تبدیل قنات ۸۰۰ ساله بهاءالدین در اردکان به موزه ملی

خانه اخبار فرهنگ و هنر یزد تبدیل قنات ۸۰۰ ساله بهاءالدین در اردکان به موزه ملی
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
نظرات:0

به گزارش یزدرسا؛ محسن میرجانی رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان با اعلام این مطلب افزود: محور گردشگری زیرزمینی قنات بهاء الدین در مسیر آثار و بناهای تاریخی محله تیران اردکان و از جمله خانه های تقدیریان، تقدیری، طباطبایی و مظلوم و آب انبار های آخوند و حاجی نوت واقع شده است.

میرجانی ادامه داد: این محور شامل بخش های مختلفی چون مسیر قنات، گنجینه قنات، ایستگاه های استراحت، پایاب ها و پاکنه های دسترسی، آب انبارها و سردخانه های زیرزمینی است.

او با بیان اینکه ظرفیت مجموعه گنجینه، موزه و قنات بهاء الدین اردکان با هدف معرفی صنعت گردشگری و انتقال دانش ملی حفر کاریز( قنات) در این شهرستان از سال ۱۳۹۶ در دستور کار قرار گرفته است، اضافه کرد: یکی از دلایل مهم این اقدام تعریف « برند» گردشگری آب و قنات برای اردکان به عنوان یک شاخصه مهم گردشگری بود .

او در ادامه اظهار داشت: این گنجینه متشکل از ۳۵۰ متر کوره و گالری احیا شده قنات بهاءالدین و همچنین موزه ای از ابزار وآلات حفرکاریز است که در خانه تاریخی تقدیریان واقع شده و برای ملی شدن این مجموعه و استفاده از ظرفیت منحصر به فرد آن برای جذب گردشگر، اقدام های اولیه تبدیل آن به موزه ملی در دست انجام است.

گفتنی است: شهرستان اردکان بیش از ۲۵۰ رشته قنات دارد که هم اکنون ۱۹۲ مورد آن پویا و آبدهی دارد. ۲ رشته قنات در استان ثبت جهانی شده و ۱۰ رشته قنات هم به ثبت ملی رسیده است.

منبع: یزدرسا



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید