد؛ حداقل یک مطالعه نشان داد که می­توانند در افراد میتلا به اختلال دوقطبی مفید باشند.

دلیل افسردگی ۱۰ : روابط خانوادگی ضعیف

اگرچه رابطه­ی ناخوشایند با هرکسی می­تواند منجر به افسردگی شود، مطالعه­ای در ۲۰۰۷ که در امریکن­ژورنال­آف­سایکایتری منتشر شد، نشان داد مردانی که پیش از ۲۰ سالگی با خویشاوندان خود کنار نیامده بودند، بیش از سایرین احتمال داشت بعدها در زندگی دچار افسردگی شوند.

اگرچه مشخص نیست چه چیزی درباره­ی خویشاوندان آن­قدر اهمیت دارد (این امر در مورد رابطه با والدین صحت نداشت)، محققان گمان می­کنند آن­ها می­توانند در پرورش توانایی برقراری ارتباط با همسالان و اجتماعی شدن کودکان کمک کنند. صرف نظر از این این دلیل، مشاجره­ی زیاد با خطر بیش­تر ایجاد افسرگی پیش از ۵۰ سالگی در ارتباط است.

مطلب مرتبط: خواص زعفران برای رفع افسردگی

دلیل افسردگی ۱۱ : قرص­های کنترل بارداری

قرص­های کنترل بارداری مانند هر داروی دیگری ممکن است عوارض جانبی داشته باشند. ضدبارداری­های خوراکی حاوی یک نسخه­ی مصنوعی پروژسترون هستند، که مطالعات نشان می­دهد می­تواند منجر به افسردگی در برخی از زنان شود. دکتر هیلدا هاچرسون، استاد بالینی مامایی و پزشکی زنان دانشگاه کلمبیا، در نیویورک می­گوید دلیل این امر هنوز ناشناخته است. دکتر هاچرسون می­گوید “برای همه اتفاق نمی­افتد، اما اگر زنان پیشینه­ی افسردگی یا استعداد آن را داشته باشند، شانس بیش­تری برای تجربه­ی علائم افسردگی در هنگام مصرف قرص­های کنترل بارداری دارند. برخی زنان واقعا نمی­توانند قرص مصرف کنند؛ این­جاست که از روش­های جلوگیری جایگزین مانند دیافراگم استفاده می­کنیم که هورمون ندارد”.

دلیل افسردگی ۱۲ : داروهای نسخه ­ای

افسردگی یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروها است. برای مثال، آکوتان و نسخه­ی کلی آن (ایزوترتینواین) برای مهار آکنه­ی شدید تجویز می­شوند، اما افسردگی و افکار مربوط به خودکشی خطر بالقوه­ای برای برخی افراد هستند. افسردگی یک عارضه­ی جانبی قرص­های اضطراب و بی­خوابی است، از جمله والیوم و زاناکس؛ لوپرسور، که برای درمان فشارخون بالا تجویز می­شود؛ داروهای کاهنده­ی کلسترول از جمله لیپیتور؛ و پریمارین برای علائم یائسگی. وقتی داروی جدیدی مصرف می­کنید عوارض جانبی بالقوه­ی آن را بخوانید، و همیشه با پزشک­تان مشورت کنید مبادا در معرض خطر باشید.

 

The reasons for depression in women and men



بررسی اجمالی بررسی
از مطلب راضی بودید؟

1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید