13 خاصیت شگفت انگیز میوه توت فرنگی (ملکه میوه‌ها) برای کاهش وزن، بارداری ، پوست و مو

13 خاصیت شگفت انگیز میوه توت فرنگی
Strawberries in a bowl on rustic wood
خانه سلامت و پزشکی 13 خاصیت شگفت انگیز میوه توت فرنگی (ملکه میوه‌ها) برای کاهش وزن،...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:5

اکثر انسان‌ها عاشق توت فرنگی هستند. توت فرنگی، میوه‌ای قرمز رنگ، آبدار و مخروطی شکل است.

13 خاصیت شگفت انگیز میوه توت فرنگی
Strawberries in a bowl on rustic wood

 

توت فرنگی‌ها‌ در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند که از رنگ‌های قرمز، صورتی و سفید یا زرد تشکیل می‌شوند و در انواع ویرجینیایی، شیلیایی و اروپایی در بازار عرضه می‌گردند.

به‌طور کلی، توت فرنگی‌های کوچکتر، شیرین‌تر و خوشمزه‌تر هستند و توت فرنگی‌های بزرگتر، آبدارتر هستند.

به دلیل طعم خوشمزه و ظاهر زیبایشان، به طور معمول در بستنی‌ها، کیک‌ها، شیرینی‌ها و انواع دسرها و همچنین در بعضی از غذاها و سالادها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای توت فرنگی برای سلامتی
مزایای توت فرنگی برای سلامتی

مزایای توت فرنگی برای سلامتی

 

توت فرنگی به دلیل ارزش غذایی فراوان و خواص دارویی زیادی که دارد، به عنوان “ملکه میوه‌ها” شناخته می‌شود.

 

  1. سلامتی قلب و عروق

توت فرنگی‌ها برای سلامتی قلب بسیار عالی و مفید هستند. آن‌ها حاوی الاجیک اسید و زردینه‌ها هستند که به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی، باعث بهبود سلامتی قلب می‌شوند.
همچنین آن‌ها اثرات لیپوپروتئین با چگالی کم را بی‌اثر می‌کنند و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند.
  1. فشار خون

توت فرنگی حاوی پتاسیم است که فشار خون را تنظیم می‌کند و مانع از افزایش فشار خون ناشی از اثرات منفی سدیم می‌شود.

  1. کاهش وزن

توت فرنگی مواد قندی، کالری و سدیم کمی دارد و بدون چربی نیز است. در هر وعده خوردن توت فرنگی، کمتر از 4 گرم قند طبیعی وجود دارد.
همچنین توت فرنگی‌ها حاوی نیترات‌ها هستند که جریان خون و اکسیژن را در بدن تسریع می‌کنند و موجب کاهش وزن و مانع از خستگی عضلات بدن بعد از انجام حرکات ورزشی می‌شوند.
  1. سلامت استخوان

توت فرنگی شامل پتاسیم، منیزیم و ویتامین K است که برای سلامتی استخوان‌ها مفید هستند. نشان داده شده است که آن‌ها از پوکی استخوان‌ جلوگیری می‌کنند و مانع از شکستگی استخوان‌ در سنین رشد می‌شوند.

  1. سلامت چشم

مصرف سه عدد یا تعداد بیشتری از توت فرنگی، می‌تواند خطر از دست دادن بینایی را کاهش دهد. خواص آنتی اکسیدانی توت فرنگی، کمک کننده مناسبی برای پیشگیری از آب مروارید چشم است که می‌تواند منجر به نابینایی در افراد سالخورده شود.
ویتامین C موجود در توت فرنگی به تقویت قرنیه و شبکیه چشم کمک می‌کند و همچنین از آن‌ها در برابر اشعه شدید UV محافطت می‌کند تا به پروتئین موجود در عدسی چشم آسیبی نرسد.
  1. تقویت ایمنی

توت فرنگی یک منبع غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان است که موجب تقویت ایمنی بدن می‌شود. یک فنجان توت فرنگی می‌تواند حدود 100 درصد از نیاز روزانه ویتامین C را فراهم کند.

  1. پیشگیری از سرطان

ویتامین C موجود در توت فرنگی با افزایش ایمنی بدن، موجب پیشگیری از سرطان می‌شود.

همچنین توت فرنگی‌ها حاوی الاجیک اسید هستند که خواص ضد سرطانی از جمله متوقف کردن رشد سلول‌های سرطانی را دارا هستند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که پودر توت فرنگی خشک، می‌تواند از سرطان مری جلوگیری کند.

  1. سلامت دوران بارداری

توت فرنگی منبع خوبی از فولات (ویتامین B9) است که ویتامین مورد نیاز زنان باردار است. فولات در مراحل اولیه بارداری برای رشد مغز، جمجه و نخاع نوزاد و همچنین برای جلوگیری از مهره شکاف (بیرون زدگی نخاع)، نقش حیاتی را ایفا می‌کند.

 

به غیر از اینکه توت فرنگی برای سلامتی مفید است، مصرف و کاربرد موضعی آن نیز برای درمان پوست مناسب است.
فواید توت فرنگی برای پوست
فواید توت فرنگی برای پوست
  1. ضد پیری

توت فرنگی سرشار از ویتامین C است که در تولید کلاژن (نوعی پروتئین) دخیل است و در نتیجه باعث کاهش چین و چروک‌های خفیف و به حداقل رساندن لکه‌ها می‌شود.
  1. شفاف سازی صورت

حضور ویتامین C، سالیسیلیک اسید و آنتی اکسیدان‌ها در توت فرنگی باعث پاک کنندگی شگفت آور پوست می‌شود. سالیسیلیک اسید، سلول‌های مرده را از پوست انسان پاک می‌کند و پوست را شفاف می‌سازد.
الاجیک اسید از آسیب پوست جلوگیری می‌کند و موجب تازگی و جوانی پوست می‌شود. توت فرنگی، پوست را تمیز، نرم و شاداب می‌کند و لکه‌ها و آکنه‌ها را از بین می‌برد.
برای از بین بردن آکنه‌ها و لکه‌ها، نصف فنجان از برش‌های توت فرنگی را با یک قاشق غذاخوری خامه ترش ترکیب نمایید و آن را به مدت 10 دقیقه روی صورت خود قرار دهید.
  1. مؤثر برای پوست‌های چرب

برای از بین بردن چربی پوست، مقدار برابری از توت فرنگی به همراه ماست را بر روی صورت خود قرار داده و بعد از 10 دقیقه آن را شست و شو دهید.

خواص توت فرنگی برای مو

توت فرنگی از نظر ظرفیت آنتی اکسیدانی، موقعیت چهارم را در بین میوه‌ها دارد. انواع غنی از آنتی اکسیدان‌ها، الاجیک اسید و ویتامین‌ها خواص مفیدی را برای مو به همراه دارند.
  1. جلوگیری از ریزش و نازکی مو

مقدار زیاد الاجیک اسید، فولات و ویتامین B6 در توت فرنگی، باعث جلوگیری از نازکی و ریزش مو می‌شود.
  1. درمان شوره سر

ترکیب توت فرنگی با روغن درخت چای، به دلیل دارا بودن درصد زیادی از مس و منگنز، باعث افزایش اثرات ضد قارچی و در نتیجه باعث کاهش شوره سر می‌شود.

ارزش غذایی توت فرنگی

در هر 100 گرم از توت فرنگی:
انرژی: 32 کیلو کالری
کربوهیدرات:  7/7 گرم
پروتئین: 67/0 گرم
فولات: 24 میکرو گرم
ویتامین C: 8/58 میلی گرم
پتاسیم: 153 میلی گرم
کلسیم: 16 میلی گرم
منیزیم: 13 میلی گرم
کلسترول: 0 گرم

 

13 خاصیت شگفت انگیز میوه توت فرنگی



5 نظرات

نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید