خشکی پوست و راهکار های درمان خانگی آن

خانه سلامت و پزشکی خشکی پوست و راهکار های درمان خانگی آن
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

دلیل خشکی پوست چیست؟

غدد چربی زیر پوست، پوست ما را نرم و مرطوب نگه می دارند. وقتی این غدد قادر به تولید چربی کافی برای نرم و صاف کردن پوست نباشند، پوست خشک می شود.به همین دلیل عوانلی وجود دارد که با از بین بردن این غدد موجب خشکی پوست می شوند.

علل اصلی

۱ – دوش گرفتن های طولانی با آب گرم

۲ – قرار گرفتن در معرض نور خورشید

۳ – اختلالات تیروئید

۴ – کمبودهای غذایی

۵ – کمبود آب بدن

۶ – شنا در آب کلر دار

۷ – فاکتورهای ژنتیکی

۸ – استفاده از مواد آرایشی نامناسب

۹ – استفاده از صابون های نامناسب

۱۰ – استفاده از مواد شیمیایی

۱۱- تغیرات آب و هوا به خصوص در پاییز و زمستان

خشکی پوست و راهکار های درمان خانگی آن
خشکی پوست و راهکار های درمان خانگی آن

درمان خشکی پوست

مرطوب کننده های پوست زیادی وجود دارند که از هر فروشگاهی می توان تهیه کرد. اما بهتر است بدانید بیشتر این ها با مواد شیمیایی مضری ساخته می شوند که در بلند مدت به پوست آسیب می زنند.

در ادامه این بخش از یزد نیوز به روش هایی برای مرطوب کردن پوست اشاره شده است که به شما کمک می کند که با تهیه ماسک های طبیعی از خشک شدن پوست جلوگیری نمایید.

۱ – شیر

اگر برای درمان خشکی پوست به دنبال راهکار هستید، شیر می تواند بسیار کمک کننده باشد. شیر، به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، یک منبع فوق العاده برای تغذیه پوست است و پوست های خشک و خارشی را تسکین می‌ دهد.

برای استفاده از شیر، کمی از آن را روی یک پارچه ریخته و به مدت ۵ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس بشوئید. مطمئن باشید این کار به ترمیم پوست شما کمک مطلوبی خواهد کرد.

۲- عسل

از عسل می توانید برای درمان خشکی پوست استفاده کنید. عسل تنها باکتری های مضر را از پوست نمی زداید، بلکه دارای خواص صاف کنندگی است که خراش های پوست را ترمیم می کند.

عسل یک مرطوب کننده پوست بی نظیر است. عسل خام را روی ناحیه مورد نظر پوست گذاشته و ۱۰ دقیقه نگه دارید. سپس آن را پاک کنید.

۳ – سس مایونز

سس مایونز سرشار از چربی و تخم مرغ بوده و این یک خبر خوب برای افرادی است که دچار خشکی پوست هستند.

مایونز حاوی خواص مرطوب کنندگی طبیعی است که رطوبت پوست را حفظ می کند. کافیست یک قاشق چایخوری مایونز را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید تا پوست را نرم کند.

خشکی پوست و راهکار های درمان خانگی آن
خشکی پوست و راهکار های درمان خانگی آن

۴ – ماست

ماست دارای خواص ضد التهابی می باشد که برای درمان خشکی پوست بسیار مفید است. ماست همچنین حاوی اسید لاکتیک است که باکتری ها و جرم هایی را که باعث خشکی پوست می شوند، از روی آن می زداید. برای استفاده از ماست، صورت، پاها، و دستها را با ماست پوشانده و به مدت ۱۰ دقیقه رها کنید.

۵ – آواکادو

ویتامین ها و اسیدهای چرب موجود در آواکادو می توانند پوست را تغذیه کنند. آووکادو حاوی مقادیر بالای ویتامین A است که به ترمیم پوست و صاف نگه داشتن آن کمک می کند.

برای استفاده از آن، یک آواکادو را خرد کرده و روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و بگذارید ۱۰ دقیقه روی آن بماند. برای اثرگذاری بیشتر، سعی کنید هر روز اینکار را تکرار کنید.

۶ – روغن نارگیل

روغن نارگیل پوست را به آرامی مرطوب می کند. روغن نارگیل به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب، پوست های خشک را ترمیم می کنند.

برای استفاده از روغن نارگیل، مقدار کافی آن را قبل از خواب روی پوست گذاشته و بگذارید تمام شب روی آن بماند و صبح آن را بشوئید. پوست شما نرم و صاف خواهد شد.

۷ – جو دو سر

جو دو سر مانند یک لایه بردار نرم عمل می کند. انباشته شدن سلول های مرده روی پوست باعث می شود تا پوست رطوبت مورد نیاز را تامین نکند.

چند قاشق غذاخوری از جو دو سر با آب ترکیب کنید و یک خمیر بسازید. به آرامی آن را روی پوست بمالید تا از شرّ سلول های مرده خلاص شوید.

۸ –  آلوئه ورا

آلوئه ورا دارای اثرات صاف کنندگی پوست های خشک و آسیب دیده است. آلوئه ورا دارای خواص غنی ضدعفونی کننده و ضد قارچی است که پوست آسیب دیده را ترمیم کرده و یک لایه حفاظتی ایجاد می کند.

۹-  آب

برای درمان خشکی پوست، نوشیدن آب پیشنهاد می شود. با این وجود، باید گفت که نوشیدن آب به تنهایی نمی تواند جای یک مرطوب کننده را بگیرد.

۱۰ – روغن جامد

اگر می توانید بوی روغن جامد را تحمل کنید، پوست خود را به روغن جامد آغشته کنید و اجازه دهید تمام شب روی پوست بماند، مشاهده خواهید کرد که پوست مرطوب می شود. برای آماده کردن پوست، آن با آب گرم بشویید تا تمیز شود.

برای جلوگیری از تماس روغن با تخت خواب، بسته به محل استفاده از جوراب یا دستکش نخی استفاده کنید. استفاده از روغن جامد بیشتر برای خشکی دست و پا توصیه می شود.

 

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید