آغاز جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۱۶ مهر

آغاز جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۱۶ مهر
خانه اخبار روز استان یزد آغاز جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۱۶ مهر
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

آغاز جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۱۶ مهر

مرحله استانی جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی با استقبال خوب یزدی‌ها از ۱۶ مهر و به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

آغاز جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۱۶ مهر

به گزارش یزد نیوز، از دیرباز تاکنون قصه‌گویی با فرهنگ و ادبیات این مرز و بوم عجین شده است؛ زمانی قصه‌گویی زیر کرسی و با داستان‌های مثنوی شاهنامه، کلیله و دمنه و نظایر آن معنا پیدا می‌کرد و اکنون خلاقیت بشر در این عرصه نیز پیشرفت کرده و با ورود داستان‌های مدرن و نوآورانه عرصه جدید قصه‌گویی پدید آمده است. گردهمایی قصه گویان قدیم و جدید، بومی و خارجی در کنار هم صحنه زیبایی از فرهنگ‌ها و انسان‌ها را نمایان می‌کند که به رقابتی زیبا و شیرین می‌پردازند.

سمیه اصحاب صحف، نماینده انجمن قصه‌گویی ایران در استان یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در یزد اظهار داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران به عنوان متولی جشنواره‌های قصه‌گویی امسال، بیست و دومین جشنواره بین المللی قصه‌گویی را با شعار آینده ساختنی است، برگزار می‌کند.

وی گفت: مرحله استانی ۲۲ جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی از ۱۶ تا ۲۲ مهر ماه در ۳ سطح نوجوانان، زنان و مردان بالای ۱۸ سال و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها در یزد برگزار می‌شود.

ارسال بیش از ۲۰۰ قصه به دبیرخانه

نماینده انجمن قصه‌گویی ایران در استان یزد تشریح کرد: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ قصه به دبیرخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد ارسال شده که در مرحله داوری است و ۱۵۰ اثر برتر به مرحله اجرایی راه پیدا می‌کنند.

وی افزود: ۵ برگزیده جشنواره استانی به مرحله قصه‌گویی منطقه‌ای راه پیدا می‌کنند و با قصه‌گویان استان‌های خراسان رضوی خراسان جنوبی کرمان سیستان و بلوچستان و هرمزگان رقابت می‌کنند.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گفت: ۵ برگزیده برتر مرحله قصه‌گویی منطقه‌ای که به میزبانی خراسان رضوی برگزار می‌شود به مرحله ملی قصه‌گویی راه پیدا می‌کنند و در مرحله بین‌المللی قصه‌گویانی که سال‌ها‌ی قبل در جشنواره قصه‌گویی شرکت کردند و همچنین مجریان و بازیگران حرفه‌ای صدا و سیما و قصه گویان خارجی رقابت می‌کنند.

وی مریم حیدری فاطمه بحرانی عالیه قوامی نرگس جعفری مهدی جاور اسدالله شکرانه سامان قاسمی و مهدی نژاد را داوران ۲۲مین جشنواره بین‌المللی در استانی یزد معرفی کرد.

برگزاری ۲ نشست تخصصی قصه‌گویی و مقاله‌نویسی

سمیه اصحاب ۲ نشست تخصصی قصه‌گویی و مقاله‌نویسی را از برنامه‌های جشنواره قصه گویی برشمرد و گفت: برای اولین بار در یزد یک بخش جانبی با عنوان قصه‌های ۹۰ ثانیه‌ای با موضوع «شهرِ من یزد»  دیده شده که هر شخصی در هر سنی می‌تواند یک قصه ۹۰ ثانیه‌ای تعریف کند.

وی قصه‌گویی را به عنوان مادر تمام هنرها بیان کرد و گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معتقد است تنها با قصه‌گویی می‌توان فرهنگ ایرانی اسلامی سنتی و زبان بومی یک جامعه را زنده نگه داشت.

مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان یزد تأکید کرد: امسال با تأسیس انجمن قصه‌گویی استان یزد قصه‌گویی با شعار هر خانه یک قصه‌گو به صورت کتابخانه‌ای و مداوم برای اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان اجرا می‌شود.

وی همچنین گفت: نشست‌های تخصصی قصه‌گویی و نقد و بررسی قصه‌ها هر ۱۵ روز یک بار برای ترویج قصه و قصه‌گویی برگزار می‌شود.

تلاش برای ساختن آینده آن هم از دریچه قصه‌گویی راهی است که می‌توان علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی به زنده نگه داشتن فرهنگ ایرانی اسلامی این مرز و بوم کمک کرد، این تلاش را ارج می‌نهیم و از همگان دعوت می‌کنیم لحظاتی را به دنیای قصه‌ها اختصاص دهند.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید