عکس های قلعه باقر آباد شهرستان بافق

قلعه باقرآباد
خانه گالری عکس اماکن تاریخی یزد عکس های قلعه باقر آباد شهرستان بافق
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0
قلعه باقرآباد

شهر بافق در استان یزد، در قلب تفتیده‌ی کویر واقع شده است. منطقه‌ای که زمستان‌هایی روحبخش و جان‌فزا، و تابستان‌هایی درخشان و سوزان دارد که بادگیرهای سر به فلک افراشته‌ی شهر، آن را قابل‌تحمل می‌کنند. در روزگار پر از صلح‌وصفای قدیم، هر جا شهر و آبادانی‌ای بوده خطر دزدی و غارت نیز وجود داشته است.

به همین دلیل، اگر ملّاکانی ثروتمند در آن شهر/آبادی زندگی می‌کردند، دست‌به‌کارِ ساختِ قلعه‌ها و حصارها و برج و باروهایی مستحکم برای دفاع از آن مکان می‌شدند؛ و کاربری قلعه باقرآباد بافق نیز دقیقاً همین است. البته این قلعه کاربری دیگری نیز داشته و آن، ذخیره غلات بوده است.

اگر می‌خواستند منابع غلات را که وجودشان بسیار حیاتی بوده از دسترس دزدان و غارتگران دور نگه دارند، چه جایی بهتر از قلعه‌ای مستحکم پیدا می‌کردند؟ بنابراین وجود خود قلعه باقرآباد بافق، برای اهالی این روستا اهمیت بی‌مانندی داشته است.
این قلعه دارای ۴۵ اتاق و دو برج نگهبانی، با مجموع ۲۰ جایگاه برای سرباز کماندار و سنگ‌اندازان است؛ و بدین ترتیب، وظیفه‌ی محافظت از مردم را به نحو احسن انجام می‌داده است.

خود شهر بافق، حدود ۱۳۰ کیلومتر از یزد فاصله دارد و برای دیدن روستای باقرآباد و قلعه‌ی دیدنیِ آن، که واقعاً به دیدنش می‌ارزد، باید به ۱۰ کیلومتریِ جاده‌ی شمالیِ شهر بافق بروید.

 

قلعه باقرآباعک

کم‌کم برج‌های ۱۱ و هشت متریِ قلعه پدیدار می‌شود و نویدِ بازدیدی خوش و خرم از بنایی به یادگار مانده از روزهای خوش قدیم را می‌دهد. معماری قلعه دیدنی و منحصربه‌فرد است و اگر شب هم در پهنۀ بی‌انتهای کویر اتراق کنید، می‌توانید انبوه ستارگانی را که در شهرهای بزرگ از لذت دیدنشان محرومیم، به راحتی و زیباییِ تمام ببینید. در بازدید از این قلعه‌ی باشکوه و کویرِ وسیع نزدیک شهر بافق نباید درنگ کرد.

یزد نیوز شما ایران‌دوستان و مسافران گرامی را صمیمانه به بازدید از این بنا و دیگر جاذبه‌های گردشگری، اعم از تاریخی و طبیعی، دعوت می‌کند.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید