آفت مگس میوه مدیترانه در یزد و راه حل های مقابله با آن

خانه اخبار کشاورزی یزد آفت مگس میوه مدیترانه در یزد و راه حل های مقابله با...
زمان مطالعه: 6 دقیقه
نظرات:0

اگر در شهر یزد به امر کشاورزی یا باغداری اشتغال دارید، حتما با آفات مختلف میوه بخصوص مگس میوه مدیترانه در یزد آشنا هستید و می‌دانید که این آفت در اثر چه عواملی و در چه زمانی از سال شایع می‌شود. ما در این مطلب سعی داریم به موضوع آفات استان یزد که بیشتر در این شهر می‌تواند تهدیدی برای میوه باغ‌ها به شمار آید بپردازیم و همچنین سمومی که می‌تواند در دفع آن‌ها موثر باشد را به شما معرفی کنیم. این مطلب علاوه بر باغداران و کشاورزان، برای افرادی که مایلند در مورد آفات میوه و گیاهان اطلاعاتی به دست آورند نیز مفید خواهد بود.

آفات میوه به چه آفاتی گفته می‌شود؟


پیش از آن که به موضوع آفت مگس میوه مدیترانه در یزد بپردازیم، لازم است به طور کلی درباره آفات میوه نکاتی را متذکر شویم. می‌دانید که درختان به دو دسته مثمر و غیرمثمر تقسیم می‌شوند و درختان میوه دار که در بسیاری از شهرهای ایران و باغات آن کشت می‌شوند. ممکن است در بعضی از ماه‌های سال دچار آفت و آسیب شوند و خسارت فراوانی به آن‌ها وارد شده و باغدار و کشاورز را با ضرر و زیان مواجه نمایند. از جمله آفات میوه می‌توان به شته سبز هلو، مگس میوه مدیترانه، شپشک نخودی، کرم سرشاخه خوار، سوسک سرشاخه خوار و کرم سفید ریشه اشاره کرد که متاسفانه هر ساله می‌توانند خسارات زیادی را به میوه‌های هر فصل وارد کنند. ما در ادامه به مجموعه‌ای از آفات استان یزد اشاره خواهیم کرد.
آفات استان یزد
در سال‌های اخیر در استان یزد آفات بسیاری شایع شده که هر یک توانسته‌اند در شهرهای مختلف این استان به میوه‌های مختلف باغات و محصولات زمین‌های کشاورزی آسیب برسانند. از جمله آفات استان یزد می‌توان به آفت پروانه برگ‌خوار قیچ که بیشتر در منطقه بافق و مهریز دیده شده و پروانه برگ‌خوار بنه در جنگل‌های طبیعی خاتم و یا آفت ملخ در شهر بافق، طبس و شهرستان صدوق اشاره کرد. از دیگر آفات استان یزد می‌توان به آفت موش صحرایی است که در شهرستان اردکان و ابرکوه و تفت استان یزد دیده شده است و همچنین چوب‌خوار بادام کوهی که در جنگل‌های طبیعی شهرستان خاتم موجب آسیب رساندن به میوه‌ها و ثمره باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی شده است، اشاره کرد. اما از مهم‌ترین آفات استان یزد، مگس میوه مدیترانه‌ در یزد است که ما در ادامه به بررسی و نحوه دفع آن خواهیم پرداخت.


مگس میوه مدیترانه‌ای بیشتر در کدام مناطق دیده شده است؟


مگس میوه مدیترانه یکی از مخرب‌ترین گونه‌های مگس میوه در جهان به شمار می‌آید که می‌تواند آسیب‌های بسیاری را به باغات میوه وارد نماید که با شناخت آن و آشنایی با انواع سمومی که نقش موثری در از بین بردن آن دارند، می‌توان میوه‌ها را از آسیب‌های این آفت دور کرد. مگس میوه مدیترانه در بیشتر جزایر و مناطق اطراف دریای مدیترانه، مجارستان، سوئیس و اتریش و تعدادی از کشورهای اروپای غربی و همچنین بیشتر کشورهای آفریقایی دیده شده است. از دیگر کشورهایی که مگس میوه مدیترانه‌ای توانسته به محصولات باغات و زمین‌ها کشاورزی آسیب برساند، می‌توان به کشور ترکیه، سوریه و تعدادی از کشورهای غرب و جنوب شرقی آسیا و همچنین بخش‌های زیادی از قاره آمریکا اشاره کرد.

اما اگر بخواهیم درباره اولین پیدایش مگس میوه مدیترانه‌ای در ایران صحبت کنیم باید گفت این آفت برای اولین بار در سال ۱۳۵۴ بر روی میوه هلو در باغ‌ها و باغچه‌های اطراف ایستگاه راه آهن مشهد مشاهده شد و مدتی بعد نیز مگس میوه مدیترانه در یزد مشاهده گردید و بعدها نیز در اطراف تهران و بخش‌هایی از استان مازندران توانست آسیب‌هایی را به میوه و محصولات باغ‌ها وارد نماید.
روش آسیب رسانی مگس میوه مدیترانه‌ای به چه صورت است؟
این مگس بد حالت تکامل یافته طولی به اندازه 4 تا 5 میلی متر دارد و در شرایط عادی تا 2 ماه و در شرایط مساعد می‌تواند تا 6 ماه نیز دوام بیاورد. روش آسیب رسانی این مگس به این صورت است که مگس ماده مدیترانه‌ای زیر پوست میوه‌ها تخم‌گذاری کرده و لاروها از درون میوه تغذیه می‌کنند به همین جهت است که از بین بردن و یا کنترل آن به سختی صورت می‌گیرد.
همچنین به لحاظ آن که مگس میوه مدیترانه‌ای از قدرت زاد و ولد بالایی برخوردار است و می‌تواند در هر نوع شرایط آب و هوایی بخصوص در شرایط آب و هوایی سرد و دماهای پایین دوام بیاورد به عنوان یکی از مهم‌ترین و سرسخت‌ترین آفات میوه در دنیا شناخته شده که البته کنترل بسیار سختی دارد. میوه‌ها و سبزیجات بسیاری از جمله گل‌ها، انواع سبزیجات و میوه‌هایی مانند آووکادو، موز، انبه، فلفل و انواع مرکبات و همچنین سیب، به، گیلاس و آلو و… به عنوان میزبان‌های این آفت شناخته شده‌اند.
روش‌های دفع و مبارزه با مگس میوه مدیترانه در یزد
با توجه به اینکه گفتیم این مگس مقاومت بالایی در آب و هواهای گوناگون دارد شاید اولین و مهمترین روش مبارزه با این آفت کنترل آن باشد. اگر باغدار یا کشاورز بداند در صورت ردیابی این آفت چه روشی را برای کنترل و جلوگیری از تکثیر و پخش شدن آن به کار بندد. چنانچه در یزد دارای باغ میوه و زمین کشاورزی هستید، می‌توان جهت مقابله با مگس میوه مدیترانه در یزد یکی از روش‌های بیولوژیک زیر را به کار بست:

تله زرد چسبنده: این تله یک صفحه زرد رنگ چسبناک است که بوی آن حشرات و را جذب کرده و آن‌ها را به دام می‌اندازد.

تله مکفیل : تله مکفیل به گونه‌ای طراحی شده که یک ماده جذب کننده داخل آن ریخته می‌شود که می‌تواند جنس ماده مگس میوه را به سمت خود جلب کرده و به دام بیندازد.

تله مکفیل فرومونی: این تله توسط فرومونی شارژ می‌شود و بیشتر برای جذب مگس‌های جنس نر مفید خواهد بود.

تله فرومونی دیاموند: این تله نیز از یک صفحه چسبان تهیه شده که با فرومون شارژ شده و مگس نر را به خود جذب می‌کند.

چه سمومی برای از بین بردن مگس میوه مدیترانه در یزد موثر است؟


علاوه بر استفاده از ابزار و وسایل بیولوژیک که در بالا ذکر کردیم برخی از سموم حشره کش نیز وجود دارند که می‌توانند تاثیر زیادی در از بین بردن مگس میوه مدیترانه در یزد داشته باشند. ما در ادامه به معرفی هر یک از این سموم در سپاهان کشت خواهیم پرداخت.

مالاتیون: در تولید سم مالاتیون از ماده شیمیایی ارگانوفسفات استفاده شده است و می‌تواند برای از بین بردن آفات بسیاری مورد استفاده قرار گیرد. از ویژگی‌های سم حشره‌کش مالاتیون می‌توان به این موارد اشاره کرد که جزء کم خطرترین سموم برای حیوانات و انسان به شمار می‌آید و میزان ماندگاری آن بر روی میوه ها کم است به طوری که می‌توان دو تا پنج روز پس از سمپاشی، از میوه‌های فوق استفاده کرد.

قابلیت نفوذ این سم به این صورت است که بر روی سیستم عصبی حشرات مختلف از جمله مگس میوه مدیترانه اختلال ایجاد کرده و آن‌ها را از بین خواهد برد.

دیکلروس: این نوع سم نوعی حشره‌کش و کنه‌کش به شمار می‌آید که با قابلیت اثرگذاری تماسی و گوارشی می‌تواند روی سیستم عصبی حشره اختلال ایجاد کرده و باعث فلج آن شود به طوری که حشره دیگر نمی‌تواند از میوه نغذیه کرده و از بین می‌رود. سم دی کلرووس از گروه سموم ارگانوفسفره است و سرعت از بین بردن آفات به کمک آن بالاست و می‌تواند برای آفات درختان میوه و سبزیجات و صیفی جات مورد استفاده قرار گیرد.

پروکلیم فیت: این سم از گروه آفت کش آورمکتین بوده و از دو نوع حشره‌کش مختلف ترکیب یافته و تاثیر بسیار قوی بر روی لارو حشرات بخصوص پروانه‌ها دارد. پروکلیم فیت نیز با تاثیرگذاری بر روی سیستم عصبی حشره سبب از بین رفتن سریع آن می‌شود و بهتر است زمانی مورد استفاده قرار گیرد که آفت تازه از تخم خارج شده باشد. بنابراین می‌تواند روی میزان زیادی از لاروها که در کنار یکدیگرند تاثیر بگذارد.

اویسکت: این سم که از یک منشا بیولوژیک و از نوعی کرم دریایی گرفته شده با ایجاد اثر تماسی و گوارشی، مانند سایر سمومی که پیشتر معرفی کردیم با ایجاد اختلال روی سیستک عصبی حشره در مدت کوتاهی آفات را از بین خواهد برد. از این نوع سم می‌توان برای صیفی جات بخصوص گوجه فرنگی استفاده نمود.

ناکرپرو (استامی پراید): این نوع سم نیز بر روی آفات مختلف تاثیر تماسی گوارشی داشته و از نوع حشره‌کش‌های نئونیکوتینوئیدی می‌باشد. هنگامی که از این سم استفاده می‌کنید مانند سموم دیگر روی سیستم عصبی اختلال ایجاد کرده و مانع از تغذیه حشره شده و موجب تشنج‌، فلج، بیهوشی و نهایتا منجر به مرگ آفت می‌شود و ویژگی مهم آن این است که پس از سمپاشی روی گیاه از طریق برگ‌ها و شاخه‌ها جذب شده و به تمامی قسمت آن انتقال می‌یابد.

شرکت سپاهان کشت یکی از مجموعه‌های فعال در حوزه ارائه انواع سموم و آفت کش‌ها به شمار می‌آید که فعالیت خود را با هدف خدمات رسانی به کشاورزان و باغداران از سال 1390 آغاز نمود. این شرکت با بهره‌مندی از برترین نیروهای متخصص توانسته روش‌های صحیح استفاده از سموم و کود را به کشاورزان آموزش داده و سموم آفت‌کش و ابزار مورد نیاز برای دفع حشرات را در اختیار آن‌ها قرار دهد. یکی از این سموم مالاتیون است که برای از بین بردن مگس میوه مدیترانه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چنانچه شما برای از بین بردن انواع آفات استان یزد بخصوص مگس میوه مدیترانه در یزد نیاز به کمک و آموزش دارید، می‌توانید از متخصصان این شرکت کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات این مجموعه و همچنین خرید اینترنتی لوازم کشاورزی و باغبانی و سموم و بذر و کود و .. نیز می‌توانید به سایت شرکت سپاهان کشت به آدرس الکترونیکی https://sepahankesht.com مراجعه نمایید.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید