با وجود افزایش میانگین بارندگی در کشور،یزد همچنان دچار خشکسالی است

خانه اخبار روز استان یزد با وجود افزایش میانگین بارندگی در کشور،یزد همچنان دچار خشکسالی است
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0

به گزارش یزدنیوز،‌ خشکسالی در یزد همچنان ادامه دارد. صادق ضیائیان در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد افزود: خوشبختانه در این مدت ۹۹ میلی متر بارش در کشور به ثبت رسیده در حالیکه این میزان در سال گذشته ۳۲ میلی متر بوده است.

خشکسالی یا به عبارتی دوره امتداد خشکی می‌تواند از چند ماه تا چند سال باشد. در واقع از نظرگاه علمی عبارت دقیق‌تر و مناسب‌تر به جای خشکسالی، «دوره کم‌آبی» است. به‌طور کلی، دوره کم‌آبی دوره ممتدی است که طی آن یک منطقه با کمبود در منابع و ذخیره آبی مواجه است. از این تعریف، بلافاصله می‌توان نتیجه گرفت که دوره کم‌آبی نسبت به یک منطقه به خصوص و ویژگی‌های مختلف آن سنجیده می‌شود و به سادگی نمی‌توان مفاهیم و مسائل مربوط یا برآمده از آن را در طول زمان و مکان تعمیم بخشید.

خشک‌سالی می‌تواند باعث عدم توازن در میزان آب و در نتیجهٔ آن کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدّت جریان آب (برای نیروگاه‌های برق‌آبی)، کاهش عمق آب‌های سطحی و خاک مرطوب می‌شود. این اتّفاق زمانی رخ می‌دهد که تبخیر سطحی و تبخیر آب از گیاهان از حدّ معمول در مدّت معیّن بیشتر شود.

میانگین بارندگی

میانگین بلند مدت بارش ها طی این بازه زمانی را ۷۳ میلی متر در کشور عنوان شد.

با این وجود وی اظهارداشت: میزان بارندگی در حال حاضر نسبت به بلند مدت با افزایش ۳۶ درصدی رو به رو ست.

یزد همچنان درگیر خشکسالی

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: متاسفانه در این بین برخی از استان های کشور مانند سیستان و بلوچستان بیش از ۸۱ درصد، یزد بیش از ۵۰ درصد، خراسان جنوبی ۲۳ درصد، کرمان ۲۱، هرمزگان ۱۸ درصد و اردبیل ۱۱ درصد با کمبود بارش مواجه هستند.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه میزان بارندگی در سایر استان های کشور نسبت به درازمدت برمدار افزایشی است.

ضیائیان به رادیو اقتصاد یادآورشد: بیشترین میزان بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون مربوط به استان های ایلام، خوزستان و لرستان بوده است.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید