رویداد ملی استارتاپ ترمه با انتخاب سه ایده برتر در یزد پایان یافت

خانه اخبار فرهنگ و هنر یزد رویداد ملی استارتاپ ترمه با انتخاب سه ایده برتر در یزد پایان...
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

یزد- ایرنا- نخستین رویداد ملی استارتاپ( کسب و کارهای نوین) ترمه در یزد با معرفی و تجلیل از سه ایده برتر با حضور تعدادی از مسئولان محلی ، صنعتگران و ایده پردازان در دانشگاه فنی و حرفه ای مرکز این استان به کارخود پایان داد.

به گزارش روزشنبه روابط عمومی این واحد دانشگاهی تیم سدار ترمه از یزد اول شد و تیم تَرمیس دوم شد که ایده پردازانی از شهرهای آمل، ساری، قائمشهر، بابل و یزد در آن حضور داشتند و تیم ژاوا که در جایگاه سوم قرار گرفت، جوانان نخبگان یزدی و کرمانشاهی در آن حضور داشتندکه  به عنوان تیم های برتر از سوی هیات داوران برگزیده شدند. 

سدار ترمه با عنوان « ایده طراحی سه بعدی نقوش ترمه برای استفاده از دکوراسیون داخلی» و  تیم ترمیس با عنوان«  ایده مرکز تخصصی طراحی پارچه ، لباس و صنایع دستی » در این رقابت ها شرکت کرد و   عنوان ایده تیم ژاوا « تلفیق نقوش  دوره ساسانی و نقاشی خط در طراحی ترمه» اعلام شد .    

 رییس دانشگاه  فنی و حرفه‌ای یزد گفت: فعالیت های این مرکز آموزش عالی بر مهارت آموزی دانشجویان متمرکز است و در رویداد یادشده ۷۰ جوان و نخبه آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند که از این تعداد ۱۲ ایده به مرحله داوری رسید که از این تعداد سه مورد به عنوان ایده‌ برتر شناخته شد.

داود عندلیب اردکانی افزود: با برگزاری رویداد ملی استارتاپ و دریافت آثار از استان های مختلف کشور از ایده های جدید برای توسعه صنعت محصول ترمه استان یزد استفاده می‌شود.

به گفته رییس دانشگاه فنی وحرفه‌ای یزد، هدف از برگزاری این رویداد علمی ارتباط فعالان حوزه صنعت ترمه با ایده پردازان، تجاری سازی ایده‌ها و کمک به رفع دغدغه‌های صنعتگران در این بخش است.

وی اظهار امیدواری کرد که صاحبان ایده های خلاق با بهره گیری از دانش فرهیختگان و مربیان کارآزموده و متبحر بتواند پنجره فرصت های طلایی را برای فعالان این صنعت بگشایند.

در رویداد یادشده کارگاه‌های «آشنایی با صنعت ترمه یزد و تاریخچه آن»،  «معرفی رویداد استارتاپی ترمه، قوانین اجرایی آن و چالش های صنعت ترمه »، «ترکیب بندی در طراحی ترمه»،« عنوان مالکیت فکری»  ،«از نقش تا بافت پارچه ترمه»، « سبک شناسی طراحی در ترمه های تاریخی و ملاحظاتی در باب کاربردهای معاصر ترمه» و « از ایده پردازی و تکنیک های خلق ایده تا تجاری سازی» با حضور تعدادی از استادان برجسته برگزار شد.

ترمه به پارچه ظریف و لطیفی اطلاق می شود که از ۲ سری نخ تار و پود با دست بافته می شودبه نحوی که پود در پشت پارچه به صورت آزاد و تراکم آن زیاد باشد؛ جنس آن از کرک و پشم یا ابریشم با طرح های اصیل و سنتی ایران است .

اوج ترمه بافی در دوره شاه عباس صفوی و همزمان با رونق نساجی در این دوره بود و ترمه بافی در آغاز به زری بافی مشهور بود که نخستین بار از سوی استاد « خواجه غیاث‌الدین نقشبند»( حدود  ۴۰۰ سال قبل ) خلق شد.

این پارچه گران بها در گذشته با طرح های متنوعی در شهرهای یزد، کرمان و کاشان بافته می شد البته در کاشان به صورت زری بافی بود اکنون صرفا در یزد تولید و به بازار عرضه می شود.

ترمه سوغات فاخر و دست بافته ای است که هم اکنون به صورت صنعتی تولید و روانه بازار می شود، و مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است و به عنوان تحفه ای از شهر میراث جهانی یزد به نقاط مختلف ایران و جهان هدیه می شود.

هم اکنون ترمه یزد عمدتا در کارگاه های صنعتی تولید و روانه بازار مصرف می شود و کاربردهای متعددی  مانند تهیه سفره، جانماز، رومیزی، لباس و از این قبیل امور  دارد. 

به طور کلی، استارت آپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید