معرفی اقامتگاه بومگردی نارتی تی تفت

خانه گالری عکس اماکن تاریخی یزد معرفی اقامتگاه بومگردی نارتی تی تفت
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

در دل کویر خانه­ای سرسبز را تصور کنید، باغستانی با میوه­های تازه. این خانه اقامتگاه نارتی ­تی در تفت است؛  البته این خانه فقط یک اقامتگاه نیست بلکه می­تواند قسمتی از سفر شما باشد. در هر گوشه از این خانه خاطره­ای نهفته است و در دل هر خاطره‌ تجربه­ای است.

این خانه قدمتی صد ساله دارد و نگهدار فرهنگی چند هزار ساله از ایران عزیز­مان است. بوی نان تازه سراسر خانه را پر کرده است؛  طعم طبیعت، انار و آلوچه­ها را در این اقامتگاه زیر زبانتان مزه مزه کنید. با اقامت در این خانه تجربه­ی یک زندگی ساده و پر از صفا­ی روستایی را به زندگی خود ببخشید.

با حضور در اقامتگاه نارتی تی تفت برکت را به این خانه‌ی زیبا هدیه دهید.

معرفی اقامتگاه بومگردی نارتی تی تفت
معرفی اقامتگاه بومگردی نارتی تی تفت

تفت است اما خنک!

شهر تفت در جنوب غربی استان یزد و در فاصله­ی ۲۴ کیلومتری از مرکز استان و در دامنه‌های شیرکوه واقع شده است. نام این شهر به معنای حرارت و گرما است. اما بر­عکس نام آن شهر تفت دارای آب و هوایی معتدل و خنکی است.

تفت در بلند­ترین نقطه استان یزد قرار دارد و از آن به عنوان بام این استان نیز نام برده می‌شود. همچنین به دلیل قرار گرفتن در میان دو کویر مروست و ابر­کوه یکی از مناطق ییلاقی استان به حساب می‌آید.

این را هم بگوییم که بهترین زمان برای سفر به یزد فصل گلاب­گیری است که از اوایل اردیبهشت ماه شروع شده و تا اواخر خرداد ادامه دارد. همچنین فصل انار چینی و یا جشن­های مذهبی نیز برای سفر به این استان مناسب هستند.

تفت است و انار آبدارش

یکی دیگر از معانی واژه‌ی تفت، سبد میوه است. مردم این شهر به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب به کشاورزی و باغداری مشغول هستند.  از محصولات این شهر می­توان به گندم، جو، انار، هلو، زرد­آلو، گوجه و گردو اشاره کرد. انار تفت به دلیل آبدار بودن، کیفیت خوب و قابلیت نگهداری طولانی مدت معروف بوده و یکی از میوه‌ها­ی صادراتی به مناطق مختلف ایران و حتی خارج از ایران است.

نار­تی­تی یا شکوفه­ی انار

نار­تی­تی یک اسم محلی به معنی شکوفه­ی انار است. انار یکی از محصولات کشاورزی شهر تفت است و وجود درخت­های انار در حیاط اقامتگاه نارتی تی دلیل نامگذاری آن است.

اقامتگاه نارتی تی تفت

اقامتگاه نارتی تی  در شهر تفت استان یزد قرار دارد. این اقامتگاه در سال ۱۲۹۰ در یک باغ انار به مساحت ۱۷۰۰ متر با زیر بنای ۷۰۰ متر ساخته شد. پس از آن در سال ۱۳۹۴ باز­سازی شد و آماده­ی پذیرایی از گردشگران سراسر ایران و حتی گردشگران خارجی شده است.

معماری نارتی تی یزد

این خانه از کاهگل و خشت ساخته شده و معماری آن شبیه به معماری رایج خانه­های یزدی است. حیاط نار­تی­تی دارای درختان بزرگ و زیبای انار است. همچنین تزئین این حیاط به وسیله­ی تخت­های سنتی و صندلی­های کوچک از جنس تنه­ی درخت یکی از جذابیت­های دیگر این اقامتگاه است.

اتاق‌های اسم­دار اقامتگاه نارتی تی

این اقامتگاه بوم­گردی در تفت دارای ۶ اتاق است که هر کدام از این اتاق­ها یک اسم دارند که بر اساس جشن­های مذهبی زردشتیان نامگذاری شده‌اند.

  • میدیوزرم: جشنی در روز ۱۵ اردیبهشت، آفرینش آسمان
  • میدیوشم: جشنی در روز ۱۵ تیر، آفرینش آب
  • پتیه شهم: جشن آفرینش زمین در ۳۰ شهریور
  • ایا­سرم: جشن آفرینش گیاه در ۳۰ مهر
  • میدیارم: آفرینش جانوران در ۲۰ دی
  • همس پت میدیم: آخرین روز سال کبیسه، جشن آفرینش مردمان

جاذبه­های گردشگری نزدیک به  اقامتگاه نارتی تی  برای علاقمندان به سفر

نزدیکی به جاذبه­های گردشگری هم یکی دیگر از دلایل جذب گردشگران به اقامتگاه بوم­گردی نار­تی­تی شده است. برخی از این جاذبه‌های گردشگری عبارتند از:

  • کوه عقاب
  • مجموعه امیر چخماق
  • باغ دولت­آباد

امکانات جذاب خانه­ی بوم گردی تفت را بشناسید

اقامتگاه بومگردی نار­تی­تی شامل ۶ اتاق به صورت مستقل است که به دور یک حیاط زیبا قرار گرفته­اند. این اتاق­ها داری طراحی کاملا سنتی هستند و بافت روستایی خود را حفظ کرده­اند. استفاده از فضای سبز باغ واقع در حیاط برای مهمانان کاملا رایگان است.

اتاق­ها سرویس بهداشتی و حمام به صورت مجزا هستند و در مجموع ۴ سرویس بهداشتی ایرانی، یک سرویس فرنگی و ۳ حمام برای استفاده عموم تعبیه شده است. هر اتاق ظرفیت ۴ نفر را دارد، فاقد تخت و سرویس خواب است و کاملا سنتی به وسیله­ی پشتی و فرش­های سنتی دکور شده­اند.

در مجموع این اقامتگاه ظرفیت ۲۰ نفر گردشگر را دارد. در لابی اقامتگاه نارتی تی  اینترنت بی­سیم برای استفاده­ی عموم قرار داده شده و یکی از امکانات دیگر آن وجود پرسنل مسلط به زبان انگلیسی برای راهنمایی مهمانان خارجی است.

در حیاط رستوران­هایی برای طبخ غذاهای سنتی و محلی قرار گرفته‌اند که خارج از هزینه­ی اقامت می­توانید غذای سنتی دلخواهتان همچون آش گندم، آش کدو، آش کلم و انواع اشکنه را امتحان کنید.

شرایط خاص اقامتگاه نارتی تی

  • اقامت برای کودکان زیر ۵ سال رایگان و از ۵ تا ۷ سال بصورت نیم بها محاسبه می‌شود.
  • دارای پارکینگ اختصاصی با ظرفیت ۱۰ خودرو به‌صورت رایگان است.
  • از پنکه به عنوان سیستم سرمایشی و چراغ نفتی و بخاری به عنوان سیستم گرمایشی استفاده می‌شود.
  • صبحانه برای عموم رایگان می­باشد.
  • سوئیت­های اقامتگاه به‌صورت کف­خواب می­باشند.
  • فاصله­ی اقامتگاه تا راه آهن یزد ۲۶ دقیقه و تا پایانه ­ی مسافربری فقط ۳۰ دقیقه می­باشد.

رزرو اتاق در اقامتگاه بومگردی نار­تی­تی

اگر تصمیم دارید چند شبی را در محیطی سرشار از آرامش و به‌دور از تجملات و افراط­گرایی شهری بگذرانید می­توانید با مراجعه به سایت http://www.nartitee.ir/index.php/fa/  که آدرس رسمی سایت این اقامتگاه است جهت رزرو اتاق اقدام کنید.

طریقه­ی پر کردن فرم رزرو به این صورت است که شما تاریخ تحویل گرفتن و تحویل دادن اتاق و همچنین تعداد شب­هایی که قصد ماندن دارید را در کادر­های مربوطه وارد می‌کنید. در قسمت پایین فرم تقویم مخصوص اقامتگاه قرار داده شده و روزهایی که اقامتگاه آماده­ی پذیرایی نیست را مشخص شده است. شما می­توانید برای باقی روزها اقدام به رزرو اتاق دلخواهتان کنید.

سخن آخر

دنیای شلوغ و پر سروصدای این روز­ها شرایطی را ایجاد کرده که هر شخصی احتیاج دارد برای گرفتن انرژی دوباره جهت ادامه دادن، چند روزی را به دور از همه­ی تکنولوژی‌ها و زندگی ماشینی سر کند. اقامتگاه بومگردی نار­تی­تی یکی از انتخاب­های برجسته برای گذراندن این مدت است. در این مقاله سعی کردیم شما را به طور کامل با همه­ی شرایط این اقامتگاه آشنا کنیم.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید