عوامل تهدید کننده ثبت جهانی یزد

عوامل تهدید کننده ثبت جهانی یزد
خانه اخبار روز استان یزد عوامل تهدید کننده ثبت جهانی یزد
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0

عوامل تهدید کننده ثبت جهانی یزد

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد با اشاره به اینکه امروزه ثبت جهانی با تهدیداتی روبه‌رو است گفت: گفتمان سازی را تنها راه نجات بافت تاریخی یزد از موج توسعه نامتوازن و بی ریشه‌ای که در حال تهدید آن است.

عوامل تهدید کننده ثبت جهانی یزد

عوامل تهدید کننده ثبت جهانی یزد

به گزارش یزد نیوز، محسن عباسی هرفته در پنل تخصصی نسبت اصالت و دگردیسی زندگی در بافت تاریخی یزد هدف این نشست‌ها و پنل‌های تخصصی را گفتمان سازی درست پس از ثبت جهانی یزد عنوان کرد و گفت: اتفاق مهم بعد از ثبت آثار و بناها شروع می‌شود و نه در ثبت آن که متأسفانه کم‌کاری‌هایی شده و همگان در این مسئله دخیل و شریک هستند و اگر کار جدی در این باره صورت نگیرد و تنها به ژست‌ها و عکس‌ها اکتفا کنیم و در باد غرور و سرور این اتفاق بخوابیم آینده تلخی را ثبت جهانی در پیش خواهد داشت و به ضد خود تبدیل خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد با بیان اینکه همه شهرهای دنیا که به ثبت جهانی می‌رسند با مسائل و مشکلات خاصی روبه‌رو می‌شوند اظهار داشت: یکی از این مسائل تحت شعاع قرار گرفتن زندگی در آن شهرها و بافت های تاریخی است.

وی افزود: شهر یزد به عنوان بزرگترین شهرهای ثبت جهانی که یکی مؤلفه‌های تاثیرگذار در ثبت آن وجود جریان پویای فعال زندگی در بافت تاریخی بود، وقتی به ثبت می‌رسد تاکید بسیار زیادی بر حفظ اصالت زندگی بر آن شهر مدنظر مجامع بین المللی و مدیران ملی و استانی قرار می گیرد.

شیب تند تغییر مناسبت های اجتماعی در بافت تاریخی یزد

عباسی هرفته با اشاره به اینکه در طول دو سال گذشته که یزد به ثبت جهانی رسیده، شاهد شیب تند تغییر مناسبت های اجتماعی در بافت تاریخی یزد بودیم اضافه کرد: این موضوع نگرانی های زیادی را به دنبال داشته است و بعضا بیان می‌شود که هاضمه  فرهنگی یزدی های آنقدر قوی است که این تغییرات در خود هضم کند ولی از آن طرف هم کارشناسان زیادی هستند که ابراز نگرانی از اینکه یزد در حال دورن شدن از هویت یزدی خود بوده و شاهد این تغییرات شگرف هستیم و اگر این تغییرات مدیریت نشود آینده بسیار خطرناکی را در پی خواهیم داشت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر یزد عنوان کرد: یکی از مثال هایی که بیان می‌شود این است که «تقدیر شهرهای تاریخی موزه شدن است»، یزد را نیز تهدید می کند و زندگی واقعی در شهر یزد به صرفه نخواهد بود و مردم اصیل از بافت تاریخی کوچ خواهند و هتل ها و کافی شاپ ها بافت را در سیطره خود در خواهند آورد.

وی در پایان گفتمان سازی را تنها راه نجات بافت تاریخی یزد از موج توسعه نامتوازن و بی ریشه‌ای که در حال تهدید آن است عنوان و تصریح کرد: اینکه مدیران ما، ساکنین و متخصصین ما در میدان به گفتگو نشسته و به یک جمع بندی برسند که به چه میزان باید به اصالت ها پایبند باشیم و در بافت حق چه تغییراتی را داریم.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید