خواص شگفت انگیز هویج (carrot) برای پوست و مو، لاغری و بارداری

خواص شگفت انگیز هویج (carrot) برای پوست و مو، لاغری و بارداری
خواص شگفت انگیز هویج (carrot) برای پوست و مو، لاغری و بارداری
خانه سلامت و پزشکی خواص شگفت انگیز هویج (carrot) برای پوست و مو، لاغری و بارداری
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظرات:0

یزد نیوز : هویج که شیرین و ترد (کرانچی) است یکی از مهمترین بخش‌های رژیم‌های گیاهی است.

خواص شگفت انگیز هویج (carrot) برای پوست و مو، لاغری و بارداری
خواص شگفت انگیز هویج (carrot) برای پوست و مو، لاغری و بارداری

 گیاه هویج از برگ‌های سبز و ریشه‌ای بلند، باریک و نارجی رنگ تشکیل شده است که قابل خوردن است.

پیدایش هویج در حدود 5000 سال پیش بوده است.

هویج در ابتدا میوه‌ای زرد رنگ با پوست بنفش بوده است اما بعدها توسط هلندی‌ها در قرون وسطی توسعه یافته و به رنگ نارنجی درآمده‌ است.

هویج علاوه بر طعم خوشمزه، مقدار زیادی از بتا-کاروتن (رنگ‌دانه نارنجی رنگ) و دیگر ترکیبات مفید برای سلامتی مانند ویتامین A، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را دارا است.
هویج اغلب به صورت نوشیدنی برای درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. این سبزی را می‌توان به صورت خام یا پخته استفاده کرد. یک کاسه سوپ از هویج، یک راه عالی برای تقویت تغذیه در زمستان است.

همچنین هویج حاوی کالری کم و عاری از چربی است.

مزایای هویج برای پوست

خواص شگفت انگیز هویج (carrot) برای پوست و مو، لاغری و بارداری
خواص شگفت انگیز هویج (carrot) برای پوست و مو، لاغری و بارداری

فواید هویج برای پوست به سبب مقدار فراوان ویتامین A و سایر آنتی اکسیدان‌ها است که از مشکلات مختلف پوست محافظت می‌کنند. مزایای خوردن هویج برای پوست به شرح زیر است:

1. درخشندگی پوست

مصرف هویج پوست را سالم و با طراوت نگه می‌دارد؛ زیرا با ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها بارور می‌شود. همچنین با استفاده از هویج رنده شده و مقداری عسل، می‌توان ماسک مناسبی برای صورت تهیه کرد.

2. درمان لکه‌ و جای زخم

نوشیدن آب هویج در رفع لکه‌ها و زخم‌ها بسیار مفید است. همچنین این لکه‌ها با استفاده از خمیری از هویج نیز از بین می‌روند.

3. خواص ضد پیری

هویج حاوی ویتامین C است که به تولید کلاژن (نوعی پروتئین) در بدن کمک می‌کند. کلاژن از چروک پوست جلوگیری می‌کند و روند پیری را کند می‌کند.

4. حفاظت از خورشید

بتا-کاروتن موجود در هویج، ماده مغذی پوستی است که در داخل بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود و به بازسازی بافت‌های پوست و حفاظت در برابر اشعه شدید خورشید کمک می‌کند.

آنتی اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها (دسته‌ای از رنگ‌دانه‌ها) از پوست محافظت می‌کنند و باعث تقویت ایمنی بدن در برابر خورشید می‌شوند و آفتاب سوختگی‌ها را بهبود می‌بخشند.

در واقع مصرف آب هویج در تابستان به عنوان یک مانع طبیعی در مقابل اشعه خورشید عمل می‌کند.

5. مناسب برای پوست خشک

کمبود پتاسیم می‌تواند منجر به خشکی پوست شود. از آن‌جایی که هویج سرشار از پتاسیم است، نوشیدن آب هویج می‌تواند از این مشکل جلوگیری کند و پوست شما را هیدراته (عامل جذب رطوبت) کند.

6. درمان بیماری‌های پوستی

هویج در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف پوستی موثر است. آنتی اکسیدان‌های موجود در این سبزی می‌توانند بیماری‌های پوستی مانند جوش و آکنه و سایر مشکلات پوستی ناشی از کمبود ویتامین A را درمان کنند. با این حال، در نظر داشته باشید که بیش از حد هویج مصرف نکنید؛ زیرا ممکن است پوست شما به طور موقت، زرد و نارنجی شود.

فواید هویج برای مو

از زمان‌های قدیم، هویج به منظور افزایش رشد مو و تقویت ضخامت آن شناخته می‌شود. به سبب داشتن ویتامین A، هویج برای موهای شما مزایای زیر را به همراه دارد:

7. درمان ریزش مو

هویج برای مبارزه با ریزش مو بسیار عالی است؛ زیرا ویتامین‌های حیاتی را به موها تزریق می‌کند و آن‌ها را قوی‌تر، ضخیم‌تر و شفاف‌تر می‌کند. نوشیدن آب هویج باعث می‌شود که موهای شما سالم بمانند که این بهترین مزیت هویج برای مو است.

8. محرک رشد مو

مصرف روزانه 3 تا 4 اونس آب هویج باعث رشد مو و ضخیم شدن آن می‌شود. ویتامین C و ویتامین E موجود در هویج موجب گردش خون در پوست می‌شوند، بنابراین باعث رشد مو می‌شوند و از سفیدی زودرس موها جلوگیری می‌کنند.

خواص هویج برای سلامتی

هویج خواص بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد که در ذیل به چند مورد اشاره می‌شود:

9. مراقبت از چشم

هویج به دلیل حضور فراوان بتا-کاروتن که به ویتامین A در کبد تبدیل می‌شود، برای چشم‌ها عالی است.

این ویتامین در شبکیه به ردوپسین که یک رنگ‌دانه بنفش ضروری برای دید در شب است، تبدیل می‌شود. بتا-کاروتن دید در شب را بهبود می‌بخشد و از مشکلات چشمی مانند آب سیاه و آب مروارید محافظت می‌کند.

10. مزایای قلبی عروقی

هویج حاوی انواع آنتی اکسیدان‌ها و پلی استیلن‌ها است که با هم یک محافظ خوب برای قلب فراهم می‌کنند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مواد غذایی با کاروتنوئید بالا، باعث کاهش خطر بیماری قلبی می‌شوند.

11. پیشگیری از سرطان

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف هویج می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را کاهش دهد که این بهترین فایده هویج برای سلامتی بدن است.

12. افزایش سیستم ایمنی بدن

هویج حاوی انواع مواد مغذی و آنتی اکسیدان‌ها همراه با ویتامین C است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. مصرف منظم هویج، یک محافظ عالی برای بدن ایجاد می‌کند.

علاوه بر موارد فوق، هویج برای بهداشت دندان و سلامت گوارش بسیار مفید است و از پیری و سکته مغزی جلوگیری می‌نماید. همچنین مصرف هویج برای دوران بارداری و قاعدگی و پس از یائسگی نیز بسیار مفید و سودمند است.

ارزش غذایی هویج

در هر 100 گرم از هویج خام:
انرژی: 41 کیلو کالری
کربوهیدرات: 58/9 گرم
پروتئین: 93/0 گرم
کلسترول: 0 گرم
فیبر: 8/2 گرم
ویتامین A: 16706 واحد
ویتامین C: 9/5 میلی گرم
بتا-کاروتن: 8285 میکرو گرم
سدیم: 69 میلی گرم
پتاسیم: 320 میلی گرم
کلسیم: 33 میلی گرم



نظر شما :

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید