برگزاری بزرگترین آئین نخل‌برداری جهان در تفت

برگزاری بزرگترین آئین نخل‌برداری جهان در تفت
خانه اخبار روز استان یزد برگزاری بزرگترین آئین نخل‌برداری جهان در تفت
زمان مطالعه: 2 دقیقه
نظرات:0

برگزاری بزرگترین آئین نخل‌برداری جهان در تفت

آئین سنتی نخل‌برداری تفت با حضور ده‌ها هزار نفر از مردم شهرستان تفت و نقاط مختلف استان یزد و تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی برگزار شد.

برگزاری بزرگترین آئین نخل‌برداری جهان در تفت

برگزاری بزرگترین آئین نخل‌برداری جهان در تفت

به گزارش یزد نیوز، آئین سنتی نخل‌برداری تفت از ساعت ۱۷ امروز و مصادف با عصر عاشورا در این شهرستان آغاز شد و با اذان مغرب و عشا پایان یافت.

مراسم نخل‌گردانی یکی از قدیمی‌‌ترین و زیباترین رسوم مردم یزد در عزاداری امام حسین(ع) و یاران با وفای آن حضرت است که هر سال در نقاط مختلف این استان برگزار می‌شود.

تعداد نخل‌های عزاداری مردم یزد در گوشه و کنار این استان بسیار زیاد است و هر محله برای خود یک نخل دارد که اندازه‌های بسیار متفاوت و با جنس‌های گوناگونی دارند.

بزرگترین نخل استان یزد

بزرگترین نخل استان یزد هر سال در شهرستان تفت بر روی دستان عزاداران حسینی قرار می‌گیرد و هزاران عزادار از گوشه و کنار یزد و ایران برای حضور در این مراسم به شهرستان تفت می‌روند.

برای ساخت این نخل بسیار قدیمی و بزرگ به صورت کامل از چوب استفاده شده و چوب‌ها به طرز ماهرانه‌ای به صورت مشبک مشبک در یکدیگر قرار گرفته اند و تبدیل به این نخل با عظمت و بزرگ شده‌اند.

همزمان با ظهر عاشورا تعداد زیادی از عزاداران حسینی با قرار گرفتن در زیر نخل اقدام به گرفتن جا برای برداشتن نخل می‌کنند و با وجودی که هنوز چند ساعت به نخل برداری مانده، عزاداران برای اینکه بتوانند در بلند کردن نخل سهیم باشند، در زیر نخل می‌مانند.

با توجه به حجم و وزن بسیار بالای نخل‌ها، تعداد بسیار زیادی از عزاداران باید هنگام بلند کردن نخل در زیر آن قرار داشته باشند و یک نفر هم بر بالای نخل قرار گرفته و با سنج اقدام به راهنمایی عزاداران برای گرداندند نخل می‌کند.

ارتفاع پایه‌های نخل خیلی بلند نیست و با توجه به این موضوع و سخت بودن بلند کردن آن، چهار نفر “کُنده‌های” چوبی در دست می‌گیرند و زیر نخل می‌دوند تا به هنگامی که برای استراحت نخل بر روی زمین گذاشته می‌شود، این “کُنده‌ها” را زیر پایه‌های چوبی نخل قرار داده و ارتفاع آن را بالاتر ببرند.

نخل‌برداری در نقاط مختلف یزد و با استقبال بسیار پرشور عزاداران برگزار می‌شود، این مراسم در عزاداری دیگر ائمه معصومین(ع) هم انجام می‌شود اما پرشورترین زمان برگزاری آن مربوط به روز عاشورا است.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید