عکس های مجموعه کاروانسرای خان شهرستان بافق

کاروانسرای خان بافق
خانه گالری عکس اماکن تاریخی یزد عکس های مجموعه کاروانسرای خان شهرستان بافق
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0
کاروانسرای خان بافق

میدان خان بافق بنایی زیبا و دیدنی است که در قلب کویر مرکزی ایران و در بافت قدیم شهر بافق قرار دارد. این میدان با وجود اینکه یکی از مجموعه‌های تاریخی و زیبای ایران به شمار می‌رود بناهایی همچون کاروانسرا، مسجد جامع و آب انبار را در خود جای داده است.

قدمت میدان خان بافق به دوره زندیه و حتی قبل از آن برمی‌گردد و در گذشته‌های دور از نظر اجتماعی و اقتصادی دارای اهمیت فراوانی بود، به طوری که در سال‌های اخیر با شماره ۳۶۱۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده ایران قرار گرفت.

در بازدید از میدان خان بافق در وسط میدان حوض آبی دیده می‌شود که دورتادور آن را درختان نخل فرا گرفته‌اند، همین عامل باعث شده تا زیبایی این میدان دوچندان شود.

در ساخت میدان خان بافق از مصالحی همچون خشت و گل با نمای آجری استفاده شده است همچنین دورتادور میدان با دکان‌ها و رواق‌های کوچک محاصره شده که در گذشته صدای چکش آهنگران و مسگران جلوه خاصی به این مکان می‌بخشید.

در گذشته از میدان خان بافق استفاده‌های گوناگون می شد و مردم بسیاری در آن رفت‌و‌آمد می‌کردند. اما امروزه گذر مردم شاید طی ماه‌ها به آنجا نیافتد، جز چند مغازه که در اطراف میدان به کار و فعالیت مشغولند صدای عبور ماشین و موتور روی سنگ فرش به گوش می‌رسد که از این سوی میدان به آن سوی آن می‌روند.

کاروانسرای خان بافق

اگر گذر رهگذران و علاقه‌مندان بافق به میدان خان بیافتد در گوشه‌ای از آن مغازه‌ای را می‌بینند که پر از صنایع نخلی درخت خرما است.

در این مغازه هنرمندان صاحب ذوق بافقی با ذوق هنری خاص خود از جزئی‌ترین قسمت درخت خرما وسایل زیبایی ساخته اند که شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

در این میدان مغازه‌هایی نیز در گذشته وجود داشت که محصولاتی از جمله کرباس‌بافی، گیوه‌دوزی، پنبه‌زنی را به مشتریان خود عرضه می‌داشتند.

اگر با تور یزد به میدان خان بافق سفر کردید، در کنار این میدان، خانه‌ی زیبا و قدیمی به چشم می‌خورد که خانه‌ی شاعر و عارف مشهور ایرانی وحشی بافقی است.

کاروانسرای خان بافق



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید