خواص فلفل سیاه؛ 17 خاصیت شگفت انگیز فلفل سیاه برای پوست، مو و سلامتی

خواص شگفت انگیز فلفل سیاه
خواص شگفت انگیز فلفل سیاه
خانه سلامت و پزشکی خواص فلفل سیاه؛ 17 خاصیت شگفت انگیز فلفل سیاه برای پوست، مو...
زمان مطالعه: 9 دقیقه
نظرات:2

فلفل انواع فراوانی دارد که از میان آنها فلفل سیاه یکی از ادویه های رایجی است که در غذاهای ایرانی غالبا استفاده میشود و بسیار خوش عطر است و طعم تندی دارد.
در این مقاله سعی کردیم خواص و فواید این نوع فلفل را برای شما شرح دهیم.

خواص شگفت انگیز فلفل سیاه
خواص شگفت انگیز فلفل سیاه

فلفل سیاه چیست؟

فلفل سیاه گیاهی است انگور مانند که گلدار است و برای میوه آن کشت می شود. میوه این انگور خشک شده و به عنوان ادویه و چاشنی استفاده می شود و در اصل همان فلفلی است که در غذاها استفاده میشود. فلفل دارای انواع مختلفی است: فلفل سیاه، فلفل سبز و فلفل سفید و قرمز که ما با فلفل سیاه و قرمز آشنایی بیشتری داریم.
فلفل سیاه، شایعترین نوع فلفل است. این نوع فلفل در اصل از خشک شدن میوه کاملا رسیده ی آن بدست می آید.
فلفل سبز نوع دیگری از فلفل هاست. اگر میوه ی این گیاه را زمانی که هنوز کال است و کامل پخته نشده خشک کنند فلفل سبز بدست می آید.
فلفل سفید از فلفل قرمز بدست می آید. فقط قبل از خشپس از برداشتن پوست، فلفل قرمز سفید از فلفل قرمز تهیه می شود.

آیا فلفل سیاه برای شما مفید است؟

مصرف این ادویه به مقدار مناسبل و نه بیش از اندازه پیشنهاد می شود. این ادویه یک منبع عالی از منیزیم، ویتامین K، آهن و فیبر است.
از فلفل سیاه در آروماتراپی استفاده می شود. برای بهبود درد عضلات، حل مشکلات گوارشی و حتی آتریت التهابی مفید است.

فلفل سیاه همچنین دارای خاصیت ضد باکتریایی است. حاوی انواع آنتی اکسیدان هاست. افزایش دهنده ایمنی بدن است و به کاهش تب نیز کمک میکند. طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان فلفل می تواند به افرادی که سیگار را ترک می کنند نیز کمک کند و در درمان های ترک سیگار استفاده می شود.

تاریخچه ی فلفل سیاه

تاریخچه فلفل سیاه در خاک هند است. فلفل سیاه از ادویه جات بومی جنوب هند و سایر بخش های جنوب آسیا است و از2000 سال قبل از میلاد در آشپزی هند استفاده میشده است.

از دیرباز تجارت فلفل سیاه یک تجارت مهم بوده و به همین دلیل مردم جنوب هند و کشورهای جنوب آسیا به آن “طلا سیاه” نیز می گفتند و در قدیم به شکل ارز نیز از آن استفاده می کردند. پیش از قرن 16، فلفل در جاوا، سوماترا، ماداگاسکار و در بیشتر کشورهای آسیای جنوب شرقی کشت میشد.

مواد مغذی موجود در فلفل سیاه

در یک قاشق غذا خوری (6 گرم) فلفل سیاه، 15.9 کالری، 4.1 گرم کربوهیدرات و 0 گرم چربی و کلسترول وجود دارد. محتوای سدیم حدود 3 میلی گرم است، کربوهیدرات 4 گرم و فیبر رژیمی 2 گرم است.

فلفل سیاه دارای ویتامین C در حدود 2٪ از ارزش غذایی است، مقدار کلسیم 3٪ از آنچه که در رژیم غذایی شما مصرف می شود، و آهن است که سهم ارزش غذایی 10٪ است. پروتئین مناسب 0.7 گرم است.

فلفل سیاه باید در مقادیر متوسط ​​مصرف شود و باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز شود. هنگامی که فلفل سیاه با مواد دیگری مانند زردچوبه، زغال اخته، دارچین و زیره سبز استفاده می شود، ترکیبی عالی از ادویه ها را تشکیل می دهد.

خواص فلفل سیاه برای سلامتی

آنتی اکسیدان های موجود در فلفل سیاه و همچنین خاصیت ضد باکتریایی آن موجب شده تا این ادویه در بهبود سلامت بدن بسیار موثر باشد. برخی از تاثیرات مهم فلفل سیاه شامل پیشگیری از سرطان و دیابت و افزایش سلامت مغز است.

1. بهبود سلامت دستگاه گوارش

طبق تحقیقات انجام شده فلفل سیاه مستقیما بر آنزیم های پانکراس و دیگر آنزیم های دستگاه گوارشی تاثیر دارد و آن را تحریک می کند، بنابراین باعث هضم سریعتر و بهتر غذاها میشود. بنابر این مصرف فلفل سیاه همراه با وعده های غذایی به هضم غذا کمک خواهد کرد.
فلفل سیاه همچنین دارای خواص گرمایشی است و به کاهش گاز معده کمک میکند. همچنین میتواند برای مقابله با فتق نیز مورد استفاده قرار گیرد.
علاوه بر این گفته میشود که فلفل سیاه میتواند برای بهبود زخم های گوارشی مفید باشد.

2. پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان داده اند که مصرف فلفل سیاه سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با انواع مختلف سرطان تقویت می کند. علاوه بر این مصرف این ادویه جذب برخی مواد مغذی مانند سلنیوم، کورکومین، بتا کاروتن و ویتامین های B را در روده افزایش میدهد که این موادبرای سلامت روده و پیشگیری از سرطان بسیار مفید هستند.

مطالعات دیگری نیز در کانادا صورت گرفته که نشان میدهد مواد موجود در فلفل سیاه استرس بر روی رکتوم را کاهش می دهد و به جلوگیری از سرطان کولون کمک می کند.همچنبن مصرف فلفل سیاه به افرادی که سرطان پروستات دارند نیز توسیه میشود. زیرا میزان اثربخشی داروی docetaxel که یک دارو شیمی درمانی برای درمان سرطان پروستات است را بهبود می بخشد.

3. کاهش فشار خون

آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان داده اند که پیپرین موجود در فلفل سیاه می تواند فشار خون را در حیوانات کاهش دهد. این ماده اثرات مشابهی نیز در انسان دارد و می تواند افزایش فشار خون را کنترل کند.

4. کاهش وزن و لاغری

طبق مطالعات انجام شده پیپرین موجود در فلفل سیاه، دارای ترکیباتی است که با تشکیل سلول های چربی مبارزه می کند. این موضوع باعث شده فلفل سیاه در برخی موارد جایگزین ی مناسب برای برخی داروهای مربوط به چربی سوزی باشد.
از آنجا که یک قاشق چایخوری از این فلفل فقط 8 کالری دارد میتوان از آن به جای برخی ادویه ها و طعم دهنده های پر کالری استفداه کرد و اینگونه کالری مصرفی روزانه خود را نیز کاهش داد.

5. سرماخوردگی و سرفه

در پزشکی باستانی چینی از فلفل سیاه برایدرمان سرماخوردگی استفاده میشده است. فلفل گردش خون و جریان مخاط را تحریک می کند. ترکیب فلفل سیاه با عسل باعث افزایش اثربخشی آن میشود و به عنوان یک سرکوب کننده سرفه طبیعی کار می کند.

طرز تهیه دمنوش

به سادگی یک قاشق چای خوری فلفل سیاه پودر شده را با 2 قاشق غذاخوری عسل در فنجان مخلوط کنید. فنجان را با آب جوش پر کنید، درب آن را بپوشانید و حدود 15 دقیقه صبر کنید. آن را سه بار در روز برای پاک کردن سینوسها مصرف کنید.

فلفل همچنین می تواند علائم آسم را کاهش دهد. یک مطالعه انجام شده در مورد بیماران مبتلا به آسم در یک مرکز مراقبت ویژه در ترینیداد نشان داد که تزریق فلفل به بیماران شرایط آنها را بهبود می بخشد. فلفل سیاه دستگاه تنفسی را پاک می کند و دیگر بیماری های تنفسی مانند سوزش سرفه را نیز کاهش می دهد.

6. مبارزه با عفونت

خواص ضد باکتریایی فلفل سیاه و همچنین پیپرین موجود در فلفل برای جلوگیری از عفونت و گسترش بیماری مفید است.

7. خواص آنتی اکسیدانی فلفل

فلفل سیاه دارای اثرات آنتی اکسیدانی فوق العاده است که به روش های مختلف به سلامت شما کمک می کند. آنتی اکسیدان ها از رادیکال های آزاد کننده بیماری جلوگیری می کنند و ایمنی را افزایش می دهند. در مطالعات دیگری که در هند انجام شده، اکسیداتیو ناشی از مصرف فلفل سیاه، برای بهبود استرس مفید است.

آزمایش دیگری که توسط مؤسسه ملی تغذیه هند انجام شده نشان می دهد که فلفل سیاه بالاترین میزان آنتی اکسیدان ها را در تمامی مواد غذایی که مورد بررسی قرار گرفته دارد. فلفل همچنین دارای بالاترین محتوای فنلی است. این محتوای آنتی اکسیدان بالا، فلفل را قادر می سازد تا از مزایای بهداشتی مختلفی بهره مند شود، بعضی از آنها شامل پیشگیری از بیماری های جدی مثل سرطان است.

پپیرین موجود در فلفل سیاه، قابلیت زیست پذیری مواد مغذی را در غذاها و مکمل های متعدد افزایش می دهد. این بدان معنی است که فلفل با افزایش زمان اقامت درون سلولی باعث میشود اثربخشی مواد درمانی مختلف دوچندان شود. جالب است بدانید که هرچه طعم فلفل سیاه شدیدتر باشد میزان پپیرین موجود در آن بالاتر است.

8. بهداشت دهان و دندان

فلفل به این دلیل که دارای خواص ضد التهابی است برای بهبود التهاب لثه مفید است. همچنین مخلوط فلفل با نمک باعث تسکین درد دندان میشود. همچنین برای درمان دندان درد، می توانید فلفل سیاه را با روغن گل میخک مخلوط کنید و روی دندان خود بگذارید.

دقت شود که حتما قبل از استفاده با دکتر خود مشورت کنید.

9. سلامت مغز

فلفل سیاه اثرات زیادی بر سلامت مغز دارد. پپیرین موجود در فلفل مهار کننده ی آنزیمی است که باعث تخریب سروتونین (انتقال دهنده عصبی) است. این آنزیم همچنین عملکرد هورمون دیگری به نام ملاتونین را که چرخه خواب / بیداری را تنظیم می کند کاهش می دهد. پس مصرف فلفل با کاهش این آنزیم به تنظیم چرخه خواب کمک میکند.

مصرف فلفل سیاه همچنین برای درمان بیماری پارکینسون مفید است. مصرف فلفل باعث افزایش ترشح هورمون دوپامین میشود. این هورمون در بدن بیماران مبتلا به پارکینسون کم ترشح میشود و در نتیجه مصرف فلفل سیاه باعث کاهش علائم این بیماری می شود. مصرف این ادویه برای درمان افسردگی نیز مفید است.

مصرف فلفل سیاه با تولید پلاک آمیلوئیدی از پیری مغزی و آلزایمر جلوگیری میکند. فلفل سیاه همچنین می تواند فعالیتهای عصبی را در مغز افزایش دهد، در نتیجه در درمان تشنج موثر است. فلفل سیاه از سلول های عصبی محافظت می کند و از مرگ سلول های اولیه جلوگیری می کند. علاوه بر این، برای بیماران سکته مغزی مفید است.

10. باروری در مردان

فلفل نقش مهمی در بهبود باروری مردان دارد. فلفل به این دلیل که سرشار از روی و منیزیم است باعث افزایش سطح تستوسترون (هورمون جنسی مردانه) شده و همچنین تعداد اسپرم و غلظت آن را افزایش می دهد. روی موجود در فلفل نیز به حرکت اسپرم کمک می کند.

11. ترک سیگار

مطالعات نشان داده اند که استنشاق بخار فلفل سیاه می تواند علائم ناشی از ترک سیگار را کاهش دهد. گرایش به سیگار نیز در افراد مورد آزمایشی که بخار فلفل سیاه را مصرف می کنند، به طور قابل توجهی کمتر از افرادی بوده است که بخار فلفل را استنشاق نمیکردند. بنابر این مصرف فلفل به افرادی که قصد ترک سیگار را دارند توصیه میشود.

12. دیابت

آنتی اکسیدان های موجود در فلفل سیاه به تثبیت میزان قند خون کمک میکند. این آنتی اکسیدانها با تنظیم هیپرگلیسمی به درمان دیابت کمک می کنند. در تحقیقات انجام شده در سال 2013مشخص شد که روغن فلفل سیاه می تواند دو آنزیم را که نشاسته را به گلوکز بر می گرداند را مهار کند و علائم دیابت را بدتر کند. اما مصرف فلفل سیاه می تواند جذب گلوکز را به تاخیر بیندازد.

پپیرین موجود در فلفل سیاه نیز می تواند با مصرف در کنار متفورمین (یک داروی درمان دیابت) موجب افزایش اثربخشی آن شود. بنابر این مصرف این ادویه همراه با متفورمین همزمان که به کاهش علائم بیماری کمک میکند عوارض جانبی مصرف دارو را نیز کاهش میدهد.

خواص فلفل سیاه برای پوست

در فلفل سیاه آنتی اکسیدانهای قوی وجود دارد که خاصیت ضد پیری دارد. فلفل همچنین پوست را پاکسازی می کند و به درمان آکنه و سایر بیماری های پوستی مانند برص (پیسی پوست) کمک میکند.

13. مبارزه با چین و چروک و پیری پوست

آنتی اکسیدان های موجود در فلفل سیاه با رادیکال های آزادی که باعث پیری میشوند مبارزه میکند. بنابر این فلفل سیاه برای از بین بردن علائم پیری زودرس از جمله چین و چروک و حتی لکه های تیره بسیار موثر است. شما می توانید به سادگی فلفل سیاه را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید تا اثرات تقویت کننده پوست آن را ببینید.

طرز تهیه ماسک صورت

فقط یک قاشق چایخوری فلفل سیاه را با مقدار مساوی عسل یا زردچوبه ترکیب کنید. میتوانید برای رقیق و نرمتر شدن کمی آب نیز به آن اضافه کنید. دو بار در روز ماسک را روی صورت خود قرار دهید تا اثر آن را ببینید.

14. اسکراب پوست

فلفل سیاه را می توان به عنوان یک اسکراب برای تمیز کردن پوست و حذف سلول های مرده پوست استفاده کرد. مصرف فلفل سیاه به عنوان اسکراب باعث می شود پوست شما نرم تر شود.
فلفل سیاه همچنین به گردش خون کمک میکند و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به پوست شما میدهد. خواص ضد التهابی و ضد باکتری آن به جلوگیری از آکنه کمک می کند.

طرز تهیه ماسک

فقط 1/2 قاشق چای خوری فلفل سیاه و 1 قاشق چایخوری از ماست مخلوط کنید. مخلوط را روی پوست خود بمالید پس از 20 دقیقه شستشو دهید.

فلفل به حذف سموم از پوست شما کمک می کند و آن را نرم و درخشان میکند.

15. درمان برص (پیسی پوست یا ویتیلیگو)

برص بیماری است که سبب می شود قسمتهایی از پوست رنگدانه خود را از دست بدهد. هنگامی که پوست شما رنگدانه های طبیعی خود را از دست می دهد، سفید می شود. درمان های مختلفی برای این بیماری پوستی وجود دارد، اما اکثر آنها شامل استفاده از مواد شیمیایی خشن هستند. امروزه بسیاری از بیماران از فلفل سیاه برای درمان این بیماری استفاده می کنند.

به گفته محققان، پیپرین موجود در فلفل سیاه یک جایگزین امن و طبیعی برای درمان های شیمیایی این بیماری است.

خواص فلفل سیاه برای مو

خواص آنتی اکسیدانی فلفل سیاه به رفع مشکلات جدی مو مانند شوره سر و ریزش مو را کمک میکند. ترکیب فلفل با عسل یا زردچوبه نیز باعث اثر بخشی بهتر آن میشود.

16. شوره سر

اگر از مشکلات شوره سر رنج می برید، فلفل سیاه بهترین درمان است.

طرز تهیه ماسک

یک قاشق چای خوری فلفل خرد شده را به یک کاسه نارگیل اضافه کنید و آن را به پوست سر خود بمالید و حدود 30 دقیقه آن را ادامه دهید. با آب بشویید. پس از شستشو از شامپو استفاده نکنید. اگر می خواهید، روز بعد می توانید شامپو استفاده کنید.

به یاد داشته باشید فلفل را بیش از حد اضافه نکنید زیرا این عصاره باعث ایجاد سوزش سر شما و ناراحتی شدید می شود.

17.ترمیم و بازسازی موهای آسیب دیده

طرز تهیه ماسک

1. یک قاشق چای خوری از هر کدام از فلفل سیاه و سفید و لیمو را مخلوط کرده و روی پوست و موی خود بمالید. برای 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد شستشو دهید. این ترکیب موهای شما را احیا می کند و باعث براق، درخشان و نرم شدن آن میشود.

2. همچنین می توانید یک قاشق چای خوری فلفل سیاه پودر شده را با مقدار مساوی عسل مخلوط کنید و روی موهایتان ماساژ دهید. این ترکیب ریشه های مو را تقویت می کند و حتی می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند.

اطلاعات سرگرم کننده در مورد فلفل سیاه

در قدیم راهبان هندی در طول سفر از فلفل قرمز برای افزایش استقامت خود استفاده میکردند.
در گذشته فلفل به دلیل گران بودن بیشتر توسط ثروتمندان مصرف می شد.
در قرون وسطی، قیمت فلفل قرمز بیشتر از طلا بود.
ویتنام بزرگترین تولید کننده و صادر کننده فلفل در جهان است.
هزاران نوع مختلف فلفل وجود دارد که 30 مورد آن شناخته شده است.

عوارض و مضرات فلفل سیاه

قرمزی چشم

از جمله حساسیت هایی که فلفل ممکن است ایجاد کند قرمزی، خارش و سوزش چشم است.

بارداری و تغذیه با شیر مادر

اگرچه فلفل سیاه در مقادیر غذایی در دوران بارداری و تغذیه با شیر مادر خوب است اما دوزهای بالای آن می توانند عوارضی را ایجاد کند. در زنان باردار، دوزهای بالاتر فلفل سیاه می تواند منجر به سقط جنین شود. در طول تغذیه با شیر مادر، عواقب مصرف فلفل بیش از حد به وضوح شناخته شده نیست. بنابراین محتاط باشید و از مصرف بیش از حد فلفل در این دوران پرهیز کنید.

بیشتر بخوانید: خواص سیاه دانه برای سلامتی، پوست و مو



2 نظرات

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید