پمپ فشار قوی و کاربرد و انواع آن را بشناسید

خانه اخبار سیاسی یزد پمپ فشار قوی و کاربرد و انواع آن را بشناسید
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0

پمپ از نوع پمپ رفت و برگشتی وجود دارند که آنها نیز در فشارهای بالا کار می کنند و قابلیت انتقال سیالات غلیظ تر را با فشار بالا دارند، به این دسته از پمپ ها نیز پمپ فشار قوی گفته می شود. پمپ پیستونی و پمپ پلانجری از جمله این پمپ هاست که به دلیل ساختاری که دارند قابلیت جابجایی سیالات با فشارهای زیاد را دارند. در ادامه این مقاله کالاصنعتی به معرفی پمپ فشار قوی، انواع و کاربردهایی که دارد، پرداخته می شود.

پمپ فشار قوی

پمپ فشار قوی چیست؟

پمپ فشار قوی همانطور که از نامش پیداست قابلیت ایجاد فشارهای بالا را داراست. پمپ های فشار قوی در دو نوع کلی پمپ سانتریفیوژ و پمپ جابجایی مثبت وجود دارند اما اکثر پمپ های فشار قوی که با این نام شناخته می شود و کاربرد دارند در دسته سانتریفیوژ یا گریز از مرکز قرار می گیرند و به همین دلیل منظور از پمپ فشار قوی در اینجا از نوع گریز از مرکز آن است. پمپ فشار قوی سانتریفیوژ دارای دو بخش شعاعی و پروانه های یاتاقانی است و با موتور جداگانه کار می کند. آب بندی در پمپ های فشار قوی توسط اورینگ های موجود در طبقات صورت می گیرد. دو بلبرینگ موجود در دو طرف پره ها نیروی محوری و شعاعی وارد بر شفت را تحمل می کنند. صنایع مختلف که نیاز به پمپاژ سیالات دارند روز به روز در حال توسعه هستند و کار خود را در مقیاس های بزرگتر ادامه می دهند. در بسیاری از این صنایع به پمپ فشار قوی نیاز دارند تا بتوانند سیال را تا ارتفاع های بالا و فشارهای بیشتر منتقل کنند.

انواع پمپ فشار قوی

  1. پمپ سانتریفیوژ فشار قوی
  2. پمپ ترکیبی
  3. پمپ دیافراگمی
  4. پمپ پیستونی
  5. پمپ پلانجری

پمپ های فشار قوی از لحاظ ساختار در دو نوع پمپ دینامیکی و جابجایی مثبت وجود دارند. پمپ فشار قوی از نوع سانتریفیوژ در دسته دینامیکی و پمپ فشار قوی رفت و برگشتی شامل پمپ پیستونی، پلانجری و دیافراگمی در دسته جابجایی مثبت قرار دارند. پمپ های فشار قوی که ساختار گریز از مرکز دارند برای ایجاد فشار بالا (هد بالا) از چندین طبقه پروانه استفاده می کنند. پمپ های فشار قوی که ساختاری رفت و برگشتی دارند مثل پمپ پیستونی و پلانجری از تعدادی سیلندر و پیستون/پلانجر جهت انتقال سیال در فشار بالا استفاده می کنند.

مشخصات اصلی پمپ فشار قوی

  1. قطر پروانه 
  2. سرعت روتور (دور بر دقیقه)
  3. تعداد پروانه ها و طبقات به کار رفته در پمپ

پمپ های فشار قوی سانتریفیوژی افقی که در بازار موجود هستند با نام پمپ WKL شناخته می شود. پمپ های فشار قوی سانتریفیوژ WKL بصورت طبقاتی بوده و از چند مرحله پروانه جهت ایجاد فشارهای بالا استفاده می کنند و مشخصات ذکر شده بالا برای این دسته از پمپ ها است.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید