آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟

بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد مالکیت فکری
خانه یادداشت آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و...
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:1

یزد نیوز:خیلی از افراد مراجعه می نمایند و اصرار دارند ایده شان به هر نحوی به ثبت برسد اما قبل از آن باید بدانیم شرایط حمایت از ایده تحت عنوان اختراع چیست؟

آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟
ثبت ایده و اختراع

دانش و فکر امروزه در توسعه پایدار و اقتصاد دانش محور نقش مهم و غیر قابل انکری را در جوامع به عهده دارد.

اختراع در لغت یعنی آفریدن چیز نو و جدید و در اصطلاح قانونی طبق ماده یک از فصل اول قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 07/08/1386 به نتیجه فکر فرد یا افرادی است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می کند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آنها حل می نماید.

خیلی از افراد مراجعه می نمایند و اصرار دارند ایده شان به هر نحوی به ثبت برسد اما قبل از آن باید بدانیم شرایط حمایت از ایده تحت عنوان اختراع چیست؟

همانطور که گفته شد اختراع یا به شکل یک فراورده و محصول نهایی است یا به شکل یک فرآیند و روش.
آیا ایده خلاقانه به خودی خود به عنوان اختراع قابل ثبت و حمایت قانونیست؟
درباره ایده
محصول و یا روش باید جدید باشد (Novelty) ، ملاک جدید بودن در کل دنیا می باشد.
اخترع نباید قبل از اقدام به ثبت به هیچ طریقی و در هیچ کجای دنیا افشا شده باشد حتی از طریق انتشار مقاله یا ارائه کنفرانس.
داشتن گام ابتکاری خلاقانه (Inventive step) شرط دیگر اختراع است و می بایست نسبت به فن یا صنعت قبلی یک گام به جلو باشد پس کوچکترین نوآوری و ابتکاری که منجر به بهتر شدن وضعیت کارآیی و یا کاهش مصرف سوخت و … شود قابلیت ثبت را خواهد داشت.
شرط سوم اینست که اختراع ادعائی باید دارای کاربرد صنعتی باشد (Practical use) و یا به عبارتی قابل ساخت یا استفاده در هر نوع صنعتی اعم از صنایع دستی، کشاورزی، ماهیگیری و خدمات باشد.
آخرین شرط آنکه اختراع نباید مشمول استثنائات باشد. موارد غیر قابل ثبت به عنوان اختراع شامل کشفیات، نظریه های علمی، روش های ریاضی، طرح ها و نقشه ها، قواعد و روش ها ( مثل روش انجام بازی یا تجارت)، روش تشخیص یا معالجه بیماری در انسان یا حیوان، گونه های گیاهی یا جانوری یا روش ایجاد آنها و اختراعی که استفاده تجاری آن مخل نظم عمومی یا اخلاق حسنه باشد، می شود.
با توجه به مطالب ذکر شده ایده زمانی تحت عنوان اختراع (Patent) قابل ثبت می باشد که به صورت ملموس، عینی و اجرایی در آید و در واقع ایده کاربردی باشد و ایده محض غیر قابل ثبت است. تا کنون حدود 3000 اختراع ثبت شده است.

و هر مخترع و مبتکری می تواند با تسلیم اظهارنامه به اداره کل مالکیت معنوی نسبت به ثبت اختراع خود در سطح ملی اقدام نموده و از حقوق انحصاری ناشی از آن به مدت بیست (20) سال بهره مند گردد.

همچنین بخوانید : مالکیت فکری و اهمیت آن

بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد مالکیت فکری

نویسنده :بانو حمیده زابلی – وکیل پایه یک دادگستری یزد -کارشناس ارشد مالکیت فکری



1 نظر

  1. یک ایده جدید دارم – ایجاد شبکه ملی #ارگانیک کشور
    ثبت یک شرکت که محصول #ارگانیک را از #کشاورز میخره. (این محصول را قبلا خودش گواهی ارگانیک داده). و با بارکد و QRcode میده توی بازار. به صورتی که مصرف کنندگان با #اسکن کردن اون کد متوجه بشن این محصول کجا تولید شده کی تولید شده و تاریخ مصرفش کی تموم میشه و …… البته این کار نیاز به یک سایت داره که کشاورزان با مشخصات دقیق و موقعیت زمین و مشخصات محصولشون در اون ثبت نام کنند و بهشون نام کاربری و کلمه عبور داده بشه. تا محصولات را ویرایش کنند و قیمت بزنند و در خواست گواهی ارگانیک بدهند و …
    سود دهی:
    صدور گواهی ارگانیک
    دریافت پول از کشاورز بابت معرفی محصولش
    دریافت پول بابت انتقال کالا از مزرعه تا مغازه دارها
    انتقال محصول از طریق کانال اختصاصی خودشون و حذف واسطه ها
    امکام فروش گرونتر محصول چون ارگانیک تولید شده

    احتمال داره این ایده در کشور بتونه توزیع #محصولات #کشاورزی را متحول کنه. پس خیلی کاربردیه
    تازه میشه با انجمن #ارگانیک کشور هم ارتباط داشت و یک شعبه ازشون گرفت. برای صدور مجوز کار راحت تر میشه
    لطفا قبل از اینکه کسی این کار را ثبت کنه یا ازش سو استفاده بشه انجامش بدین چون هرکسی این کار را انجام بده میتونه انحصار این را را هم ثبت کنه

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید