به صدا درآمدن زنگ خطر وبا در استان یزد

خانه اخبار اجتماعی یزد به صدا درآمدن زنگ خطر وبا در استان یزد
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

وبا، بیماری واگیردار عفونی که زنگ خطر آن در استان یزد با شیوع در چند استان کشور به صدا درآمده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: وبا یک بیماری اسهالی واگیردار است که در اثر نوعی باکتری بنام «ویبریوکلرا» ایجاد می‌شود. این باکتری بیشتر در آب زندگی می‌کند و انسان از طریق نوشیدن آب آلوده به این بیماری مبتلا می‌شود.


دکتر میرزایی افزود: میکروب وبا پس از ورود به دستگاه گوارش انسان، در معده و روده تکثیر یافته و با ترشح سم موجب دفع بیش از حد آب و املاح بدن از دیواره روده می‌شود و به همین دلیل اغلب با اسهال همراه است.


وی انتشار باکتری وبا را از طریق مدفوع انسان در محیط عنوان کرد و اظهار داشت: وبا در ۷۵ درصد افراد بدون علامت است و میکروب آن در روده کوچک انسان رشد کرده و خیلی سریع در محیط منتشر می‌شود.


میرزایی ادامه داد: بیماری وبا می‌تواند به طور مستقیم از طریق دست‌های آلوده، تماس با مواد دفعی و استفراغ بیماران و یا وسایل و لوازم آلوده به مدفوع بیمار، منتقل شود.


معاون فنی مرکز بهداشت استان هم با اشاره به اینکه بیماری وبا دارای علائم خفیف است، تصریح کرد: متاسفانه کشور‌های همسایه ایران یعنی افغانستان و پاکستان درگیر وبا بوده و در کشور ما نیز استان‌های کردستان، کرمانشاه و بوشهر درگیر بیماری وبا هستند و این زنگ خطری برای استان ما محسوب می‌شود.


دکتر شریفی خاطرنشان ساخت: مردم و مسئولان اجرایی استان باید آمادگی خود را نسبت به این موضوع بالاتر برده و انتظار داریم مردم به توصیه کارشناسان بهداشت و رعایت بهداشت فردی رعایت کنند.


مدیر گروه سلامت کار و محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد نیز گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گرم سال، بیماری وبا در کشور و استان ما افزایش می‌یابد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سالیانه بیش از ۴۲۰ هزار نفر در دنیا بر اثر بیماری منتقله از آب و غذا جان خود را از دست می‌دهند.


دکتر وحید جعفری افزود: از این موارد ۱۲۵ هزار نفر مربوط به کودکان زیر پنج سال می‌باشد.


رئیس گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان هم عمده راه انتقال این بیماری را از راه آب آلوده و غذای آلوده دانست و ادامه داد: از مصرف آب غیرشرب و آلوده به شدت پرهیز کرده و غذا حتی الامکان داخل خانه تهیه و از غذا‌های مانده به جد پرهیز شود.


دکتر مینوسپهر افزود: سعی کنید به منظور پیشگیری از ابتلا به این بیماری، برای نوشیدن آب، شست‌وشوی ظروف و خوردن سبزیجات از آب لوله‌کشی کلردار استفاده کنید، در غیر این صورت آب را بجوشانید و پس از سرد شدن مصرف کنید.


وی افزود: در زمان شیوع بیماری وبا از خوردن سبزیجات خام پرهیز شود، سبزیجات و میوه‌ها را قبل از مصرف با محلول پرکلرین گندزدایی کرده و پس از شستن با آب سالم مصرف کنید.


مینوسپهر بر لزوم خودداری از مصرف ماهی خام یا نیم‌پز، شنا در استخر‌های عمومی و مصرف آبمیوه و ساندویچ یا هر غذای آلوده تأکید کرد و گفت: قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به توالت، دست‌های خود را با آب و صابون خوب بشویید، از مصرف مواد غذایی، آب میوه، معجون یا هر مواد خوراکی یا نوشیدنی از افراد دوره گرد خودداری کرده و تا جایی که ممکن است از غذا‌های پخته شده در منزل استفاده کنید.


وی ادامه داد: همچنین به طور غیر مستقیم و با مصرف آب آلوده به مدفوع از منابع آب حفاظت نشده مانند چاه ها، دریاچه ها، جوی ها، استحمام یا شست و شوی لوازم آشپزخانه، سبزی و میوه‌ها در آب آلوده، مصرف غذا‌های دریایی خام مثل صدف و ماهی، همچنین تغذیه کودکان و نوزادان با بطری آلوده نیز بیماری وبا قابل انتقال است.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید