ماقوت یزدی میان وعده‎ای از دل تاریخ یزد | دستور پخت ماقوت یزدی و بررسی خواص آن

ماقوت؛ دسر خوشمزه یزدی
خانه یزد شناسی غذا و خوراکی یزد ماقوت یزدی میان وعده‎ای از دل تاریخ یزد | دستور پخت ماقوت...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

امروزه بسیاری از افراد به دنبال یادگیری دسرها و خوراکی‌هایی هستند که طرز تهیه‌ی آن‌ها آسان باشد. ماقوت یک دسر خوشمزه ی یزدی است که به عنوان غذای غیراصلی سرو میشود. ماقوت یزدی به خاطر شباهت مزه اش با فالوده یزدی از خانواده ی فالوده یزدی نیز به شمار میرود. تفاوت رایج ماقوت و فالوده یزدی که آن هم به کل با فالوده شیرازی متفاوت است، در این است که ماقوت نیازی به برش ندارد. این دسر در عین خوش طعم بودن، خوش عطر بودن و خوش رنگ بودن، بسیار مقوی و سالم است.

ماقوت؛ دسر خوشمزه یزدی
ماقوت؛ دسر خوشمزه یزدی

ما در این مقاله از یزدنیوز قصد داریم تا به بررسی مواد مورد نیاز برای تهیه‌ی ماقوت یزدی، طرز تهیه‎ی ماقوت، انواع آن و خواص ماقوت یزدی بپردازیم.

در دل گرمای آتشین کویر یزد، طعم خنک ماقوت یزدی را زیر زبانتان مزه مزه کنید!

اگر خانم خانه دار هستید و به دنبال یک دسر مقوی برای خانواده ی دلبندتان میگردید پیشنهاد ما به شما دسر یزدی لذیذی به نام ماقوت یزدی است که در عین مقوی و خوش طعم بودن، روش پخت آن نیز بسیار ساده است.
همچنین اگر مسافر دیار تاریخی شهر بادگیرها و استان یزد هستید، ماقوت یزدی میتواند یک سوغات بینظیر برای عزیزانتان از این استان زیبا باشد. در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید تا درباره‌ی این دسر بی‌نظیر بیشتر بدانید.

قصه ی ایران و ماقوت یزدی (دسر یزدی)

کشور ایران قصه ای پر رمز و راز دارد. قصه ای بلند که هر چقدر آن را ورق بزنی تمام نمیشود. فصل غذاها و خوراکیهای اصیلش جلوه ای رنگارنگ به این کتاب بخشیده است. هر استان با خوراکیهای شگرف‌اش برای خود داستانی گفتنی دارد. یکی از استانهای زیبای ایران که در کنار معماریهای جذابش خوراکیهای خوشمزه ای نیز برایمان دارد استان یزد است.
این استان خوراکی‌های مختلفی مانند فالوده، بستنی سنتی، دسر و… دارد. تک تک این خوراکیهای محلی ارزش چشیده شدن دارند.

اگر مسافر یزد بودید دسر ماقوت را در همان آب و هوای استان زیبای یزد در کنار نقش و نگاره های تاریخی این شهر جذاب امتحان کنید. اگر در خانه هستید می توانید عطر و بوی دسر ماقوت را در خانه به راه بیندازید و حس و حال سفر به یزد و طعم ناب یک دسر بی نظیر را در کنار عزیزانتان بچشید.

با آمدن تابستان و گرم شدن آب و هوای شهر یزد، بازار یک سری خوراکیهای بومی نیز گرم میشود که سازگار با طبع مردمان این شهر است. همچنین در فصل زمستان که سرما مهمان این شهر می‌شود خوراکی و غذای ساکنان آن نیز تغییر میکند.

جدای از شیرینیها و قطاب معروف و پرطرفدار، می‌خواهیم با یک دسر خوش طعم به نام ماقوت یزدی آشنا بشویم که یک نوع حلوای رقیق محسوب میشود. تنوع غذایی یزد بالا است و مردم هم همانطور که گفته شد هماهنگ با آب و هوا به خورد و خوراک خود تنوع میدهند. اما دسر ماقوت را می توان در هر فصلی چشید و از آن لذت برد.
ماقوت؛ دسر خوشمزه یزدی
ماقوت؛ دسر خوشمزه یزدی

۷ماده مورد نیاز برای تهیه‌ی ماقوت یزدی

• نشاسته گل
• آب
• گلاب
• زعفران
• شکر
• خلال بادام
• خلال پسته

طرز تهیه ی ماقوت یزدی؛ گام به گام

مرحله ی اول: ابتدا نشاسته را در آب سرد به خوبی مخلوط می‌کنیم تا کاملا در آب حل شود.

مرحله ی دوم: محلول آب و نشاسته را روی حرارت قرار میدهیم و مرتب هم میزنیم که سفت نشود تا زمانی که به جوش آید.

مرحله ی سوم: شکر را در ظرفی جداگانه با مقداری آب روی حرارت قرار می دهیم تا یک دست شود.

مرحله ی چهارم: شربت شکر را به محتوای نشاسته و آب اضافه میکنیم.

مرحله ی پنجم: در این مرحله بسته به سلیقه گلاب را برای خوش عطر شدن دسر به مواد اضافه میکنیم که البته هل نیز برای خوش عطر شدن بسیار کارساز است. همچنین برای رسیدن به رنگ و لعابی زیبا زعفران دم کرده را نیز اضافه میکنیم.

نکته: توجه داشته باشید که برای طعم دار و عطردار کردن و رنگ دادن به دسرتان می‌توانید باتوجه به ذائقه ی خودتان دست به عمل بزنید و از انواع عرقیجات استفاده کنید.

مرحله ی آخر: در آخر کار خلال بادام و خلال پسته را نیز اضافه می کنیم و مواد را از روی حرارت بر میداریم و داخل یخچال میگذاریم تا سفت شود یا به اصطلاح ببندد. نوش جانتان.

انواع ماقوت یزدی؛ متناسب با هر ذائقه ای

خانمهای خانه دار یزد با دستان هنرمندشان در گذشته ماقوت را با آب تهیه میکردند اما امروزه دو نوع ماقوت رواج دارد؛ دسر ماقوت با آب و دسر ماقوت با شیر.

در طرز تهیه ی ماقوت ساده با شیر تنها کافی است که به جای آب، شیر بریزید.

نکته: ماقوت یزدی خوب، ماقوتی است که همانند ژله شفاف باشد نه اینکه مثل قطاب کدر شود. و همچنین باید بافت بسیار سفتی داشته باشد طوری که به راحتی برش نخورد.

خواص ماقوت یزدی؛ تنظیم قند خون و تقویت معده با این دسر یزدی

موادی که برای تهیه ی دسر ماقوت به کار برده می‌شوند هر کدام از خواص چشمگیری برخوردار هستند. از این رو پی بردن به خواص ماقوت یزدی و آشنایی با خواص نشاسته که یکی از اجزاء اصلی این دسر به شمار میرود نیز بسیار مهم است.
نشاسته که پایه ی اول این دسر سنتی را تشکیل میدهد، منبعی سرشار از کربوهیدرات است و به همین منظور قند خون را نیز تنظیم میکند.
همچنین نشاسته با خاصیت تسکین دهندگی که دارد برای درمان و بهبود سوختگیها و التهابات مفید واقع شده است. از دیگرخاصیت‌های استفاده از این ماده می‌توان به تقویت معده و روده نیز اشاره کرد.

ماقوت؛ دسر خوشمزه یزدی
ماقوت؛ دسر خوشمزه یزدی

ماقوت یزدی؛ دسری مناسب برای ماه مبارک رمضان

ماقوت برای خانم‌های خانه داری که در ماه مبارک رمضان به دنبال یک پذیرایی شیک و خوش طعم هستند تا بتوانند یک میز خوش رنگ بچینید بسیار مناسب است. این دسر لذیذ خواص زیادی دارد و طرز تهیه‌ی آن نیز بسیار آسان است. شما می‌توانید ماقوت شیری، ماقوت زعفرانی و ماقوت کاکائویی را به راحتی و مطابق با سلیقه ی خودتان تهیه کرده و از آن لذت ببرید.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید