آنچه باید درباره جهان شهر یزد بدانید ( یزد شناسی )

آنچه باید درباره جهان شهر یزد بدانید
آنچه باید درباره جهان شهر یزد بدانید
خانه یزد شناسی آنچه باید درباره جهان شهر یزد بدانید ( یزد شناسی )
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:5

استان یزد در مرکز ایران میان عرض­‌های جغرافیایی ۲۹ درجه و ۴۸ دقیقه تا ۳۳ درجه و ۳۰ دقیقه­‌ی شمالی و طول جغرافیایی ۵۲ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۵۶ درجه و ۳۰ دقیقه­‌ی شرقی قرار گرفته است.

آنچه باید درباره جهان شهر یزد بدانید
آنچه باید درباره جهان شهر یزد بدانید

این استان از شمال و غرب با استان اصفهان، از شمال شرقی با استان خراسان رضوی، از شرق با استان خراسان جنوبی، از جنوب غربی استان فارس و از جنوب شرقی با استان کرمان همسایه است و به خاطر دور بودن از مرزهای کشور همواره از بحران­‌ها و فشارهای فرهنگی و نژادی در امان بوده است.

استان یزد در حدود ۷۲۱۵۶ کیلومترمربع پهنه دارد که تقریبا ۴.۳۷% از پهنه­‌ی ایران را دربر می‌گیرد.

این استان دارای ۱۰ شهرستان، ۱۴ شهر، ۱۴ بخش و ۳۸ روستا است.

نام شهرستان­‌ها

ابرکوه، اردکان، بافق، تفت، خاتم، صدوق، طبس، مهریز، مِیبُد، یزد

نام شهرها

احمدآباد، اشکذر، بهاباد، حمیدیا، خضرآباد، زارچ، شاهدیه، طبس – عشق‌آباد، مروست، مهردشت، ندوشن، نیر، هرات

نام روستاها

      •  اردکان: نصرت آباد، ارجنان بفروئیه، پاگنده، ترک آباد، عقدا، گاپله، میرزا حکیم، هفتادر، خرانق، رنجیره، رکن آباد
      •  بافق: بهاباد، قطروم
      •  تفت: نیر، سخوید، رودبزان، زین آباد، فراشاه، بورق، توران پشت، دره زرشک، ده شیر، مانیچ، شواز
      •  یزد: طرزجان، خورمیز بالا، دره، خورمیز پایین، خویدک، سریزد، فهرج، محمد آباد، مدوار، منشاد، مهرپادین، بغدادآباد، بندر آباد – غر آباد، میمونه، ابراهیم آباد،‌ندوشن
      •  مهریز: میرک آباد
    منطقه یزد یکی از سرزمین‌های باستانی اقوام ایرانی و دارای میراث درخشانی از فرهنگ و تمدن کهن و ادوار مختلف تاریخی با قدمت ۳ هزار سال است.
    برخی از مورخین، بنای اولیه شهر یزد را به زمان اسکندر مقدونی نسبت می‌دهند که وی زندانی ساخته و نام آن را چنین نهاده است و به اعتقاد عده‌ای دیگر از تاریخ‌نویسان در دوره ساسانیان به فرمان یزدگرد اول (۴۲۱-۳۳۹ م) در این محل شهری به نام «یزد گرد» بنا گردیده است.

    جهان شهر یزد
  • نام یزد از همین عنوان گرفته شده است و به معنای مقدس، فرخنده و درخور آفرین است.

    مورخین یونانی شهر کهن و باستانی را «ایساتیس» خوانده‌اند که احتمالا بعد از ویرانی شهر کهن «کثه» پدید آمده است. پس از ظهور اسلام و گرایش مردم ایران به دین اسلام به یزد لقب «دارالعباده» داده شده است.

  • این ناحیه همواره در دوره هخامنشیان از راه‌های معتبر مؤسسه‌های راهداری، مراکز پستی و چاپاری برخوردار بوده است.اهداری در یزد قدیم چندان اهمیتی داشت که خاندان آل مظفر از منصب راهداری ناحیه میبد به پادشاهی رسیدند. در طی قرون متمادی آبادی‌های کوچک و بزرگ متعددی در این سرزمین پدید آمده و از میان رفته است. آنچه اینک سر افراز از میان ریگ‌های روان اعصار، مصون از رخدادهای مخرب تاریخی بر جامانده، یادگارهای گویا از سرنوشت تاریخی این سرزمین و نشانگر فرهنگ و تمدن پر بار است.
سفر به یزد
سفر به یزد
  • گر چه قدمت آبادی نشینی و تمدن در این سرزمین از هزاره جلگه‌های یزد تکوین یافته است، منابع مکتوب پیدایش را به عهد پیشدادیان نسبت داده‌اند.یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان بعد از شهر ونیز ایتالیا است. استان یزد از سرزمین‌های کهن و تاریخی ایران زمین است.

ابن حوقل در کتاب «ایران فی صوره الارض» درباره یزد می‌نویسد:

از مهم‌ترین شهرهای ولایت اصطخر از سوی خراسان «کثه» است و آن حومه یزد و ابرقویه است… اما کثه که حومه یزد است شهری است در کنار بیابان و هوای آن خشک سالم است و مانند شهرهای کوهستانی فراخ نعمت است و روستایی دارد که محصولش ارزان است. بیشتر بناهای آن دراز شکل است و از گل ساخته شده است. در آنجا شهری است استوار که قلعه‌ای با دو دروازه آهنین دارد: یکی به نام ایزد (باب ایزد) و دیگری در مسجد (باب‌المسجد) که نزدیک مسجد جامع است. این جامع در ربض قرار دارد و آب‌های آن از قنات تأمین می‌شود.



5 نظرات

  1. سلام خدایا برسان امام زمان را من خودم بااین که دراردبیل متولد شده ام واصلا ان رانمیبسندم ولی ازطرفی هم که میگن شهرهای قم ومشهد وشیراز ویزد که مذهبی ترین شهرهای ایران هستند انها هم بسیارزیاد بیکار دارن وحتی فوق لیسانس هاش بیکارن وازطرفی هم دین ودین داری ومعنویت بناه برخدا میگن کمش۷۵ترلیون برابر کم شده درانها بناه برخدا ازشرشیطان بناه برخدا ازگناهان واتاران وبناه برخدا ازشیطان وهوای نفسانب اعوذ بالله من الشیطان الرجیم واعوذ بالله من الکبایرالمعاصی

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید