کارخانه‌ هراتی تاسیس ۱۳۱۴ توسط آقای هراتی با شراکت یکی از زرتشتیان سرمایه دار

کارخانه‌ هراتی تاسیس ۱۳۱۴ خورشیدی
خانه یزد شناسی یزد قدیم کارخانه‌ هراتی تاسیس ۱۳۱۴ توسط آقای هراتی با شراکت یکی از زرتشتیان...
زمان مطالعه: < 1 دقیقه
نظرات:0

 

کارخانه‌ هراتی تاسیس ۱۳۱۴ خورشیدی

کارخانه‌ هراتی

۱۳۱۴ خورشیدی

تاریخ یزد

  بیشتر ببینید : مجموعه ای از عکسهای قدیمی استان یزد

کارخانه‌ هراتی

کارخانه‌ هراتی تاسیس ۱۳۱۴ خورشیدی توسط آقای هراتی با شراکت یکی از زرتشتیان سرمایه دار به نام بهرام و برادران و توسط معماران استاد رضا باهوش مهدی آبادی و استاد حاجی علی اکبر آخوند بنا نهاده شده است

سینعلی هراتی از بازرگانان معروف و خوشنام بود که در اراضی جنت‌آباد یزد کارخانه نخ‌ریسی تاسیس کرد. همچنین کارخانه پشم‌ریسی و پارچه‌بافی درخشان با مشارکت برادران ایدون بهرام زرتشتی و حسینعلی هراتی و با سرمایه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در سال ۱۳۱۴ شروع به کار کرد. این کارخانه در جوار کارخانه نخ‌ریسی (پنبه‌ریسی) هراتی بود. البته کارخانه درخشان اگرچه توسط پدر (حسینعلی) راه‌اندازی شد ولی این فرزندش بود که کار را توسعه داد و کارخانه نساجی درخشان را به یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی در دوره خود تبدیل کرد.

محمد هراتی پسر بزرگ حسینعلی تا پایان دوره متوسطه در یزد تحصیل کرد. او نقش موثری در تداوم فعالیت‌های اقتصادی پدر و واردات ماشین‌های کشاورزی داشت. او در سال ۱۲۹۲ در یزد به دنیا آمد. محمد هراتی بعد از تحصیل، در کارخانه ریسندگی و بافندگی درخشان مشغول کار شد و بعد از مدتی ریاست هیئت مدیره این کارخانه را به عهده گرفت و در ضمن به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی در کنار کارهای صنعتی روی آورد.

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید