آشنایی با کویر صادق آباد ،یکی از کویرهای زیبای بافق در استان یزد

کویر صادق آباد
خانه یزد شناسی طبیعت یزد آشنایی با کویر صادق آباد ،یکی از کویرهای زیبای بافق در استان...
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

شهرستان بافق یکی از شهرستانهای استان یزد است. این شهرستان از شرق با شهرستان بهاباد و از جنوب با استان کرمان همسایه است. یکی از روستاهای این شهرستان، روستای صادق آباد است که به داشتن کویری خارق‌العاده معروف می‌باشد. کویر صادق آباد یکی از زیباترین مناطقی است که توصیه می‌شود حتماً از آن بازدید به عمل‌آورید.

استان یزد به دلیل دارا بودن کویرهای زیبا و آسمان آبی که برای رصد ستارگان بسیار مناسب است، مقصد بسیاری از علاقه‌مندان به نجوم می‌باشد. طبیعتی بکر همراه با آثار باستانی متعدد، همگی موجب شده‌اند تا این استان به‌رغم آب‌وهوای گرم و خشک خود، از تعداد زیادی گردشگر برخوردار باشد.
کویر صادق آباد به دلیل شکل خاص خود و داشتن زیبایی‌های چشم‌نواز، مقصد بسیاری از کویرنوردان بوده تا از جلوه‌های بصری این منطقه لذت کافی برند.

در ادامه این مطلب از یزدنیوز به معرفی بیشتر بافق و کویر زیبای صادق آباد میپردازیم.

کویر صادق آباد
کویر صادق آباد

شهرستان بافق

شهر بافق را می‌توان به شهر چند اقلیم تعریف کرد زیرا هر قسمت از آن دارای آب‌وهوای مخصوص به خود است.
شرق بافق آب‌وهوای ملایم و کوهستانی داشته اما غرب آن دارای آب‌وهوای گرم و خشک بوده که محل کویر انجیر نیز می‌باشد. مهم‌ترین رودخانه این منطقه رودخانه شور است که از استان کرمان شروع ‌شده و به کویر انجیر می‌رسد.

به‌طور کلی آب‌وهوای منطقه بافق مانند دیگر شهرهای استان یزد، گرم بوده و آب این منطقه نیز از قنات‌های قدیمی و چشمه‌ها تأمین می‌شود. به دلیل نزدیکی به شوره‌زارها، آب این منطقه کمی مزه شوری دارد.

مردمان این منطقه علاوه بر دارا بودن طبیعتی زیبا که موجب جذب گردشگر شده است، دارای معادن غنی نیز می‌باشند و برخی از بومیان به کار در معادن نیز مشغول‌اند. برخی دیگر از بومیان منطقه به بافت قالی، پادری، جارو، بادبزن و حصیر نیز می‌پردازند و سعی در احیای صنایع‌دستی مخصوص این منطقه دارند.

خرما، پسته، گندم، جو و روناس ازجمله محصولات کشاورزی است که در شهر بافق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. همچنین لازم به ذکر است که این شهر، تنها شهر در استان یزد بوده که دارای نخلستان‌های پهناور است.

زیبایی‌های شهر بافق تنها محدود به کویر صادق آباد نبوده و جاذبه‌های گردشگری بسیاری برای بازدید علاقه‌مندان در این منطقه وجود دارد. ازجمله این جاذبه‌ها می‌توان به امامزاده ظهیرالدین عبدالله ابن موسی ابن جعفر، قاضی میر جعفر، باغ تیتو، پارک آبشار، پارک آهن شهر، روستای قطرم و قلعه باقرآباد اشاره کرد. توصیه می‌شود در زمان سفر به شهرستان بافق از دیدن جاذبه‌های گردشگری این شهر، غافل نشوید.

کویر صادق آباد
کویر صادق آباد

کویر صادق آباد | زیبایی انکار ناشدنی

کویر صادق آباد یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان یزد است که در ۱۷ کیلومتری شهرستان بافق قرار دارد.
نزدیکی به روستای صادق آباد موجب شده است تا این کویر نیز به همین نام شناخته شود.
هرچند این کویر از شمال به روستای حسن آباد نیز نزدیک می‌باشد اما بومیان این منطقه‌ کویر را به روستای صادق آباد نسبت می‌دهند.

کویر صادق آباد حدود ۱۵۰۰ هکتار بوده و بیش از ۵۰ متر ارتفاع دارد.
همچنین ارتفاع این منطقه از سطح دریا حدود ۹۵۱ متر می‌باشد. این کویر دارای تپه‌هایی از شن‌های روان و بدون جهت است که همین مسئله موجب زیبایی بی حدوحصر این منطقه شده است.
نزدیکی به نمکزارهای شهرستان بافق موجب شده است تا این تپه‌ها از پوشش گیاهی بسیار ضعیفی برخوردار باشند. اما گیاهان ماسه پسند همچون بوته‌های نسی، اسکنبیل و درختچه گز را می‌توان در این کویر مشاهده کرد.

امکانات رفاهی کویر صادق آباد

روستای صادق آباد تا همین چندی پیش، منطقه‌ای ناشناخته برای بسیاری از گردشگران محسوب می‌شده است.
عدم توجه به زیبایی‌های کویر و اندک بودن تعداد کویر دوستان همگی دلایلی بودند تا افراد کمی از زیبایی‌های موجود در این منطقه بهره ببرند.
اما مردمان این منطقه با تیزهوشی تمام سعی در شناساندن پتانسیل‌های موجود در این کویر داشته و در آن نیز تا حد زیادی موفق بوده‌اند.

قرار دادن امکانات رفاهی جهت افزایش اشتیاق افراد برای بازدید از این منطقه یکی از اقدامات مثبت بومیان صادق آباد بوده است.
تأسیس کمپینگ تفریحی که خدماتی همچون شترسواری، موتورسواری، کویر نوردی، پرواز با چتر پاراسل، والیبال ساحلی، حمام آفتاب، زمین بدمینتون را ارائه می‌دهد، موجب رونق این منطقه و جذب گردشگر شده است.
این کمپینگ همچنین میزبان تعداد زیادی از اردوهای دانش‌آموزی و برگزاری اردوهای خانوادگی و ریگ نوردی را نیز بر عهده گرفته است.

داشتن راهنمایان بومی و استفاده از دانش آن‌ها موجب شده است تا بسیاری از افراد برای استفاده از آب‌وهوای پاک این منطقه، آسمان آبی و ستارگان درخشان، تعطیلات خود را در آن سپری نمایند.
کویر نوردی که دیگر تبدیل به یک ورزش مفرح شده است، علاقه‌مندان زیادی را به سمت کویرهای زیبای یزد ازجمله کویر صادق آباد روانه کرده است.
همین مسئله موجب شده تا کسب‌وکار بومیان این منطقه نیز رونق گرفته و اقتصاد آنان رو به صعود باشد.
ترکیب آسمان آبی با رمل های شنی این منطقه، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره و شوق آنان را برای سفر مجدد، دوچندان خواهد کرد.
کویر صادق آباد
کویر صادق آباد

اهمیت کویر صادق آباد | جاذبه گردشگری منطقه

به دلیل کم رونق بودن اقتصاد این منطقه، هرگونه عملی که موجب ایجاد اشتغال در این شهرستان شود، می‌تواند تا حد زیادی امید به زندگی را در بومیان این شهر افزایش دهد.
علاوه بر این کویر صادق آباد جزء محدود کویرهای روانی است که در ایران وجود دارد و از زیباترین آن‌ها است.

استفاده از زیبایی‌های طبیعی این منطقه و بکر بودن آن می‌تواند تا حد زیادی آرامش درونی شما را برگردانده و تعطیلات خوبی را برای شما رغم زند.
آسمان کویری روستای صادق آباد محل مناسبی برای کمپ‌های شبانه جهت رصد ستارگان است.
صاف بودن آسمان و دوری از آلودگی‌های شهری تا حد زیادی شما را برای دیدن ستارگان درخشان این منطقه حتی با چشم غیرمسلح یاری خواهد کرد.

توجه به‌تمامی این مسائل موجب شده است تا خوشبختانه این کویر زیبا در سال ۱۳۹۴ به شماره ۲۷۱ در فهرست آثار ملی قرارگرفته و شناسنامه دارد شود.
همین مسئله نشان از اهمیت کویر صادق آباد داشته و وظیفه ما را برای حفظ این زیبایی دوچندان خواهد کرد.
اهمیت به کویر باید همانند اهمیت به جنگل و دریا مدنظر قرار گیرد تا بتوان از زیبایی‌های اینگونه مناطق لذت کافی برد.



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید