پایان مرمت محله تاریخی فهادان یزد

پایان مرمت محله تاریخی فهادان یزد
خانه اخبار اجتماعی یزد پایان مرمت محله تاریخی فهادان یزد
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0

پایان مرمت محله تاریخی فهادان یزد

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یزد گفت: مرمت و بازسازی بافت تاریخی فهادان از قدیمی‌ترین محله های مرکز استان پایان یافت.

پایان مرمت محله تاریخی فهادان یزد

به گزارش یزد نیوز، به نقل از روابط عمومی این اداره‌کل، علی اصغر صمدیانی با بیان اینکه برای مرمت این بافت ارزشمند از کاه، گل، گچ یزد و آجر قزاقی استفاده شد افزود: در این پروژه استحکام بخشی، کاهگل کاری و منظم نمودن تابلوها انجام شد.

وی بدون اشاره به بودجه هزینه شده اظهار کرد: بناهای تاریخی ارزشمندی، مربوط به دوران‌های مختلف از سلجوقی تا پهلوی در محلهٔ فهادان قرار دارد که نشان دهندهٔ تجمع مردم و اهمیت مکان و رونق این محله در گذشته است.

صمدیانی ادامه داد: از عناصر شاخص بناهای تاریخی این محله می‌توان به بقعه شیخ احمد فهادان، خانه لاریها، حمام ابوالمعالی، مسجد چهل محراب، خانه نواب وکیل و مدرسه ضیائیه اشاره کرد.

یزد با تمدنی چند هزار ساله، علاوه بر داشتن بناهای تاریخی و فرهنگی منحصر بفرد، مردمان خونگرم و تلاشگری دارد که رسم میهمان نوازی و پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی را به نیکی می دانند و آن را تا سر حد توان به کار می گیرند.

بافت قدیم یزد حدود ۷۵۰ هکتار وسعت دارد که ۲۰۰ هکتار آن از سوی سازمان یونسکو ثبت جهانی شد.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶ هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر آن به ثبت ملی رسید.

یزد در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران، مقصد نخست گردشگران خارجی و اروپایی است و این مهم، گردشگری را به عنوان یکی از محورهای توسعه استان قرار داده است.

استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال ۱۳۹۵، یک‌میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۵ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید