فواید وازلین یا ژله نفتی چیست؟ یک درمان به صرفه برای پوست!

فواید وازلین یا ژله نفتی چیست؟
فواید وازلین یا ژله نفتی چیست؟
خانه سلامت و پزشکی فواید وازلین یا ژله نفتی چیست؟ یک درمان به صرفه برای پوست!
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نظرات:0

فواید وازلین یا ژله نفتی چیست؟

ژلِ پترولیوم  یا چربی معدنی که با نام تجاری وازلین شناخته می شود از تصفیه روغن‌های سنگین نفت که باقی‌مانده تقطیر در ۳۶۰ درجه گرما است به دست می‌آید. فواید وازلین یا ژله نفتی را در ادامه این مطلب از یزد نیوز بخوانید.

فواید وازلین یا ژله نفتی چیست؟
فواید وازلین یا ژله نفتی چیست؟

وازلین برای درمان طیف وسیعی از شرایط پوستی مفید است.

شیمیدانان ژله نفت را از روغن استخراج می کنند. پس از کشف تصادفی آن در طی فرایند حفاری نفت ، اکنون بیش از ۱۰۰ سال است که از تولید این ژله می گذرد.

ژله نفتی تصفیه شده یک روغن معدنی است که بسیاری از شرکت ها آن را به عنوان یک درمان عمومی برای پوست استفاده می کنند.

خلوص ژله نفتی به فرایند تولید بستگی دارد. ژله نفتی تصفیه نشده ممکن است حاوی مواد مضر باشد ، اما ژله نفتی تصفیه شده معمولاً بی خطر است.

موارد استفاده و مزایا

زمانی که شرکت ها ژله نفت را به عنوان یک معجزه درمانی برای همه چیز از چین و چروک گرفته تا سوختگی به بازار عرضه می کردند این ژله نمی توانست هر بیماری پوستی را بهبود بخشد ولی بعنوان یک گزینه مراقبت از پوست همه کاره و مقرون به صرفه شناخته شد .

فواید ژله نفتی عبارتند از:

۱ – به عنوان یک مانع پوستی عمل می کند

پوست به راحتی ژله نفتی را جذب نمی کند. این بدان معناست که در واقع یک مرطوب کننده نیست بلکه سدی است که می تواند باعث جلوگیری از رطوبت بدن شود.

افراد می توانند قبل از رفتن به خارج از منزل و در هوای سرد ،هوای خشک ووزش باد آن را روی پوستهای تحریک شده بمالند. مبتلایان به سرماخوردگی ممکن است آن را در زیر بینی خود قرار دهند تا از تحریکات ناشی از آبریزش بینی یا مایع شستشوی بینی جلوگیری شود.

۲ – جلوگیری از خشکی پوست

وقتی پوست روی قسمت دیگری از بدن یا لباس مالیده می شود بسیار تحریک کننده است. این مخصوصاً برای افرادی که مبتلا به اگزما یا پوست خشک هستند بیشتر مشهود است .

بعضی از افراد به علت ابتلا به عارضه جوش های پوست ؛ دچار خراش و یا پوست شکسته می شوند. استفاده از ژله نفتی در مناطقی که مستعد ابتلا به این عارضه هستند ممکن است به جلوگیری از آن کمک کند.

۳- درمان بثورات پوشک

بثورات پوشک عبارتی است که به بخشی از پوست که در زیر پوشک قرار دارد و دچاربرافروختگی یا خارش شده‌است، گفته می‌شود.

بسیاری از نوزادان پس از نشستن در پوشک مرطوب ، دچار بثورات پوشک می شوند که ژله نفتی مانع رطوبت شده و می تواند خطر بثورات پوشک را کاهش دهد. همچنین می تواند پوست را تسکین داده و از بثورات پوشک موجود رهایی بخشد.

فواید وازلین یا ژله نفتی چیست؟
فواید وازلین یا ژله نفتی چیست؟

۴- جلوگیری از لایه برداری

لایه برداری پوست می تواند تحریک کننده باشد. وقتی پوست آنقدر خشک است که لایه برداری می شود ، ژله نفتی می تواند سوزش را تسکین داده و به بهبودی پوست کمک کند.

افراد می توانند در فصول سرد سال استفاده از آن را برای خشکی ، لبهای متورم یا پلک های تحریک شده استفاده کنند.

۶ – بهبود اگزما

اگزما یک بیماری مزمن پوستی است که باعث تحریک ، خارش و لکه های پوسته پوسته می شود.

یک مطالعه ۲۰۱۷ نشان داد که ژله نفتی ممکن است از شیوع اگزما جلوگیری کند. این مطالعه نشان داد که مرطوب کردن مکرر پوست نوزادان در معرض خطر بالای اگزما ؛ می تواند از شیوع آن جلوگیری کند.

براساس این تحقیق ، ژله نفتی از سایر گزینه ها بسیار مؤثر و مقرون به صرفه تر بود.

همچنین می توانید با ترکیبات مختلفی ، از این ماده کاربردی کرم های بسیار خوب خانگی تهیه نمایید.

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید