دمنوش هل بخورید، خواص هل و دمنوش آن !

دمنوش هل بخورید، خواص هل و دمنوش آن !
دمنوش هل بخورید، خواص هل و دمنوش آن !
خانه سلامت و پزشکی دمنوش هل بخورید، خواص هل و دمنوش آن !
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

خواص هل و دمنوش آن

هل با نام جهانی Elettaria cardamom  یکی از معطر ترین دانه ها به شمار می رود که مصارف زیادی دارد.بسیار یاز افراد آن را برای خوش عطر نمودن غذا و یا چای مورد مصرف قرار می دهند ، اما دمنوش هل نه تنها معطر و خوش طعم است بلکه خواص و مزایای بسیار زیادی نیز دارد.در ادامه این مطلب از یزد نیوز با این مزایا بیشتر آشنا شوید.

هل نوعی گیاه (و اصطلاحاً درخت) و جزو ادویه ها  است که در درون آن دانه‌هایی سیاه رنگ وجود دارد.هل سبز گیاهی متعلق به جنوب شرق آسیا و دارای خواص ویژه ای در طب سنتی است و میتوان بسیاری از بیماری ها را با آن درمان کرد.

تاریخچه

تاریخ استفاده از هل به حداقل ۴۰۰۰ سال پیش برمی گردد و هل سبز یکی از قدیمی ترین ادویه جات در جهان است و در مصر باستان برای خواص دارویی اش استفاده می شد .

رومی ها و یونانی ها از این ادویه برای عطر و بوی آن استفاده می کردند ؛ وایکینگ ها آن را در طی سفرهایشان کشف کردند و به اسکاندیناویا آورند.

از هل در پخت انواع شیرینی‌ها و غذاهای گرم و هنگام صرف نوشیدنی‌های معطر از جمله در انواع چای   و قهوه استفاده می‌شود.

هل، در دنیا جزو ادویه‌های نسبتاً گران قیمت است. استفاده از این گیاه که بومی هندوستان، نپال و بوتان است؛ در طب سنتی هند تحت عنوان Ayurveda مرسوم بوده و نیز در طب سنتی چینی نیز دارای سابقه‌ای باستانی است..

هل دو نوع اصلی دارد؛ هل سبز Elettaria و هل غیر سبز که شامل هل سیاه، هل سفید و هل قرمز Amomum می‌شود.

دمنوش هل بخورید، خواص هل و دمنوش آن !
دمنوش هل بخورید، خواص هل و دمنوش آن !

خواص هل

هل از خواص و فواید باورنکردنی برخوردار است و در درمان بیماری ها بسیار موثر است، به طور کلی خواص هل را می‌توان در این موارد خلاصه کرد:

تقویت و حفاظت از سیستم گوارشی، کنترل میزان کلسترول، پیشگیری از انواع سرطان، بهبود ناراحتی‌های قلبی و عروقی، بهبود سیستم گردش خون در بدن انسان، درمان بیماری‌های دندان، برطرف کردن مشکلات مرتبط با جذب مواد غذایی توسط بدن، درمان عفونت‌های دستگاه ادرار، برافروختگی کلیه (نفریت) و سوزاک (گونوره)، انزال سریع، درمان ضعف قوای جنسی و اختلال عملکرد جنسی مردان، تخفیف دل‌پیچه و سکسکه، کمک به لاغری و تناسب اندام و سلامتی پوست و مو.

در ضمن،  ترکیب هل و چای ماسالا، معدن سلامتی است.

خواص دمنوش هل

– دمنوش هل، به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و می تواند سبب کاهش فشار خون گردد. پتاسیم موجود در هل ریسک ابتلا به گرفتگی عروق و ایست قلبی را کاهش می دهد.

– آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هل در بهبود مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس، آکنه و التهابات پوستی موثر عمل می کنند.

– دمنوش هل حاوی ترکیبات ضد سرطانی می باشد. آنتی اکسیدان های گوناگون موجود در این دمنوش سبب کاهش استرس اکسیداتیو و رادیکال های آزاد می گردند.

– با کمک اثرات ضد التهابی موجود در دمنوش هل، می توان از بروز بیماری های قبلی جلوگیری کرد. ترکیبات ضد التهابی این دمنوش در تخفیف علائم تنگی نفس نیز موثر است.

– ترکیبات آنتی میکروبیال موجود در دمنوش هل، در بهبود ناراحتی های گوارشی مانند زخم گوارشی نقش داشته و سبب بهبود عفونت می گردند.

– برای بهبود استرس خود می توانید از دمنوش هل استفاده کنید؛ این دمنوش به دلیل دارا بودن فلاونوئید “کوئرستین” در کاهش استرس کمک کننده است.

– آهن موجود در دمنوش هل، در ساخت گلبول های قرمز فعالیت کرده و در اکسیژن رسانی بهتر به بافت های بدن موثر است.

– ترکیبات موجود در دمنوش هل، به حفظ سلامت کبد کمک کرده و با کاهش سطح تری گلیسرید و کلسترول کبدی، ریسک ابتلا به کبد چرب را کاهش می دهد.

– در صورت تمایل به کاهش وزن دمنوش لاغری هل پیشنهاد مناسبی برای شما می باشد؛ ارتباط مشهودی بین مصرف این دمنوش و کاهش دور کمر مشاهده گردید.

دمنوش هل بخورید، خواص هل و دمنوش آن !
دمنوش هل بخورید، خواص هل و دمنوش آن !

 دیگر مزایای دمنوش هل برای سلامتی

دمنوش باعث جلوگیری از سرطان روده بزرگ می شود.

دمنوش خاصیت ضد افسردگی دارد.

دمنوش به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

دمنوش هل دارای خواص ضد میکروبی است.

دمنوش از بیماری های گوارشی پیشگیری می کند.

دمنوش هل خواص ضد آسم دارد.

دمنوش ضد اسپاسم و ضد التهاب است.

دمنوش هل باعث بهبود گردش خون می شود.

دمنوش هل خاصیت سم زدایی دارد.

دمنوش برای  درمان تهوع و گلو درد بسیار مفید است.

دمنوشی با مزایای بسیار زیاد
دمنوشی با مزایای بسیار زیاد

طرز تهیه:

میتوانید دانه های هل را کوبیده و بگذارید با آب با دمای ۸۰درجه به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد، سپس آن را با شکر یا عسل شیرین کرده و نوش جان کنید.

همچنین میتوانید این ادویه ی خوشبو و پرخاصیت را به چای خود اضافه و از نوشیدن آن لذت ببرید.

عوارض:

مصرف این گیاه در حد تعادل برای افراد سالم منعی ندارد، اما کسانی که سنگ کیسه ی صفرا دارند بهتر است مصرف نکنند چون این گیاه باعث تشدید درد صفرا میشود.

همچنین زیاده روی در استفاده از هل باعث تپش قلب میشود.

 

 

 

 



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید