خواص خیار؛ خاصیت فوق العاده خیار برای سلامتی، کاهش وزن و لاغری

خواص خیار برای سلامتی
خواص خیار برای سلامتی
خانه سلامت و پزشکی خواص خیار؛ خاصیت فوق العاده خیار برای سلامتی، کاهش وزن و...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:1

خیار گیاهی از خانوادهٔ کدو قلیایی، تیرهٔ کدوییان است. خیار ساقه ای [[ویره (گیاه)|بالارونده) دارد که میوه‌ها از آن آویزان می‌شوند این ساقه نیز به عنوان گیاه خوراکی استفاده دارد. خیار به سه شکل یافت می‌شود، خیار مخصوص خیارشور، خیار بی دانه (گلخانه ای) و خیار بریدنی (یا خیار مجلسی). خیار در اصل بومی آسیای جنوبی است اما تقریباً در همهٔ قاره‌ها رشد می‌کند.

خواص خیار برای سلامتی
خواص خیار برای سلامتی

ساقه‌های گیاه خیار حالت رونده دارد و دور هر تکیه گاهی می‌پیچد. همچنین خیار می‌تواند به صورت هیدروپونیک بدون ریشه در زمین رشد کند و اگر تکیه گاه نداشته باشد در سطح زمین پیچ بخورد. خیار برگ‌های بزرگی دارد و می‌تواند روی دیگر میوه‌ها سایه بیاندازد. خیار معمولاً استوانه شکل است و می‌تواند تا ۶۰ سانتیمتر در طول و ۱۰ سانتیمتر در قطر رشد کند. از دیدگاه گیاه‌شناسی، خیار یک سَته است به عبارت دیگر میوه ای است که بخش بیرونی آن سخت است و در درون هیج تقسیم‌بندی ندارد. اما مانند گوجه فرنگی و کدو، در آماده‌سازی و خوراک با آن مانند تره‌بار برخورد می‌شود.

تاریخچه خیار

تحقیقات نشان میدهد که عمر خیار حداقل به 3000 سال میرسد و اولین جایی که در آن کشت شده هند است. یونانی ها یا رومی ها به سایر نقاط اروپا معرفی شدند و امروزه در هر قاره ای در سراسر جهان رشد می کنند.

اسناد نشان می دهد که انواع خاصی از خیار در اوایل قرن نوزدهم در فرانسه و در قرن چهارده در انگلستان و در قرن شانزده در آمریکای شمالی کشت شد.

خواص خیار برای سلامتی

1. سرطان

تعدادی از مواد موجود در خیار از جمله گلوکوزید، لیگناها، آپی ژنین و فلاونول هایی مانند فریستین توانایی مبارزه با سرطان را دارند، زیرا می توانند DNA و سلول ها را از آسیبهای ناشی از استرس اکسیداتیو حفظ کنند.

محققان دانشگاه والنسیا در اسپانیا دریافتند که آنتی اکسیدان های موجود در خیار می توانند باعث فعال شدن پروتئین های ضد تومور و مرگ سلول های سرطانی (پروتئینی شناخته شده به عنوان آپوپتوز) شوند.

2. کاهش وزن و لاغری

خیار یکی از سبزیجات با بالاترین میزان آب است، ویتامین ها و مواد معدنی ارزشمندی در آن وجود دارد اما کالری بسیار کمی دارد (چیزی حدود 16 کالری در هر فنجان!)
از آنجایی حدود 95 درصد از خیار از آب است، قرار دادن آن در رژیم غذایی باعث میشود حجم وعده های غذایی بدون بالا رفتن کالری آنها زیاد شود و با این کار زودتر احساس سیری کنیم و در نتیجه زودتر نیز لاغر شویم.وزن خود را پایین.

3. سم زدایی بدن

خیار برای دستگاه گوارش مفید است. به پاک کردن کبد کمک میکند، وظیفه کبد سم زدایی بدن است، بنابر این خیار در اصل با مصرف خیار سموم انباشته شده در بدن و مواد زائد از خون و روده دفع میشود. خیار همچنین می تواند به بدن کمک کند تا ادرار بیشتری تولید کرده و در نتیجه سموم بیشتری دفع کند.

4. پوست

از دیرباز خیار به عنوان یک داروی طبیعی برای درمان پوست آسیب دیده، خشک و حساس استفاده شده است. بر اساس برخی مطالعات، استفاده از برش های خیار یا دانه های بذر آن تسکین دهنده و خنک کننده پوست است و باعث بهبود تحریکات پوست و کاهش تورم و قرمزی پوست میشود. حتی از آن میتوان برای درمان آکنه، زخم ها و سایر مشکلات پوست استفاده کرد.

خیار همچنین برای درمان آفتاب سوختگی مفید است. همچنین خونریزی را نیز متوقف میکند.

5. قلب

لیگنین موجود در خیار باعث بهبود سیستم ایمنی بدن میشود و خاصیت ضد التهابی دارد که برای مبارزه با بیماری های قلبی عروقی مفید است.
مطالعات نشان میدهد که خیار به بهبود سلامت قلب کمک می کند. پتاسیم موجود در آن فشار خون بالا را کاهش میدهد. بعلاوه بر این باعث بهبود عملکرد سیستم عصبی، تنظیم ضربان قلب، تعادل مایعات بدن و ثبات قند خون میشود.

6. یبوست

کمبود منیزیم بدن میتواند به یبوست منجر شود. از آنجایی که خیار منبع منیزیم و دیگر الکترولیت هاست می تواند به عمل هضم در روده و بهبود پوشش گوارشی کمک کند.

7. قند خون

خیار یکی از مواد غذایی قلیایی است که به بدن کمک می کند تا سطح pH خود را حفظ کند و اثرات رژیم غذایی اسیدی را از بین ببرد. محدود کردن مصرف غذاهای اسیدی – مانند غذاهای سرخ شده، قند و کربوهیدرات های تصفیه شده و خوردن غذاهای بیشتر قلیایی (مانند خیار) – به منظور محافظت از بدن شما در برابر قند خون مفید است.

8. استخوانها و مفاصل

ویتامین K در مواردی حتی بیشتر از کلسیم باعث بهبود تراکم استخوانها میشود.
شما میتوانید 22 درصد از ویتامین K مورد نیاز روزانه خود را با مصرف یک فنجان خیار تامین کنید. بنابر این مصرف خیار راه خوبی برای کمک به حفظ تراکم مواد معدنی استخوان است.

9. سردرد

یکی از بیماری هایی که امروزه در بین انسانها از جمله زنان جوان در حال گسترش است درد سردرد مزمن (میگرن) است.
سردرد یا میگرن می تواند به علت بسیاری از موارد، از جمله کم آبی، استرس، خستگی، کم بودن قند خون و کمبود های تغذیه ای ایجاد شود. مطالعات بسیاری نشان می دهد که مواد غذایی با آب زیاد و منیزیم مثل خیار سردرد را با تعادل مایعات در بدن و جلوگیری از کم آبی بدن درمان میکند.
در طب سنتی نیز از خیار به عنوان داروی سردرد استفاده میشده است.

ارزش غذایی خیار

یک فنجان خیار (با پوست) :

کالری: 16
پروتئین: 0
چربی: 0
فیبر: 0
قند: 0
ویتامین کا (K): 17 میلی گرم
ویتامین سی (C): 3 میلی گرم
منیزیم: 6 میلی گرم
پتاسیم: 152 میلی گرم
منگنز: 8 میلی گرم

همچنین بخوانید: خواص پیاز برای سلامتی

منبع: draxe.com



1 نظر

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید