رقابت ملی زیبایی اسب اصیل نژاد عرب ایران در اشکذر یزد آغاز شد

خانه اخبار ورزشی یزد رقابت ملی زیبایی اسب اصیل نژاد عرب ایران در اشکذر یزد آغاز...
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0

یزد- ایرنا- سی‌امین دوره رقابت‌های ملی زیبایی اسب اصیل نژاد عرب ایران و اسب‌هایی با منشای خون خارجی روز چهارشنبه با حضور ۱۹۵ راس این حیوان در مجموعه گردشگری بیک اشکذر از توابع استان یزد آغاز شد.

به گزارش ایرنا، این پیکارها به مدت سه روز زیرنظر چهار داور بین المللی از کشورهای لهستان، بلژیک، سوریه و ایران پیگیری می‌شود و در پایان اسب‌های برتر معرفی و مالکان آنها تجلیل می‌شوند.

این دوره از رقابت‌ها به میزبانی هیات سوارکاری استان یزد، با همکاری فدراسیون و هیات سواری کاری اشکذر با رعایت دقیق نکات و شیوه‌نامه‌های بهداشتی و طبق برنامه با نظم و ترتیب خاص با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا برگزار می‌شود.

رییس هیات سوارکاری یزد گفت: ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا برای پیشگیری از شیوع آن این مسابقه در استان برگزار نشد ولی سال قبل از آن شهر اردکان میزبان رقابت‌های سوارکاری بود.

سعید ابوطالبی روز چهارشنبه در حاشیه این رقابت‌ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ایجاد انگیزه و رقابت سازنده و سالم بین فعالان این صنعت و گسترش آن جزو اهداف و برنامه‌ های محوری هیات است.

وی اظهار کرد: برای توسعه ورزش سوارکاری با همکاری بخش‌خصوصی، مسئولان محلی، علاقه‌مندان و همراهی باشگاه‌های سوارکاری شاهد برگزاری رویدادهای متعدد در این رشته جذاب در استان هستیم.    اسب اصیل عرب کهن‌ترین گونه اسب و تنها نژاد کاملا خالص و اصیل اسب است.

جشنواره زیبایی اسب اصیل زیرنظر سازمان جهانی سوارکاری ( ایکاهو-  ECAHo ) و طبق تقویم جهانی برگزار می‌شود تا برترین داوران دنیا به انتخاب زیباترین اسب‌های ایرانی بپردازند.

یکی از خاستگاه‌های پرورش و تولید اسب در ایران، استان یزد است و سابقه تاریخی آن بر اساس شواهد باستان‌شناسی موجود به ویژه سنگ‌نگاره های کوه « ارنان» مهریز به ۱۲ هزار سال قبل می‌رسد.

بدین ترتیب یزد باستان یکی از معدود نقاطی در ایران بود که دیرینه‌ای چند هزار ساله در اهلی سازی، استفاده از اسب و سوارکاری دارد.

از سوی دیگر با توجه به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد به عنوان یکی از آثار خشتی جهان و لزوم توجه به حوزه‌های مختلف گردشگری می‌تواند زمینه خوب و تازه‌ای برای جان گرفتن این صنعت درآمدزا و فراموش شده اسب‌سواری و پرورش آن باشد.

هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ مرکز پرورش اسب با ۶ هزار و ۵۰۰ راس این حیوان و  سرمایه‌گذاری بیش از  ۲۰ هزار میلیارد ریال در استان وجود دارد و هر سال ۲ دوره مسابقه اسب‌دوانی بهاره و پاییزه کشوری ،  جشنواره زیبایی و پرش با اسب در یزد برگزار می‌شود.

مرکز شهرستان ۳۰ هزار نفری اشکذر در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد .

در استان یزد با یک میلیون و ۲۳۶  هزار نفر جمعیت ،۴۷ هیات ورزشی و ۴۰۰ هیات شهرستانی ،۶۲ هزار ورزشکار سازمان یافته وجود دارد و در ۱۱ شهرستان‌ استان هیات سوارکاری فعال است. 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید