۲۵ درصد سیگار و ۱۵ درصد قلیان، آمار مصرف دخانیات یزدی ها

۲۵ درصد سیگار و ۱۵ درصد قلیان، آمار مصرف دخانیات یزدی ها
خانه اخبار اجتماعی یزد ۲۵ درصد سیگار و ۱۵ درصد قلیان، آمار مصرف دخانیات یزدی ها
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0
۲۵ درصد سیگار و ۱۵ درصد قلیان، آمار مصرف دخانیات یزدی ها
کارشناس مسئول مبارزه با دخانیات دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: میانگین کشوری مصرف قلیان در استان یزد حدود 24 و 25 درصد است. آمار استفاده از سیگار در استان یزد حدود 14 الی 15 درصد است.

به گزارش یزدنیوز، کارشناس مسئول مبارزه با دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به روز جهانی مبارزه با دخانیات گفت: امسال با توجه به اوضاعی که ما در بحث بیماری‌های قلبی-عروقی داریم و با توجه به اینکه دخانیات یکی از چهار عامل اصلی مرگ و میر در دنیا است؛ شعار جهانی این روز را، «دخانیات و بیماری‌های قلبی» گذاشته‌اند.

علی زمانی افزود: اما با توجه به وضعیت نامناسب کشور ما در زمینه مصرف قلیان ما در کشور شعار را «قلیان سمی برای سلامتی» گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه آمار آنچنان دقیقی در رابطه به میزان مصرف‌کنندگان مواد دخانی وجود ندارد، اظهار داشت: با رصدهایی که کرده‌ایم و کارهای تحقیقاتی که صورت گرفته آماری داریم که مصرف سیگار و مصرف قلیان را در کشور و استان یزد مشخص می‌کند.

زمانی اضافه کرد: میانگین کشوری مصرف قلیان بدین‌گونه است که 31 تا 32 درصد جامعه ایرانی به نحوی از قلیان و فرآورده‌های آن استفاده می‌کنند. این آمار در استان یزد حدود 24 و 25 درصد است. این در حالی است که آمار استفاده از سیگار در استان یزد حدود 14 الی 15 درصد است.

وی تأکید کرد: یکی از نکات تأسف‌بار مصرف قلیان و فرآورده‌های آن در بین خانواده‌ها و به ویژه بانوان در سنین 11 تا 13 سال است. رشد مصرف فرآورده‌های دخانی به خصوص قلیان توسط بانوان در استان یزد و کشور 2.5 برابر میانگین آقایان است.

زمانی با اشاره به مضرات اقتصادی مواد دخانی گفت: متأسفانه بیش از 14 هزار میلیارد تومان در سال هزینه مصرف فرآورده‌های دخانی سیگار می شود این در حالی است که اگر دیگر محصولات را را حساب کنیم این عدد حدودا دو برابر می‌شود.

وی در رابطه با شعاری که به مناسبت روز مباررزه با دخانیات انتخاب شده است اظهار داشت: امسال با توجه به بحث بیماری‌ها بخصوص بیماری‌های قلبی-عروقی و هزینه‌های هنگفتی که بیماری‌ها در سلامت جامعه و  افزاد جامعه دارند، این شعار انتخاب شده است.
زمانی خاطرنشان کرد: در رابطه با بیماری‌ها لازم به ذکر است که بیش از 50 سرطان مستقیما از فرآورده‌های دخانی نشات می‌گیرند؛ این در حالی است که یکی از اصلی‌ترین عوامل بیماری‌های قلبی- عروقی نیز دخانیات و فرآورده‌های دخانی است.

وی افزود: اولویت اصلی ما بحث جوانان و بخصوص خانواده‌ها است تا بتوانیم مشکل اصلی که متأسفانه گریبانگیر جامعه ما شده یعنی بحث مصرف فرآورده‌های دخانی -که بیشتر در قالب قلیان است-، را کاهش دهیم و بیماری‌ها را هم به همین طریق کاهش دهیم.

زمانی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان با رواج مصرف دخانیات در کشور مقابله کرد گفت: کاری که دنیا کرده و موفق هم بوده استراتژی وزارت بهداشت است. در شش مقوله دنیا برای کاهش مصرف دخانیات راهکار قرار داده و این راهکار را هم واقعا تجربه کرده و به نتیجه رسیده‌اند.

وی ادامه داد: اولین راهکار آموزش است. در این زمینه هم وزارت بهداشت وهم رسانه‌ها مخصوصا صدا و سیما و همچنین دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وظیفه دارند.

زمانی تصریح کرد: موضوع بعدی بحث کاهش دسترسی به فرآورده‌های دخانی است. اگر دسترسی کنترل‌شده و همراه با نظارت باشد که دسترسی کاهش پیدا کند قطعا گرایش به مصرف هم کمتر می‌شود. در این قضیه ما قانوان جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات را داریم که برای فروش دخانیات محدودیت‌هایی داریم؛ فروش برای افراد زیر 18 سال ممنوع است، تبلیغات ممنوع است و قاعدتا واحدهایی می‌توانند دخانیات عرضه کنند که عاملیت مجاز داشته باشند و این فعل برای سه تا صنف خواربارفروشان، سقط فروشان و سوپر لبنیات در نظر گرفته شده است و بقیه واحدها به هیچ وجه مجاز به عرضه هیچ کدام از فرآورده‌های دخانی نیستند.

وی اضافه کرد: نکته بعدی بحث مالیات است. متأسفانه در کشور ما سیگار و فرآورده‌های آن بسیار ارزان است. این ارزان بودن باعث می‌شود که خیلی دسترسی آن آسان باشد. در دنیا معمولا 70 تا 90 درصد قیمت دخانیات بحث مالیات است اما در ایران متاسفانه 10 تا 15 درصد است. در حال تلاش هستیم که این را اصلاح کنیم اما هنوز موفق نشده‌ایم.

وی گفت: راهکار بعدی که سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند بحث ترک است و ما کلینیک‌های ترک داریم و به صورت رایگان باید مردم را هدایت و حمایت کنیم که اگر کسی دخانیات مصرف می‌کند او را در ترک آن یاری کنیم. همچنین مسائل بین بخشی و کمک‌های بین بخشی نیز وجود دارد. در کشور ما دبیرخانه کشوری این کار را انجام می‌دهد و در استان هم کمیته‌ای وجود دارد که با هماهنگی این کار را انجام می‌دهد.

زمانی با بیان اینکه این راه‌ها اگر با هم انجام بگیرد می‌تواند استفاده از فرآوده‌های دخانی را کاهش دهد، یادآور شد: در بحث سیگار این را در ده سال اخیر تجربه کرده‌ایم که توانسته‌ایم با هماهنگی که داشته‌ایم رشد مصرف سیکار بین 6 دهم تا یک درصد کاهش پیدا کرده است. اما در مصرف قلیان متأسفانه شاهد رشد  آن بوده‌ایم که البته این نتیجه شیوه‌های جدید کمپانی‌ها برای مبتلا کردن جامعه است به طوری که برخی اینطور القا کرده‌اند که استفاده از قلیان در جامعه نوعی فرهنگ است.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید