طرز تهیه آبگوشت یزدی از غذاهای سنتی یزد | مواد لازم برای تهیه‌ی آبگوشت یزدی

طرز تهیه آبگوشت یزدی از غذاهای سنتی یزد
طرز تهیه آبگوشت یزدی از غذاهای سنتی یزد
خانه یزد شناسی غذا و خوراکی یزد طرز تهیه آبگوشت یزدی از غذاهای سنتی یزد | مواد لازم برای...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

غذاها در هر شهر و دیاری یکی از اصلی­ترین بخش­های فرهنگ آن‌جا را تشکیل می­دهند  به نوعی این غذاها بر اساس فرهنگ و آداب و روسم آن شهر به وجود آمده­اند. یکی از این غذاها آبگوشت یزدی است. در اقصی نقاط ایران شهرهای مختلفی وجود دارند که یک غذای یکسان را به صورتی کاملا متفاوت طبخ می­کنند. از این رو غذاهای هر شهر می­توانند یکی از دلایل سفر به آن شهر محسوب شود.

البته گاهی ممکن است که برخی از این غذاها به مذاق شهروندان شهرهای دیگر خوش نیاید ولی باز هم می­توان کسانی را پیدا کرد که عاشق غذای خاصی از یک شهر می‌شوند. به طور کلی تعداد افرادی که به دنبال مزه­های جدیداند کم نیست. از این رو غذاها می­توانند از جالب­ترین ویژگی­های گردشگری یک شهر باشند. چشیدن مزه­های مختلف می­تواند تجربه­‌ی لذت بخشی از سفر را به شما ارزانی کند و خاطرات زیبایی را برایتان رقم زند.

طرز تهیه آبگوشت یزدی از غذاهای سنتی یزد
طرز تهیه آبگوشت یزدی از غذاهای سنتی یزد

معرفی شهر یزد

شهر زیبای یزد، اولین شهر از ایران که به صورت جهانی ثبت شده است. این شهر پر از سوغاتی­های زیبا، شیرینی­های معروف و غذاهای دوست داشتنی است. بسیاری هستند که تا اسم یزد می­آید به یاد شیرینی­های معروف این شهر مانند قطاب، لوز و پشمک می­افتند و الحق که این شیرینی­های خوشمزه مورد علاقه­ی اکثر مردم ایران است.

شیرینی­های یزدی یکی از بهترین سوغاتی­های این شهر است که آوردن آن­ها برای دوستان و آشنایانتان آن­ها را بسیار خوشحال می­کند. ولی با گشت و گذار بیشتر در این شهر می­توانید غذاهای سنتی یزد را نیز پیدا کرده و از خوردن آن­ها لذت ببرید. شهر یزد به سبب قرار گرفتن در منطقه­ای کویری آداب و رسوم متفاوتی دارد. از این رو روش‌های طبخ مختلفی نیز برای غذاهای ایرانی در این شهر وجود دارد. غذاهای یزد جز یکی از معروف­ترین جاذبه­های گردشگری این شهر محسوب می­شوند و بسیاری از افراد علاقه­ی زیادی به خوردن غذاهای این شهر دارند.

عادت‌های غذایی مردم یزد­

یزدی­ها از ماست در غذاهای خود بسیار کم استفاده می­کنند.  به صورتی که حتی در آب دوغ خیار هم از کشک به جای ماست استفاده می­کنند.

مردم یزد به استفاده از چای بسیار علاقه‌مند بوده  و بیشتر به صورت چای نبات آن را می­خورند. به طور کلی نبات در کنار قند یکی از اصلی­ترین­ها در حین خوردن چایی محسوب می­شود. ارده شیره و حلوا ارده که از خوراکی­های سنتی یزد است در پاییز و زمستان در خانه­ی مردم این شهر تاریخی یافت می­شوند.

یزدی­ها از هندوانه در روزهای گرم و از انار در روزهای سرد به عنوان محبوب­ترین میوه­ استفاده می­کنند. رب انار هم به صورتی خاص در یزد درست می­شود. برای ملس کردن مزه­ی رب انار یزدی از تکه­های به در آن استفاده می­شود. رب انار یکی از اصلی­ترین چاشنی­ها بر سر سفره­ی یزدی­ها است. گیاهان دارویی و عرقیجات گیاهی از مهم­ترین اجزای در خانه­ی مردم یزدی است.

آبگوشت در قسمت­های مختلف ایران به صورتی خاص تهیه می­شود و آبگوشت یزدی هم از چنین قائده­هایی مستثنی نیست. این آبگوشت به صورتی خاص طبخ می­شود که در ادامه پخت آن را توضیح خواهیم داده‌ایم.

طرز تهیه­ی آبگوشت یزدی

آبگوشت یزدی به دلیل استفاده از آلو و لواشک در پخت آن به آبگوشت ترش هم معروف است. البته آبگوشت یزدی هم مانند آبگوشت سنتی کشورمان شامل گوشت، نخود، سیب زمینی و پیاز هم است.

مواد لازم برای طبخ آبگوشت یزدی

طرز تهیه آبگوشت یزدی از غذاهای سنتی یزد
طرز تهیه آبگوشت یزدی از غذاهای سنتی یزد

نخود خام: یک پیمانه

گوشت: به حد دلخواه

پیاز: دو عدد متوسط

لوبیا سفید: یک پیمانه

سیب زمینی: اندازه­ی متوسط و دلخواه (بهتر است سیب زمینی­ها جدا پخته شود تا غذا طعم بهتری پیدا کند.)

کوجه فرنگی: به دلخواه

رب گوجه فرنگی: به میزان لازم

نمک و زردچوبه: به میزان لازم

سبزی خشک: یک قاشق غذاخوری (ترخون و یا شنبلیله خشک استفاده شود بهتر است)

آلو یا لیمو عمانی: چند عدد به دلخواه

روش پخت

در ابتدای کار لوبیا و نخود را خیس کرده و چند ساعت در این حالت بگذارید بمانند. پس از گذشت چند ساعت آن­ها را آبکشی کرده و درون قابلمه بریزید. حال گوشت را هم اضافه کرده و همراه با آب این مواد را روی شعله­ی معمولی قرار دهید.

پس از آن پیاز را اضافه کرده و می­گذاریم بپزند. پیاز را هم به صورت رنده شده و هم نگینی می­توان استفاده کرد که این مورد به سلیقه­ی خود شما بر می­گردد. اگر از طعم سیر خوشتان می­آید می­توانید چندین سیر را پوست گرفته و به آبگوشت خود اضافه کنید.

پس از آن که گوشت پخته شد چربی­های اضافی را جدا کرده و زردچوبه، نمک و سبزی خشک را اضافه کنید. هیچ گاه زمانی که گوشت نپخته است نمک را اضافه نکنید زیرا پخت را طولانی­تر می­کند. حال این مواد را بکوبید و پس از آن گوجه رنده شده و یک قاش رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کنید. می­توانید پیش از اضافه نمودن رب گوجه فرنگی آن را تفت دهید تا مزه­ی بهتری پیدا کند.

حال سیب زمینی­هایی که جداگانه پخته بودید را پوست بگیرید و به مواد آبگوشت اضافه کنید. خوب است که یکی از سیب زمینی­ها را به همراه نخود و لوبیا کوبیده و برای قوام آمدن آبگوشت به آن اضافه کنید.

حال آلو، لیمو عمانی و یا لواشک را به آبگوشت یزدی خود اضافه کنید. استفاده از هر کدام از آن­ها و همچنین میزان استفاده بستگی به سلیقه­ و علاقه شما به ترشیجات دارد. حال بگذارید مواد پخته شوند.

پس از آماده شدن می‌توانید از این آبگوشت یزدی خوشمزه لذت ببرید. اگر ظرف مخصوص پخت دیزی دارید از آن استفاده کنید زیرا مزه آبگوشت را بهتر و جا افتاده­تر می­کند. لازم است در تمامی مراحل پخش شعله­ی آتش کم باشد تا آبگوشتتان آرام آرام جا بیفتد.

برخی نکته­های مهم در پخت آبگوشت یزدی

  • بهتر است نخود و لوبیا از ۸ ساعت قبل خیس بخورد تا نفخش گرفته شود.
  • در حین پخت دیزی از آب بسیار استفاده کنید تا در طول پخت مواد به آرامی بپزد.
  • پختن سیب­زمینی در دیگی دیگر باعث می­شود پخت آبگوشت یزدی زمان کمتری بگیرد.
  • در حین سرو غذا از آبلیمو استفاده کنید تا مزه­ی بهتری بگیرد. وگرنه اگر آبلیمو را بجوشانید طعم غذا بد شده و مزه­ی نامطبوعی می­گیرد.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید